A 38 éves Jeremy McWilliams mindenkit meglepett azzal, hogy Phillip Islanden megszerezte a Proton elsô pole pozícióját (Fotó: Reuters/Mark Baker)
A 38 éves Jeremy McWilliams mindenkit meglepett azzal, hogy Phillip Islanden megszerezte a Proton elsô pole pozícióját (Fotó: Reuters/Mark Baker)
Az izgalmas vb-futamokkal ellentétben az eseménydús edzésekre néhány hét elteltével általában még a legfanatikusabb motorbarátok sem tudnak pontosan visszaemlékezni. A szombati ausztráliai tréningek – különösen a 125-ös és a MotoGP kategóriában – azonban még sokáig emlékezetesek lesznek. Például az, hogy az ételmérgezés miatt gyomor-bélhuruttal küszködő nyolcadliteres éllovas Arnaud Vincent – aki pénteken csak a 21. volt – összeszorított foggal feljött a második rajthelyre. A második időmérőn azonban nem a francia nyúltenyésztő látványos feltámadása volt a fő szenzáció. Hiszen a MotoGP-ben az összes sztár és az összes négyütemű szupermotor leszerepelt. Az első rajtsorba csak kétütemű motorokkal versenyző pilóták kerültek, akik közül ráadásul senki sem tartozik a vb elitjéhez. A Garry McCoy, Aoki Nobuacu, Jürgen Van den Goorbergh és Jeremy McWilliams alkotta meglepetéskvartettből utóbbi pilóta került reflektorfénybe: a 38 éves veterán megszerezte a háromhengeres Proton KR3 első pole pozícióját!
Fékhiba és beállításgondok
Talmácsi Gábor (125 kcm, 20. hely): –A délelôtti szabadedzés elôtt kicseréltük a hengert, így a motor sokkal jobban ment, a tréninget a tizenhetedikként zártam. Délután azonban az elsô körökben tönkrement a Hondám fékrendszere és gyakorlatilag az egész idômérô annak javítgatásával, illetve cseréjével telt el. Ha nincs ez a hiba, biztosan jobb eredményt értem volna el, így azonban nem tudtam egy biztonságos, gyors kört menni – néha még az egyenesekben is ráhúztam a féket, ellenôrizve, hogy működik-e. A motorom teljesítménye most közepes szintű, a pálya nagyon gyors és esô sem várható vasárnapra, úgyhogy nem tudom, mi lesz a versenyen. Egy jó start sokat segíthet, fôleg akkor, ha a motor is kibírja a leintésig. Tóth Imre (125 kcm, 30. hely): –Egész nap küszködtünk a beállításokkal. Délelôtt a teleszkóppal volt gondunk, mert rossz volt a futómű eleje és délután is jó néhányszor ki kellett hajtanom a boxba, hogy változtassunk a Hondán. Sajnos, azt kell mondanom, hogy még így sem volt az igazi, és ennek az egyik oka, hogy péntekhez hasonlóan a második napon is erôs szél fújt, ami nem könynyítette meg a dolgunkat. Jó néhány irányba próbáltunk elmenni az állításokkal, de olyan volt az egész, mintha egyet elôre lépnénk, egyet pedig hátra. Remélem, ez azért nem akadályoz meg abban, hogy vasárnap befejezzem – lehetôleg pontszerzô helyen – a viadalt.
És ezzel még nem ért véget az érdekességek sora. A nyolcadliteresekkel kapcsolatban jó néhány átigazolási hír látott napvilágot. Két korábbi 125-ös világbajnok a pályafutása során másodszor is elhagyja a 250-es géposztályt és visszaköltözik az egykori sikerei színhelyére, azaz a nyolcadliterbe. A tavalyelőtti világelső Locatelli az új KTM-csapathoz szerződik, míg az 1999-es világbajnok Alzamora derbis lesz. A Gilera is új motorossal versenyez jövőre: Manuel Poggiali helyett Alex De Angelis ül az olasz motoron. Az átigazolási hírek azonban eltörpültek Vincent és Poggiali teljesítménye, illetve az utóbbi nyilatkozata mellett. "A Gilerám ugyan jóval lassúbb Vincent Apriliájánál, ennek ellenére nem elérhetetlen cél a vébé-cím megszerzése” – nyilatkozta Poggiali, aki Phillip Islanden az idei hatodik pole-ját ünnepelhette. A 250-ben sem biztos, hogy az öszszetett jelenlegi első helyezettje, Marco Melandri világbajnok lesz. Egyfelől Macio ideges és beteg, míg a legveszélyesebb riválisa, Fonsi Nieto egyre magabiztosabb. Melandri álmatlanságban szenved, ráadásul kötőhártya-gyulladással is bajlódik, a kilencedik pole-ját begyűjtő Nieto azonban kockáztatni is kész a győzelemért. A MotoGP-ben az idén először jó esély van arra, hogy ne egy négyütemű motor nyerjen. A 240 lóerős szörnyek ugyanis szombaton csúnyán leszerepeltek a 30 lóerővel gyengébb kétüteműekkel szemben. Barros csak ötödik, Ukava hatodik, Rossi hetedik, Biaggi nyolcadik, Kato tizedik, míg Checa huszadik lett a második edzésen! McCoy, Aoki, Van den Goorbergh és különösen McWilliams viszont szárnyalt: a pályafutása harmadik pole-ját megszerző pilóta megjavította Biaggi tavalyi pályarekordját. A kétüteműek feltámadásának a hátterében két ok áll: a négy meglepetésmotoros által használt Bridgestone és a Dunlop-gumik végre versenyképesek a Michelinnel – az idén eddig csak a francia gumikkal nyertek vb-futamot –, ráadásul a négyütemű motorok fejlesztései rossz irányba mozdultak el az elmúlt hónapokban.
Ausztrál Nagydíj, a gyorsasági motorkerékpáros-vb 15. futama, Phillip Island
A rajtsorrend. 125 kcm: 1. Poggiali (San Marinó-i, Gilera) 1:38.632, 2. Vincent (francia, Aprilia) 1:38.889, 3. A. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 1:38.903, 4. Jenkner (német, Aprilia) 1:38.926, 5. Cecchinello (olasz, Aprilia) 1:39.223, 6. P. Nieto (spanyol, Aprilia) 1:39.296, …20. Talmácsi Gábor (magyar, Honda) 1:40.985, …30. Tóth Imre (magyar, Honda) 1:42.862. 250 kcm: 1. F. Nieto (spanyol, Aprilia) 1:33.904, 2. Melandri (olasz, Aprilia) 1:34.096, 3. Porto (argentin, Yamaha) 1:34.336, 4. Elias (spanyol, Aprilia) 1:34.507, 5. De Puniet (francia, Aprilia) 1:34.554, 6. Battaini (olasz, Aprilia) 1:34.773. MotoGP: 1. McWilliams (brit, Proton KR3) 1:31.919, 2. McCoy (ausztrál, Yamaha) 1:32.325, 3. Aoki N. (japán, Proton KR3) 1:32.477, 4. Van den Goorbergh (holland, Honda) 1:32.509, 5. Barros (brazil, Honda) 1:32.572, 6. Ukava (japán, Honda) 1:32.592 Tv: Eurosport, 8.00–12.00 (felvételről), 13.15–14.00 (felvételről)