Rossi a MotoGP első királya

HEGYI ANDRÁSHEGYI ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2002.12.21. 20:30
Címkék
Olaszországban a szezon során sokan sóhajtoztak amiatt, hogy a spanyoloknál sokkal jobb az utánpótlás-nevelés a gyorsasági motorsportban, mint Itáliában. Hogy mit hoz a jövő, azt ugye senki sem tudja, ám az biztos, hogy a jelen egyértelműen az olaszoké, akik az idén már a 68. vb-aranyukat ünnepelhették. És ha beszámítjuk a két San Marinó-i pilóta, Manuel Poggiali és Alex De Angelis összesen négy győzelmét és hét rajtelsőségét  és miért ne számítanánk be, hiszen a két motoros is itáliai, olaszul beszél és az olasz bajnokságban nevelkedett , akkor az olaszok 29-szer nyertek, míg 23-szor rajtolhattak a pole pozícióból az idén. És mi ez, ha nem egyeduralom? Az olaszok hegemóniáját azonban négy siker szemlélteti a legjobban. A 125-ös világbajnok, a francia Arnaud Vincent egy olasz csapatban és egy olasz márkával, az Apriliával lett világbajnok. A 250-ben és az új MotoGP-ben viszont még nagyobb volt az öröm, hiszen két olasz lett az uralkodó. A 20 éves Marco Melandri egy Apriliával a vb 1949 óta íródó történetének legfiatalabb 250-es világbajnoka lett, a 23 éves Valentino Rossit pedig a MotoGP első királyává koronázták. Ráadásul azt sem szabad elfelejteni, hogy az olaszok már túl vannak a 600. futamgyőzelmükön is. Sőt, mióta Max Biaggi Malajziában begyűjtötte a bűvös hatszázadikat, azóta újabb három aranyérmet gyűjtöttek. Érdekesség, hogy a második briteknek 381, a harmadik spanyoloknak pedig 217 győzelmük van. Azaz ketten együtt sem nyertek annyit, mint az olaszok!
Gyorsasági motorkerékpáros vb
A MotoGP élcsoportja: 1. Rossi (olasz, Honda) 355 pont, 2. Biaggi (olasz, Yamaha) 215, 3. Ukava (japán, Honda) 209, 4. Barros (brazil, Honda) 204, 5. Checa (spanyol, Yamaha) 141, 6. Abe (japán, Yamaha) 129, 7. Kato (japán, Honda) 117, 8. Capirossi (olasz, Honda) 109, 9. K. Roberts Jr. (amerikai, Suzuki) 99, 10. Jacque (francia, Yamaha) 81
A 250 élcsoportja: 1. Melandri (olasz, Aprilia) 298, 2. F. Nieto (spanyol, Aprilia) 241, 3. Rolfo (olasz, Honda) 219, 4. Elías (spanyol, Aprilia) 178, 5. Porto (argentin, Yamaha) 172, 6. Battaini (olasz, Aprilia) 142, 7. Alzamora (spanyol, Honda) 120, 8. Locatelli (olasz, Aprilia) 119, 9. De Puniet (francia, Aprilia) 119, 10. Macudo (japán, Yamaha) 92
Gyorsasági motorkerékpáros vb
A MotoGP élcsoportja: 1. Rossi (olasz, Honda) 355 pont, 2. Biaggi (olasz, Yamaha) 215, 3. Ukava (japán, Honda) 209, 4. Barros (brazil, Honda) 204, 5. Checa (spanyol, Yamaha) 141, 6. Abe (japán, Yamaha) 129, 7. Kato (japán, Honda) 117, 8. Capirossi (olasz, Honda) 109, 9. K. Roberts Jr. (amerikai, Suzuki) 99, 10. Jacque (francia, Yamaha) 81
A 250 élcsoportja: 1. Melandri (olasz, Aprilia) 298, 2. F. Nieto (spanyol, Aprilia) 241, 3. Rolfo (olasz, Honda) 219, 4. Elías (spanyol, Aprilia) 178, 5. Porto (argentin, Yamaha) 172, 6. Battaini (olasz, Aprilia) 142, 7. Alzamora (spanyol, Honda) 120, 8. Locatelli (olasz, Aprilia) 119, 9. De Puniet (francia, Aprilia) 119, 10. Macudo (japán, Yamaha) 92
A legismertebb olasz motoros egyben a világ első számú motorosa is. Valentino Rossiról van szó, akit alig hétéves vb szereplése után már a valaha volt legnagyobbak, azaz Giacomo Agostini, Mike Hailwood, John Surtees, Phil Read, Wayne Rainey és Michael Doohan mellett emlegetnek. De ez nem is csoda, hiszen rekordok sorával nyerte meg a vadonatúj MotoGP első szezonját, már négy futammal a vb befejezése előtt. Ô a vb történetének első pilótája, aki négy kategóriában (125, 250, 500, MotoGP) is világbajnok tudott lenni; Agostini mellett Rossi a második, aki kétütemű és négyütemű motorral is vb-címet nyert; az olasz zseni egy évadon belül 355 pontot szerzett, megjavítva Doohan 1997-es 340 pontos csúcsát; és ő szerezte meg leghamarabb (23 évesen és 246 naposan) az 50. futamgyőzelmét. Rossi előtt senki sem szerzett még 15 érmet egy szezonon belül, és 24 királykategóriabeli győzelmével olyan többszörös világbajnok-legendákat is megelőzött már, mint Crivillé, Gardner, Sheene, Surtees, Duke, Spencer, Kenny Roberts Senior vagy éppen Rainey. Pedig Rossi csak harmadik szezonját húzta le a királykategóriában és egyáltalán nem volt könnyű megszereznie a negyedik vb-címét.

A győztes versenyló

Az új MotoGP-re – a világbajnokságon 1975 után először újra főszerepet kaptak a négyütemű gépek, amelyek a vb történetében először lehettek nagyobbak, mint 500 köbcentisek – készített Honda, a 990 köbcentis RC211V sokáig sokkal lassúbb volt, mint a Rossi által imádott NSR500-as. Az évad előtti teszteken a kétütemű motorral száguldozó Ukavától és Katótól körönként majdnem két másodpercet kapott! Azaz Rossinak hatalmas fejlesztőmunkát kellett elvégeznie ahhoz, hogy a Honda mérnökeivel közösen versenyképessé tegye a négyütemű Hondát.
És ehhez jött még, hogy az évad elején Rossi nem is tesztelhetett, mert összeveszett a Honda főnökeivel. Emiatt heteken keresztül a szakítás lehetősége is fennállt. A békülés után viszont szárnyalt Rossi, igaz a Honda állandóan értésére adta, hogy nem ő a nyerő, hanem az RC211V. Pedig az érdem inkább a pilótáé, aki a Japán GP-t úgy nyerte meg esőben, hogy előtte ki sem próbálta vizes pályán a motorját; ezen felül állandó gumi- és futóműproblémái ellenére az első 12 futamból tízet megnyert. Rossi azonban a brit, a portugál, a brazil, a csendes-óceáni, a malajziai és a valenciai viadalon mutatta meg igazán, hogy miért is nevezik Raineyhez hasonlóan versenylónak. A Donington Parkban, karrierje 100. nagydíjának első szabadedzésén óriásit bukott és kórházba szállítottak. Ô azonban nem sokáig gyógyulgatott, hiszen a rajtelsőség után a futamot is megnyerte! Jó néhányszor szenvedett kuplungproblémáktól, ám ennek ellenére mindig a győzelemért harcolt. Rossi tehát egy rossz motorral és nem éppen ideális körülmények között is mindig az aranyért hajtott és kockáztatott, és elsősorban e hozzáállása miatt lett ő a világbajnok!

Aki végre kinyitotta a száját

Marco Melandri két tulajdonsága volt közismert a boxutcában: az egyik, hogy félelmetesen gyors tud lenni, a másik, hogy 1999 vége óta (mióta a 250-es Aprilia-csapathoz szerződött) a boxban mindig nagyon félénken viselkedett. A visszahúzódása miatt le is szerepelt az elmúlt két évben – a vb-cím közelébe sem tudott kerülni. Ezért aztán nyílt titok volt, hogy az Aprilia megválik , ha az idén sem produkál valami kiemelkedőt.
Melandrit Rossi helyére igazolta le a gyári alakulatába az Aprilia és a gyár Rossiként is kezelte az új pilótáját: tavalyelőtt a mérnökök nem akarták megváltoztatni Rossi világbajnok RSW250-esét, Melandri pedig egyszerűen nem merte megmondani, hogy neki nem megfelelő az elődje motorja. Tavaly Harada Tecuja miatt szoronghatott Melandri: miután az Aprilia az 500-as kategóriában feladta a harcot, a korábbi negyedliteres világbajnok Haradát viszszaköltöztette a 250-be. Azaz Harada véleménye lett az etalon.

Rossz kezdet után feltámadás

Az idén sem kezdődött túl jól az év Melandri számára: egy korábbi sérülés miatt meg kellett operálni a vállát, ezért a tesztek nagy részét kihagyta. Az ellenfelek többsége – főleg a spanyol Fonsi Nieto – viszont szárnyalt az idény előtti edzéseken. És az évad ennek megfelelően kezdődött. Ugyan Dél-Afrikában első, míg Franciaországban második lett Melandri, Japánban és Spanyolországban bukott. Ezalatt Nieto két aranyat és egy bronzot gyűjtött össze, azaz az ötödik, Olasz GP előtt már 24 pont volt a különbség a két rivális között.
Mugello előtt azonban alapjaiban változott meg Melandri. Ehhez az kellett, hogy a Francia GP-n Nieto megalázza őt. A spanyol úgy győzte le, hogy az utolsó körökben szórakozásból még a vezetést is átadta neki. A macska-egér játék nagyon feldühítette Melandrit, aki ezután kifakadt a szerelőinek, sőt magának az Aprilia elnökének, a mindenható Ivano Beggiónak is. A többórás beszélgetés után megváltozott a pilóta és az Aprilia viszonya. Melandri új vázat és új futóművet kapott, és a hatás nem is maradt el. Az olasz viadallal kezdve sorozatban hatszor nyert a sarkára álló bukósisakos. A portugál és a brazil esős versenyen tanulva korábbi hibáiból visszavett a lendületből –1998-ban és 1999-ben a túlzott hevessége miatt vesztette el a 125-ös vb-címet. Motegiben például inkább hagyta győzni Toni Elíast annak érdekében, hogy elkerüljön egy esetleges bukást.
Az utolsó előtti, Ausztrál GP előtt egy héttel már világbajnok lehetett volna Melandri, ám a motorjának gyújtása egy kör után tönkrement, ezért az olasz 52 pontos előnye 27 pontosra csökkent Nieto ellenében. Azaz még Nieto is világbajnok lehetett volna. Melandri a peche után nagyon fegyelmezett lett és az idényzáró utolsó méterein klasszis módjára megelőzte Nietót! Aminek köszönhetően az ötödik szezonjában végre világbajnok az egykori csodagyerek.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik