Bölcsebb lett a Jaguar

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2003.01.21. 23:16
Címkék
Mark Webber pénteken próbálta ki elôször az R4-est, amelytôl nagyon sokat várnak Milton Keynesben
Mark Webber pénteken próbálta ki elôször az R4-est, amelytôl nagyon sokat várnak Milton Keynesben
Mark Webber pénteken próbálta ki elôször az R4-est, amelytôl nagyon sokat várnak Milton Keynesben
Mark Webber pénteken próbálta ki elôször az R4-est, amelytôl nagyon sokat várnak Milton Keynesben
Mark Webber pénteken próbálta ki elôször az R4-est, amelytôl nagyon sokat várnak Milton Keynesben
Mark Webber pénteken próbálta ki elôször az R4-est, amelytôl nagyon sokat várnak Milton Keynesben
A Jaguar-istálló a Formula–1 újkori történetében elsőként nem rendezett sem látványos, sem visszafogott sajtótájékoztatót, hanem az internetet választotta új autójának bemutatására. Az R4-es, amelylyel a brazil Antonio Pizzonia és az ausztrál Mark Webber áll rajthoz a március 9-én induló, 16 futamos idényben, "az R3-as autó hibáiból levont tanulságokra épült”.
A 2002-es autót egy évvel ezelőtt már a bemutatása előtt megváltoztatták, és az idény során is többször áttervezték az aerodinamikai elemeit. Az első futamon Eddie Irvine a szerencsének köszönhetően ugyan szerzett három pontot, de az istálló egyetlen igazi mutatványa az ír Monzában elért harmadik helye volt. Irvine azóta távozott, akárcsak csapattársa, Pedro De La Rosa, és ment utánuk az őket az idény végén eltanácsoló csapatfőnök, Niki Lauda. Másokat is elbocsátottak Milton Keynesből, ahol kész csoda, hogy a négykerekű építésének három főszereplője – Ben Agathangelou aerodinamikai főmérnök, Rob Taylor főtervező és Mark Gillan járműfejlesztési igazgató – befejezhette a munkáját.
A három szakember egyetértett abban, hogy a fő cél egy olyan kocsi létrehozása, ami aerodinamikai és beállítási szempontból egyszerűen módosítható és könnyen fejleszthető. Ehhez már rendelkezésre állt a tavaly átadott szélcsatorna Bicester közelében. "Nem engedhetjük meg magunknak, hogy elkövessük ugyanazt a súlyos hibát, mint tavaly. Akkor az idény elején rémes volt az autó, és mire az évad során elvégzett módosítások segítségével eljutottunk a várt szintre, véget ért a szezon. Az első futamtól kezdve versenyképesnek és megbízhatónak kell lennünk, nem engedhetjük meg magunknak, hogy hátrányba kerüljünk a többiekkel szemben” –nyilatkozta David Pitchforth, a Jaguar ügyvezető igazgatója.
Formula–1-es tesztek, kedd
Barcelona: 1. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari, Bridgestone) 1:17.647 (54 kör), 2. M. Schumacher (német, Ferrari, B) 1:18.136 (44), 3. Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth, Michelin) 1:19.354 (49), 4. Villeneuve (kanadai, BAR-Honda, B) 1:19.740 (20), 5. Badoer (olasz, Ferrari, B) (48), 6. Davidson (brit, BAR-Honda, B) 1:20.462 (24), 7. Fisichella (olasz, Jordan-Ford, B) 1:20.788 (13), 8. Pizzonia (brazil, Jaguar-Cosworth, M) 1:20.880 (54)
Valencia: 1. Alexander Wurz (osztrák, McLaren-Mercedes, M) 1:12.732 (28), 2. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW, M) 1:13.357 (57), 3. Frentzen (német, Sauber-Petronas, B) 1:13.385 (70), 4. Gené (spanyol, Williams-BMW, M) 1:13.738 (91)

A CR5-ös motor az elődjéhez képest szélesebb hengerelrendezésű, a 72 fokos elődjéhez képest jelentős módosítás a 90 fokos elrendezés. "Rob White főtervező és kis csapata óriási munkát végzett, roppant okos tervezés eredménye a V10-esünk. Elértük a célunkat, a motor tömegközéppontja igen alacsonyra süllyedt, és ezt mindenképpen ki kell használnunk” – mondta Nick Hayes, a Cosworth Racing igazgatója, aki hozzátette: a hengerelrendezés mellett a motor alapanyagának megváltoztatása is hozzájárult a tömegközéppont alacsonyabbra kerüléséhez.
Ami a pilótákat illeti, őket még Lauda szerződtette. A 2002-ben a Minardinál bemutatkozó Webber élete első versenyén szerzett két pontjával bizonyította rátermettségét, és másodévesként sok mindent megtaníthat az újonc Pizzoniának. A Jaguar szempontjából hatalmas nyereség az új szabály, amely szerint az első nyolc csapat szerez pontokat versenyenként, ugyanis ez előtérbe helyezi az autók megbízhatóságát.
A decemberi teszteket kihagyó Jordannek még fejlődnie kell ezen a téren, az új EJ13-as első tesztköreit ugyanis nem koronázta siker: Barcelonában Giancarlo Fisichella mögött 15 – nem mért – kör megtétele után elfolyt az olaj a Ford-motorból, amely lángra lobbant.
Michael Schumacher sem lehet büszke az idei első tesztjére, az ötszörös világbajnok német kedden először ült Formula–1-es autóba azóta, hogy októberben a Japán Nagydíj megnyerésével befejezte a 2002-es szezont. Schumi a boxutcából kifelé jövet az első körében megcsúszott, és autója farát a gumifalnak csapta. A világbajnok nagyon zavart volt, amikor viszszaért a boxutcába. "Bocs a remek idénykezdetért” – habogta szerelőinek a hatvannégyszeres futamgyőztes. Schumi aztán visszaült az autójába, és csapattársa, Rubens Barrichello mögött a nap második legjobb eredményét produkálta. A duó mögött Webber végzett az új Jaguar-Cosworthszal.
Az FIA kedden kora este hitelesítette azokat a szabálymódosításokat, amelyeket a múlt héten hozott meg. Így a 2003-as idénytől tiltják a tartalékautó használatát, a kétirányú rádiós kapcsolatot és a telemetriát. A Brit Nagydíjtól kezdve nem engedélyezik az elektronikus segédeszközök – a kipörgésgátló, az indulásszabályozó és a teljesen automata váltó –használatát sem.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik