Az 55. gyorsasági motorkerékpáros vb menetrendje
Április 6.: Japán GP (Szuzuka); április 27.: Dél-afrikai GP (Welkom); május 11.: Spanyol GP (Jerez de la Frontera); május 25.: Francia GP (Le Mans); június 8.: Olasz GP (Mugello); június 15.: Katalán GP (Barcelona); június 28.: Holland GP (Assen); július 13.: Brit GP (Donington Park); július 27.: Német GP (Sachsenring); augusztus 17.: Cseh GP (Brno); szeptember 7.: Portugál GP (Estoril); szeptember 20.: Rio de Janeiró-i GP (Jacarepagua); október 5.: Csendes-óceáni GP (Motegi); október 12.: Malajziai GP (Sepang); október 19.: Ausztrál GP (Phillip Island); november 2.: Valenciai GP (Valencia)
Tv: Eurosport, 6.15–9.00 (élô)
Az 55. gyorsasági motorkerékpáros vb menetrendje
Április 6.: Japán GP (Szuzuka); április 27.: Dél-afrikai GP (Welkom); május 11.: Spanyol GP (Jerez de la Frontera); május 25.: Francia GP (Le Mans); június 8.: Olasz GP (Mugello); június 15.: Katalán GP (Barcelona); június 28.: Holland GP (Assen); július 13.: Brit GP (Donington Park); július 27.: Német GP (Sachsenring); augusztus 17.: Cseh GP (Brno); szeptember 7.: Portugál GP (Estoril); szeptember 20.: Rio de Janeiró-i GP (Jacarepagua); október 5.: Csendes-óceáni GP (Motegi); október 12.: Malajziai GP (Sepang); október 19.: Ausztrál GP (Phillip Island); november 2.: Valenciai GP (Valencia)
Tv: Eurosport, 6.15–9.00 (élô)
A 2002-es évadhoz képest más változás is van a vb-n. Sajnos Rizmayer Gábornak az utolsó pillanatban vissza kellett lépnie a 250-es indulástól, ám még így is több magyar lesz a sorozatban, mint a legutóbbi esztendőben, Talmácsi Gábor és Tóth Imre mellett ugyanis Lénárt Péter is tagja lett a 125-ös géposztálynak. Honfitársaink közül elsősorban Talmácsitól várhatunk kiváló eredményeket, Talma ugyanis elszerződött a 2002-ben világbajnoki címet szerző Aprilia-csapathoz. A második MotoGP-szezon különlegesnek számít abban a tekintetben, hogy a vb történetében először küzd meg egymással tíz világbajnok egy kategóriában. A rajtot azonban nem ezért előzi meg hatalmas várakozás. A tavalyi szezonnak csak három márka vágott neki négyütemű motorokkal az elitgéposztálynak, míg az idén négy japán, két olasz és egy brit gyártó állít csatasorba szelepes lóerőgyárakat – amelyekhez a Kenny Roberts Senior fémjelezte KR V5-ös is csatlakozik az idény folyamán.
Három magyar a nyolcadliterben
Néhány héttel ezelôtt még úgy volt, hogy négy magyar indulója lesz a hét végén kezdôdô világbajnokságnak, ám utóbb kiderült: Rizmayer Gábor hiába kapta meg a rajtengedélyt, nem lesz ott Szuzukában. Az ok prózai és egyáltalán nem szokatlan hazánkban: nem jött össze az induláshoz szükséges pénz. Ám így is lesz kiért szurkolniuk a magyar rajongóknak: a 125 köbcentis géposztályban kettôrôl háromra emelkedett a hazai indulók száma.
Közülük Talmácsi Gábor immár a harmadik szezonját kezdi meg a világ elitjében, ô tehát a legtapasztaltabb a három versenyzô közül. De nemcsak ezért ô a legesélyesebb a kiemelkedô eredményre. A másik ok, hogy Talmácsi az Aprilia-csapathoz szerzôdött, amelynek színeiben Vincent tavaly vb-címet szerzett. A teszteken a magyar fiú nem alkotott maradandót, elôbb azért, mert eltörte a csuklóját és a talpcsontját, utóbb pedig azért, mert a csapattal együtt egyszerűen képtelenek voltak eltalálni a neki megfelelô futóműbeállítást. Azóta egy szakember megpróbálta teljesíteni Talmácsi kérését a futómű belsô beállításával kapcsolatban, ám a magyar nem tudta kipróbálni a gépet, erre a péntek reggeli szabadedzésen lesz elôször lehetôsége.
Tóth Imrének sem kell már ismerkedni a pályákkal: tavaly bejárta mindegyiket, igaz, nem a legjobb motorral. A tapasztalat mindenesetre biztosan nem válik hátrányára, mint ahogy az sem, hogy tudja, melyik aszfaltcsíkon milyen idôjárásra, milyen pályaviszonyokra számíthat. Talmácsihoz hasonlóan Tóth is csapatot váltott, és nagy reményeket fűz az új istállójához, és mindenekelôtt az új Hondájához. A célja minden futamon a pontszerzô helyek valamelyikének megszerzése, azt azonban egyelôre nem tudja, hogy a legjobb tizenötön belül hol fog majd elhelyezkedni. Az elsô edzés után már ô is, mi is okosabbak leszünk.
Csakúgy, mint a vb-újonc Lénárt Péterrel kapcsolatban. A debreceni fiatalember tavaly a német bajnokságon brillírozott, és az Európa-bajnoki sorozatban bontogatta szárnyait, az idén pedig még feljebb lépett. Jó hangulatban vágott neki a japán túrának, bár a legutóbbi teszten nem tudta maximálisan kihasználni a Hondája által nyújtott lehetôségeket, mert nyílt napot tartottak az olasz pályán – túl sok volt a civil. Ennek ellenére Lénárt bizakodó, célja a tisztes helytállás, a pályák megtanulása. Reméli, hogy Szuzukában esni fog az esô, mert imád vizes pályán autózni, no és ilyen körülmények között csökken a motorok közötti erôkülönbség.
A japánok közül a Honda- és a Yamaha-alakulat félelmetes, míg a Suzukinak és a Kawasakinak egyáltalán nem sikerült megerősítenie a GSV-R, illetve a ZX-RR típusú gépét. A Honda RC211V-n hét pilóta versenyez, közülük három biztosan esélyes: az ötödik vb-aranyára készülő Valentino Rossi három pályán döntött rekordot az előszezonban; Max Biaggi 1998 után tért viszsza a Hondához annak érdekében, hogy végre a királykategóriában is a csúcsra érjen; Kato Dajdzsiro pedig az első japán világbajnok akar lenni a királykategóriában.
A gyártók közül az elitben 1992 óta egy vb-címet sem nyerő Yamaha tervezte át a legjobban a motorját. A három hangvillásoknak azonban csak egyetlen vb-esélyesük van, a brazil Alex Barros, aki 1989 után versenyez újra Yamahán. Még az is lehet, hogy fölényesen szerzi majd meg karrierje első vb-címét – gyorsaságát a teszteken elért két pályacsúcsa jelzi.
A japánok legnagyobb ellenfelei természetesen az olasz gyártók. A szuperbike urának számító Ducati, amely 1972 után nevezett újra a gyorsasági vb-re, meglepheti a világot. A bolognai vörösök vezérpilótája, Loris Capirossi ugyanis az új V4-es Desmosedicivel szárnyalt a teszteken: Jerezben és Barcelonában rekordot döntött, és végsebességben minden riválisát lekörözte. Az Aprilia a Yamahához hasonló mértékű fejlesztéseket hajtott végre a háromhengeres RS3-asán, amellyel a kétszeres szuperbike-világbajnok Colin Edwards már a vb nyitó futamán meglepetést szerezhet.
A 250-es teszteken csak az új Aprilia volt gyors, hiszen az NSR250-est felváltó új Honda, az RS250RW motorikusan nagyon gyengének bizonyult. A gyári hondás Portónak és Rolfónak tehát nagyon nehéz lesz lépést tartania az apriliásokkal, akik közül a négy gyári menő, a spanyol Fonsi Nieto és Toni Elías, a francia Randy de Puniet, valamint a negyedliterben debütáló Manuel Poggiali között dőlhet el a vb-cím sorsa. A 250-es mezőnynek egy év után újra tagja lesz Katja Poensgen kisasszony is, aki az egyetlen női 250-es pontszerző a világon.
A 125 szinte ugyanolyan népszerű a gyártók körében, mint a MotoGP: a Honda, Aprilia, Derbi, Gilera négyeshez két vadonatúj márka, a KTM és a Malaguti csatlakozott. A vb-esélyesek között is dömping van, mivel a legtöbb márkánál sztárok versenyeznek. Az Apriliánál Cecchinello, De Angelis, Jenkner, Pablo Nieto, Borsoi, Stoner, Ui és Talmácsi Gábor is főszereplő lehet, a Derbinél a korábbi 125-ös világbajnok Alzamorában bíznak, míg az első gyorsasági vb-szezonját megkezdő KTM-nél Locatelli és Vincent a menő.