Fájdalmas lesz a folytatás

HEGYI ANDRÁSHEGYI ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2003.04.24. 20:45
Címkék
Három hét elteltével a Dél-afrikai Nagydíjjal folytatódik a gyorsasági motoros vb  szomorú hangulatban, hiszen tíz év után újra gyászol a vb mezőnye. Az idénynyitó Japán GP-n tragikus balesetet szenvedő Kato Dajdzsiro ugyanis az elmúlt szombaton, tizenhárom kómában eltöltött nap után belehalt a sérüléseibe.
A vb állása 1 futam után
125 kcm: 1. Perugini (olasz, Aprilia) 25 pont, 2. Giansanti (olasz, Aprilia) 20, 3. Jenkner (német, Aprilia) 16, …14. Talmácsi Gábor (magyar, Aprilia) 2. 250 kcm: 1. Poggiali (San Marinó-i, Aprilia) 25, 2. Aojama (japán, Honda) 20, 3. Takahasi (japán, Honda) 16. MotoGP: 1. Rossi (olasz, Honda) 25, 2. Biaggi (olasz, Honda) 20, 3. Capirossi (olasz, Ducati) 16
Tv: Eurosport, 12.45–15.00 (élô)
A vb állása 1 futam után
125 kcm: 1. Perugini (olasz, Aprilia) 25 pont, 2. Giansanti (olasz, Aprilia) 20, 3. Jenkner (német, Aprilia) 16, …14. Talmácsi Gábor (magyar, Aprilia) 2. 250 kcm: 1. Poggiali (San Marinó-i, Aprilia) 25, 2. Aojama (japán, Honda) 20, 3. Takahasi (japán, Honda) 16. MotoGP: 1. Rossi (olasz, Honda) 25, 2. Biaggi (olasz, Honda) 20, 3. Capirossi (olasz, Ducati) 16
Tv: Eurosport, 12.45–15.00 (élô)
Kato halála miatt – előtte, 1993-ban, a szintén japán Vakaj Nobojuki halt meg a vb-n – nagy a letörtség a pilóták körében, kiszolgáltatottnak érzik magukat.
A japán szörnyű bukása után ugyanis semmiféle hivatalos intézkedést nem hoztak annak érdekében, hogy az életükkel játszó motorosok biztonságosabb pályákon versenyezhessenek. Pedig Kato azért halt meg, mert a szuzukai pályát övező betonfal túl közel volt az aszfaltcsíkhoz. A japán világbajnok tragédiája tehát elkerülhető lett volna! Ennek ellenére sem a Nemzetközi Motorkerékpáros-szövetség (FIM), sem a vb-t rendező Dorna nem adott ki még csak egy hivatalos közleményt sem Kato halálával kapcsolatban.
A pilóták azért is feszengenek, mert eddig egyik érdekelt fél, a szuzukai rendőrség, Kato munkaadója, a Honda, valamint a vb-futamokat felügyelő FIM és Dorna sem adott semmiféle érdemi választ arra, mi volt az oka a 2001. évi 250-es világbajnok végzetes esésének. Találgatások természetesen vannak – az egyik szerint Kato gépének első féktárcsái törtek el, és van olyan elképzelés is, amely szerint valaki hátulról belement a 27 éves motorosba –, ám ezek csak növelik a bizonytalanságérzetet a pilótákban. Akik épp ezért megpróbálnak valahogy kiállni az érdekeikért. A Dél-afrikai Nagydíjon a vb-mezőny legnagyobb sztárjai tárgyalnak majd a Dornával, a gyártók szövetségével, az IRTA-val és Franco Uncinivel, a vb biztonsági felelősével annak érdekében, hogy a jövőben biztonságosabbak legyenek a pályák.
A tárgyalások azonban sajnos nem a legjobb helyszínen zajlanak majd, hiszen a 4242 méteres welkomi pálya a vb egyik legnehezebb és legkiismerhetetlenebb helyszíne. Azaz az átlagoshoz viszonyítva még nagyobb odafigyelést igényel a pilótáktól. Igaz, tavaly óta újraaszfaltozták, ám még így is folyamatosan változnak majd rajta a tapadási viszonyok: a ringet a vb-futam előtt alig használták, ezért nincsen rajta gumiréteg, ráadásul az állandó szél porréteget terít a friss aszfaltra, tovább növelve a kicsúszásveszélyt. Ehhez jön még a magas hőmérséklet és az 1350 méteres tengerszint fölötti magasság, amelyen nem túl könnyű beállítani a motorokat, hiszen kevesebb az égéshez szükséges oxigén.
A magyar versenyzők közül ketten már ismerik ezeket a nehézségeket, hiszen Talmácsi Gábor és Tóth Imre is járt már Welkomban, Lénárt Péternek azonban egyelőre nincsenek tapasztalatai a dél-afrikai aszfaltról, ezért számára a tanulás a cél. Tóth végre szeretné már megszerezni az első világbajnoki pontjait, Talma pedig még előrébb vágyik: az Apriliájában új az elektronika és paramétereiben most már ugyanolyan jó, mint csapattársáé, Steve Jenkneré. Márpedig Jenkner legutóbb harmadik helyen végzett…
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik