El tudom képzelni, mi minden fut át Gyurcsány Ferenc gyermek-, ifjúsági és sportminiszter fejében az első héten új munkahelyén. Feltehetően sok minden, már csak azért is, mert számára jószerével ismeretlen terepen kell mihamarabb pontosan tájékozódnia és helyes döntéseket hoznia. Kinevezésének valóságos hátterét, indítékait éppúgy felesleges lenne taglalni, mint működése sikereinek esélyeit vagy akár sportminiszteri tevékenységének várható időtartamát.
Találgatások helyett elégedjünk meg tehát a kezdet kezdetén most annyival – megmagyarázandó egyúttal azt a nagy várakozást is, amely munkáját a sportközvélemény részéről kíséri –, hogy rövid történeti visszapillantást ajánljunk a figyelmébe a sport kormányzati megítéléséről a rendszerváltozást követő tizenhárom esztendő során.Az első szabad választások után a kormány az államigazgatási szervek közül utolsóként az akkor Országos Testnevelési és Sporthivatal vezetőségváltását oldotta meg – 1990 júliusának közepén. Általános nemzetközi tekintélynek örvendő sportéletünk első embere, a sporthivatal elnöke helyettes államtitkári besorolást kapott, a művelődési és közoktatási miniszter felügyelete alatt tevékenykedett, s a hivatal költségvetésében átcsoportosítást is kizárólag a felügyelő miniszter tehetett. A lefokozás akkor tűnhet még inkább szembetűnőnek, ha tudjuk, 1989-ben szintén a művelődési tárcához tartozott ugyan az OSH (Országos Sporthivatal), de elnöke tekintélyt és hatáskört, kormányzati szereplést garantáló miniszterhelyettesi rangban tevékenykedett. A kiszolgáltatott helyzetet híven jellemezte a politikai közéletben mind erőteljesebben terjedő szólás: "az állam kivonul a sportból”. A hivatal következetes küzdelmet vívott az önálló gazdálkodásért, a költségvetési feltételek javításáért, a kormányzati munkában való közvetlen képviseletért, de még a roppant nehéz körülmények ellenére produkált barcelonai olimpiai győzelmek (11) után sem sikerült áttörést elérnie.Abban az évben, 1992-ben ugyan államtitkárrá lépett elő a hivatal vezetője, de a hányatott sorsú sport helyzete ettől még nem vált megnyugtatóvá. Sőt… Átmenetileg a Miniszterelnöki Hivatal, illetve a MeH tárca nélküli minisztere vette át a felügyeletét a művelődési tárcától, majd amikor ez a poszt megszűnt – némi kormányon belüli vita után, lényegében kényszermegoldásként, mert az akkori művelődési tárca frissen kinevezett minisztere a sporttól idegenkedett –, végül a belügyminiszter fennhatósága alá került. Ez a szerkezeti rend érvényesült az 1994. évi választásokat követően is. Hozzá kell azonban tenni: jóllehet, normális esetben ez a megoldás akár célravezető is lehet (lásd Németország esetét, nálunk a belügyi tárca vezetői – függetlenül a nevektől – egészen 1998-ig kivétel nélkül személyes "felügyelőt” neveztek ki a sport ügyeinek kezelésére, nehezen körülírható munkaköri leírással, esetenként akár anélkül.A sport kérdéseinek méltó, európai szintű, fontosságának megfelelő támogatására mindeddig nem sikerült megoldást találni. Az 1998-as választások után, amikor az Ifjúsági és Sportminisztérium megalakult, a sportközvélemény joggal végre azt érezhette, helyükre kerülnek a dolgok. Sajnos, a remények – a vezetőség szakmai és egyéb hiányosságai miatt – ezúttal sem válhattak valóra. (Amíg a miniszter nem szerezte meg a diplomáját, nélküle működött a hivatal, ilyesmi egyetlen más tárcánál sem képzelhető el, a sporttal még ez is megtörténhetett.) Számos értékes szakember, vezető kényszerült távozni az apparátusból és az intézményekből, mind nagyobb mértékben hatolt be ellenben a politika a sport közegeibe.A sport és testkultúra "formabontó” kezelése a 2002-es választások után is megnyilvánult. Kész tényként, személyes megegyezés eredményeként, lezárt döntésként került a köztudatba, hogy a sporttárca élére a kajak-kenu-szövetség elnöke, egyben a Magyar Olimpiai Bizottság alelnöke kerül. Az utolsó utáni pillanatban történt változás, s a bársonyszék Jánosi Györgyé lett – mostanáig. Végezetül mit is tehetnénk mindehhez? Gyurcsány Ferenc sportminiszteri kinevezéséből sem hiányoznak a rendhagyó, szokatlan körülmények.Mást nem kívánhatunk: bárcsak rácáfolna a fenti tapasztalatokra!