Ullrich nyert két másodpercet

MISUR TAMÁSMISUR TAMÁS
Vágólapra másolva!
2003.07.25. 22:01
Címkék
Szó mi szó, érdekesen kezdődött a centenáriumi Tour de France 18. szakasza. A Bordeaux és Saint-Maixent-lEcole közötti 203 kilométer papíron sima, úgynevezett "pihenhető szakasznak tűnt, hiszen egy nappal voltunk a mindent eldöntő szombati időfutam és kettővel a párizsi befutó előtt, ráadásul az útvonal gyakorlatilag teljesen sík volt. Ehhez képest nem sokkal a 12 óra 8 perces startot követően megélénkült a küzdelem, méghozzá rögtön a nagyágyúk kezdtek el mozgolódni.
Lastras a Giro és a Vuelta után a harmadik nagy körversenyen is szakaszt nyert
Lastras a Giro és a Vuelta után a harmadik nagy körversenyen is szakaszt nyert
Lastras a Giro és a Vuelta után a harmadik nagy körversenyen is szakaszt nyert
Lastras a Giro és a Vuelta után a harmadik nagy körversenyen is szakaszt nyert
Lastras a Giro és a Vuelta után a harmadik nagy körversenyen is szakaszt nyert
Lastras a Giro és a Vuelta után a harmadik nagy körversenyen is szakaszt nyert
Még 15 kilométer sem telt el a versenyből, amikor az összetett első tíz helyezettje közül hárman, a spanyol Mayo és Zubeldia, illetve a francia Moreau belekeveredett egy szökésbe, amelyben azonban túl sokan, mintegy harmincan tekertek velük együtt. Hátul az US Postal, a sárga trikós Lance Armstrong csapata azonnal kezébe vette az üldözést, és néhány kilométer elteltével újra együtt tekert a mezőny.
A karaván azonban nem csillapodott le, mert közeledett az 54. kilométernél lévő részhajrá, amelynek az első három helyére, azaz a 6, 4, illetve 2 másodperces időjóváírására igen sokan igény tartottak. Nemcsak a zöld trikóért versenyben lévő McEwen, Cooke, Zabel trió tagjai, hanem a sárga trikóért hajtó kerekesek is. Bizony, az összetett második helyén álló Jan Ullrich (joggal) úgy vélte, érdemes ráhajtania az első részhajrá során megszerezhető 6 jóváírás-másodpercre, hiszen így 1:07 percről 1:01 percre csökkenthette volna a hátrányát Armstronggal szemben. Igen ám, de az amerikai "emberfogással” követte a németet, így aztán McEwen vitte el az első helyet és a hat másodpercet, Ullrich a második helyet és a négy másodpercet, Armstrong pedig harmadiknak haladt át a vonalon két másodpercért, így "csak” két másodpercet veszített Ullrichhoz képest, és már ekkor látszott, hogy a szombati időfutamra 65 másodperc előnye marad a némettel szemben. (Ullrich néhány nappal ezelőtt, a Pireneusok után a következőt mondta: "Az utolsó pillanatig nem fogom feladni. Rámegyek a részhajrákra, megpróbálom megnyerni a szombati etapot, és még a vasárnapi párizsi szakaszon is érdemes lesz küzdeni. A Tour utolsó méteréig harcolni akarok a sárga trikóért.” Egyelőre betartotta a szavát.)
A sprint azonban azért is fontos volt, mert az itt szerzett 6 pontnak köszönhetően McEwen utolérte a zöld trikós pontversenyben Cooke-ot, azaz két nappal a háromhetes viadal vége előtt óriási csata dúl közöttük a sprinterek különversenyének az élén, és valószínűleg csak a párizsi befutó dönt közöttük. (A zöld trikót mindenesetre McEwen vette át, miután a pénteki hajrá során legyőzte honfitársát.)
Ezzel egyéként nagyjából el is meséltük a pénteki nap legérdekesebb történéseit, ugyanis a következő tíz kilométeren eldőlt, hogy miként zajlik az etapból hátralévő néhány óra: több szökési kísérlet után a 60. kilométerre összeállt egy tizenhat tagú boly, amelyet aztán már elengedett a karaván.
A szökevények között hét (!) olasz, Daniele Nardello (Telekom), Paolo Fornaciari (Saeco), Massimiliano Lelli (Cofidis), Andrea Peron (CSC), Dario Cioni (Fassa Bortolo), Davide Bramati (Quick Step-Davitamon), Fabrizio Guidi (Bianchi), négy spanyol, Mikel Pradera (ONCE-Eroski), Pablo Lastras (iBanesto.com), Javier Pascual Llorente (Kelme-Costa Blanca), David Canada (Quick Step-Davitamon), három francia, Carlos Da Cruz (FDJeux.com), Andy Flickinger (Ag2R Prevoyance), Thomas Voeckler (Brioches La Boulangere), valamint egy horvát, Vladimir Miholjevic (Alessio) és egy belga, Christophe Brandt (Lotto-Domo) tekert. Közülük Lelli állt a legjobban az összetettben, de neki is 45:48 perc hátránya volt a 24. helyen, azaz az elmenése nem "zavarta” a menőket.
A tizenhatok előnye kilométerről kilométerre nőtt, hamarosan elérte, majd meghaladta a tíz, a tizenöt, a húsz percet, amikor a kis boly szép lassan elkezdett szétesni: a sprintnél esélytelenebbek meglódultak, hogy a hosszú szökés végén ne kemény befutóban kelljen eldönteniük a győzelem sorsát. Sokáig úgy tűnt, hogy David Canada meg tudja előzni a többieket, de egy háromtagú csoport az utolsó kilométeren megfogta a spanyolt, így honfitársa, Lastras, valamint a francia Da Cruz és az olasz Nardello küzdött meg az etapsikerért. Közülük a spanyol volt a leggyorsabb, így ő ünnepelhette pályafutása első Tour-szakaszgyőzelmét.
Pablo Lastras, a hamarosan megszűnő spanyol iBanesto.com csapat versenyzője (valamikor itt tekert az ötszörös Tour-győztes Miguel Indurain is) először nyert etapot a Francia körversenyen, de a nagy háromhetes viadalokon aratott már fontos sikereket. A 2001-es Giro d’Italián ő nyerte meg a Bled és Gorizia közötti 11. szakaszt, a tavalyi Vuelta a Espanán pedig két egymást követő napon diadalmaskodott: első lett a 10. és a 11. etapon is. Lastras egyébként a karaván egyik legbalszerencsésebb versenyzője: 1998 óta profiskodik, de pályafutása első évei borzalmasan alakultak: 1997 és 2001 között különböző okokból hat súlyos műtétet kellett rajta végrehajtani: háromszor a térdét operálták meg, de kés alá kellett feküdnie a kulcscsontjával, a csigolyájával és a lapockájával is. Talán nem véletlen, hogy amikor a célban megkérdezték, először egy szerencsétlenül járt honfitársáról beszélt: "Ezt a sikert Joseba Belokinak ajánlom, akinek nagyon hosszú lesz a lábadozása, és akivel mélyen együttérzek. Azért akartam belekeveredni a szökésbe, mert úgy gondoltam, hogy ez az utolsó alkalom elmenni, és mindenképpen jól akartam szerepelni. A végén az állandó szökési kísérletek miatt már nagyon fáradt voltam, de szerencsére maradt elég erőm a befutóhoz. Nekem is támadnom kellett, mert tudtam, hogy a sprintben nem lenne esélyem a gyorsabb vetélytársakkal szemben.”
A 24 perces késéssel befutó üldözőbolyban McEwen volt a leggyorsabb, így ő vehette át a zöld trikót Cooke-tól.
Az igazi kérdés persze nem a zöld, hanem a sárga trikó sorsa: a szombati időfutam előtt mindössze 65 másodperc választja el egymástól a két nagy vetélytársat, Armstrongot és Ullrichot. Az első összecsapásukat, a Gaillac és Cap’ Decouverte közötti 47 kilométeres cronót a 12. szakasz során a német nyerte meg 1:36-tal az amerikai előtt. Armstrong azonban ígéri, most nem fog hibázni: "Valahányszor megnyertem a Tour de France-ot, az utolsó időfutamon mindig én diadalmaskodtam. Bízom benne, hogy ez most sem lesz másként.”
Szombaton délután öt óra körül megtudjuk, hogy igaza volt-e…

90. Tour de France
18. szakasz, Bordeaux–Saint-Maixent-l’Ecole (203.5 km): 1. Pablo Lastras (spanyol, iBanesto.com) 4:03:18 (átlag: 49.938 km/ó), 2. Da Cruz (francia, FDJeux.com) azonos idővel, 3. Nardello (olasz, Telekom) a. i., 4. Canada (spanyol, Quick Step-Davitamon) 4 mp h., 5. Lelli (olasz, Cofidis) 19 mp h., 6. Flickinger (francia, Ag2R-Prévoyance) a. i. 7. Voeckler (francia, Brioches La Boulangére) a. i., 8. Fornaciari (olasz, Saeco) a. i., 9. F. Guidi (olasz, Bianchi) 35 mp h., 10. Miholjevic (horvát, Alessio) a. i., …17. McEwen (ausztrál, Lotto-Domo) 24:05 p h., 18. Zabel (német, Telekom) a. i., 19. Cooke (ausztrál, FDJeux.com) a. i., …24. Ullrich (német, Telekom) a. i., …45. Armstrong (amerikai, US Postal) a. i., …52. Bodrogi László (magyar, Quick Step-Davitamon) a. i.
Az összetett élcsoportja: 1. (sárga trikóban) Lance Armstrong 79:07:49, 2. Ullrich 1:05 p h., 3. Vinokurov (kazah, Telekom) 2:47 p h., 4. Zubeldia (spanyol, Euskaltel-Euskadi) 5:18 p h., 5. Mayo (spanyol, Euskaltel-Euskadi) 5:27 p h., 6. Hamilton (amerikai, CSC) 6:37 p h., 7. Basso (olasz, Fassa Bortolo) 8:10 p h., 8. Moreau (francia, Crédit Agricole) 11:12 p h., 9. Mancebo (spanyol, iBanesto.com) 16:07 p h., 10. Sastre (spanyol, CSC) 16:14, …110. Bodrogi László 3:12:08 óra h.
A pontversenyben: 1. (zöld trikóban) Robbie McEwen 178 pont, 2. Cooke 176, 3. Zabel 165, …67. Bodrogi László 18
A hegyi pontversenyben: 1. (pöttyös trikóban) Richard Virenque (francia, Quick Step-Davitamon) 324 pont, 2. Dufaux (svájci, Alessio) 187, 3. Armstrong 168, …70. Bodrogi László 4
A csapatversenyben: 1. CSC (dán) 234:35:12, 2. iBanesto.com (spanyol) 18:18 p h., 3. Euskaltel (spanyol) 40:27 p h., …8. Quick Step-Davitamon (belga) 2:02:24 ó h.
Következik: 19. szakasz, Pornic–Nantes (49 km, időfutam)
TV: Eurosport, 14.15 (élő). Internet: www.letour.fr
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik