Időfutam az ötös jegyében

MISUR TAMÁSMISUR TAMÁS
Vágólapra másolva!
2003.07.26. 20:24
Címkék
Szombaton felvirradt a mindent eldöntő nap a Tour de France-on  írnánk, de a nap szombaton egyáltalán nem virradt fel. Legalábbis abban az értelemben nem, hogy láthatóvá vált volna, ugyanis sűrű felhők takarták el az eget, a 19. szakasz rajtjánál hűvös, esős idő fogadta a Tour mezőnyét. Azt a mezőnyt, amelyre Pornic és Nantes között 49 kilométeres időfutam várt, a verseny utolsó olyan etapja, amely során érdemben változhatott az összetett állása.
Az amerikai Lance Armstrong ötödször tekerhet be sárga trikóban Párizsba
Az amerikai Lance Armstrong ötödször tekerhet be sárga trikóban Párizsba
Az amerikai Lance Armstrong ötödször tekerhet be sárga trikóban Párizsba
Az amerikai Lance Armstrong ötödször tekerhet be sárga trikóban Párizsba
Az amerikai Lance Armstrong ötödször tekerhet be sárga trikóban Párizsba
Az amerikai Lance Armstrong ötödször tekerhet be sárga trikóban Párizsba
A még versenyben lévő 148 versenyző közül az utolsó helyen álló belga Hans De Clercq rajtolt elsőként, még délelőtt 10.49-kor, majd szépen sorban, kétpercenként következtek a többiek, az utolsó húsz induló (azaz az összetett első húsz helyezettje) pedig már hárompercenként startolt a rajtdobogóról.
A szakadó esőben és erős (hát)szélben elkezdődő viadal során jó ideig a német Uwe Peschel (Gerolsteiner) vezetett, aki huszadikként indult. A három időmérő pont közül ő volt a leggyorsabb az elsőnél (15 km-nél) 15:54 perccel, és a másodiknál (32.5 km-nél) is 36:07-tel. Nagyjából akkor, amikor ideért, indult el Pornicból Bodrogi László, a Quick Step-Davitamon magyar időfutammenője. Az első időmérő pontnál Lacinak mindössze 13 másodperc volt a hátránya, a másodiknál már csak három. A verseny második fele a 100 km-es csapat-időfutamban olimpiai bajnok Peschel számára igazi vesszőfutás volt, hiszen az esőtől csúszóssá váló aszfalton kétszer is elesett, így végül gyengécske idővel ért célba, és mint utólag kiderült, az egyik bordája is eltört.
Bodrogi viszont bekapcsolta a turbót, a harmadik időmérő pontnál 46:10 perces új legjobb idővel haladt át, majd még jobban beleerősített, és végül ezredmásodpercre pontosan 54:31.730 perces idővel ért célba, ami 53.92 kilométer/órás átlagot jelentett. Akkor ez volt a versenyben a legjobb idő (39 célba érő közül), és tudni lehetett, hogy egy darabig Laci neve ott is marad az élen. Egészen pontosan abból lehetett tudni, hogy a Tour de France százéves történetében csak ketten tudtak ennél magasabb átlagot elérni egy hosszabb időfutam (tehát nem prológ!) során: 1989. július 23-án az amerikai Greg LeMond az utolsó etapot, a Versailles és Párizs közötti (mindössze) 24.5 kilométert tekerte végig 54.545-ös átlaggal, míg Lance Armstrong 2000. július 21-én a Fribourg és Mulhouse közötti 58.5 kilométeres cronót teljesítette 53.986-os átlaggal.
Közben persze a vetélytársak egyre-másra próbálkoztak a magyar versenyző megelőzésével, de nem jártak sikerrel. Egy darabig Armstrong két csapattársa, a kolumbiai Victor Hugo Pena és az orosz Vjacseszlav Jekimov tűnt veszélyesnek Bodrogira (utóbbi az utolsó ellenőrzési ponton még előtte is volt), de végül mindketten fél perc körüli hátránynyal értek célba. (Apropó, US Postal: a csapat a cseh Pavel Padrnost "áldozta be”, ő volt az a versenyző, akinek az volt a feladata, hogy tökéletesen feltérképezze Armstrong számára az útvonalat.)
Aztán délután három körül eljött a pillanat, amelynek nem nagyon örültünk: a brit David Millar, a Cofidis menője a második
A fehér trikó

A fehér trikót 1975-ben vezették be a Tour de France-on, hogy ezzel különböztessék meg a mezônyben az összetettben a legjobban álló fiatal, azaz legfeljebb 25 éves versenyzôt. 1989 és 1998 között ezért a trikóért nem lehetett küzdeni, de 1999 óta ismét elôkerült.
A Tour történetében elôször az olasz Francesco Moser viselte 1975-ben, a legtöbbször egymás után pedig honfitársa, Ivan Basso, aki 2002-ben tíz napon át hordta a fehér trikót.
Jelenleg az orosz Gyenyisz Mensov, a spanyol iBanesto.com csapat fiatal, 1978. január 25-én született versenyzôje teker fehérben. A Tour de l’Avenir 2001-es gyôztese elsôsorban a hegyekben remekelt, ennek köszönheti, hogy kiemelkedik kortársai közül.
és a harmadik időmérőnél is gyorsabb volt mindenkinél (az első pontnál Peschel ideje "tartotta magát”), és a célban is ő volt a legjobb: 54:05-tel, azaz Lacinál 26 másodperccel gyorsabban tekerte végig a távot, és vált (ideiglenes) szakaszgyőztessé.
Ettől a pillanattól kezdve a magyar szurkolók számára is az vált az etap leglényegesebb kérdésévé, hogy ki nyer Nantes-ban, illetve hogy hogyan alakul az Armstrong–Ullrich csata az első helyért.
Mint ismeretes, a US Postal négyszeres Tour de France-győztes kerékpárosa az összetettben 1:05 perccel vezetett német vetélytársával szemben, akinek ez volt az utolsó esélye arra, hogy elhódítsa a texasitól a sárga trikót.
Jan Ullrich szombaton délután 15.59-kor gördült le a startdobogóról, pontosabban úgy lőtt ki onnan, mint aki ezerméteres állórajtos időfutamon vesz részt. Három perccel utána, a mezőnyből utolsóként indult Armstrong, akinek lehetősége volt arra, hogy értesüljön vetélytársa részidőiről.
Az első időmérő pontnál még mindig Peschelé volt a legjobb eredmény, ám a Bianchi kapitánya 12 másodperccel megjavította ezt (Bodroginál itt 25 másodperccel volt gyorsabb Ullrich), majd három percre rá érkezett Armstrong, aki telibe találta Ullrich idejét!
A második időmérőnél a német 3 másodperccel jobb volt az amerikainál, és bár ezt követően úgy látszott, növelni tudja az előnyét (azaz csökkenteni a hátrányát), a céltól 12 kilométerre szertefoszlottak az álmai: ugyanazon a ponton, ahol órákkal korábban Peschel is elesett, Ullrich alól kicsúszott a kerékpárja, és mire feltápászkodott és újraindult, már éppen elég időt veszített ahhoz, hogy lemondjon a szakaszgyőzelemről és vele az összetett első helyéről is. (Ullrich hátul telekerekes kerékpárját az öccse, Stephen, a Bianchi-csapat szerelője állította össze, ám valószínűleg túl keményre fújták a kerekét: ilyen időben 7.5-8 atmoszféra az ideális, az övé pedig 11-12-re lehetett fújva. Jannak kockáztatnia kellett a győzelemhez, de nem jött be neki.)
Az utolsó kilométereken már látszott, hogy Ullrich nem lesz veszélyes Armstrongra, mert egyikük sem tekert 100 százalékos erőbedobással, így az etapsiker Millaré lett (aki ezzel vigasztalódott a műszaki hiba következtében elveszített prológ miatt), a második helyen az összetett 4. pozíciójáért (eredményesen) hajtó Hamilton végzett, a harmadik helyet Armstrong, a negyediket Ullrich szerezte meg, az ötödik pozíció pedig Bodrogi Lacié lett, aki legszebb álmainkat is felülmúlta ezzel az időfutammal. (Hátborzongató belegondolni, hogy 26 másodpercen belül jött be a világ krémje, köztük a Quick Step magyar légiósa.)
"Elértem a célomat. Az volt a taktikám, hogy nyugodtan kezdek, mert több mint egyperces előnnyel gazdálkodhattam. Amikor megtudtam, hogy Ullrich elesett, már csak arra vigyáztam, hogy nehogy én is elessek. Az utolsó tíz kilométer nagyon veszélyes volt, felesleges lett volna kockáztatni” – nyilatkozta Armstrong, aki a célvonalon diadalittasan a levegőbe csapott, jelezve, hogy immár biztosan megnyerte pályafutása 5. Tour de France-át. Az amerikai ezzel utolérte az örökranglista élén Eddy Merckxet, Jacques Anquetilt, Bernard Hinault-t és Miguel Induraint, de rajta kívül csak a spanyol tudta sorozatban ötször begyűjteni a Tourt. Armstrongot a célban a felesége, Kristin várta, azaz úgy tűnik, hogy a kerékpáros magánéleti válsága is már a múlté.
A vesztes és immár ötödik Tour-ezüstjét begyűjtő Ullrich szavai: "Kicsit szomorú vagyok, mert szívesen megnyertem volna legalább ezt az időfutamot, ugyanakkor az összetett győzelmet csak akkor szerezhettem volna meg, ha Lance elesik. A mai időfutam nem volt alkalmas arra, hogy behozzak egy percet Armstrongon.”
Az összetettben Armstrong és Ullrich mögött Vinokurov megőrizte a harmadik helyét, a törött kulcscsonttal versenyző Hamilton lehajrázta a két spanyol hegyimenőt és feljött a negyedik helyre, Bodrogi pedig két helyezést javítva a 108. Időfutamban pedig sokadszor bizonyította be, hogy a legjobbak közé tartozik.

90. Tour de France
19. szakasz, Pornic–Nantes (49 km, időfutam): 1. David Millar (brit, Cofidis) 54:05 (átlag: 54.36 km/ó), 2. Hamilton (amerikai, CSC) 9 mp h., 3. Armstrong (amerikai, US Postal) 14 mp h., 4. Ullrich (német, Bianchi) 25 mp h., 5. Bodrogi László (magyar, Quick Step-Davitamon) 26 mp h., 6. Jekimov (orosz, US Postal) 56 mp h., 7. Pena (kolumbiai, US Postal) 1:00 p h., 8. Hincapie (amerikai, US Postal) 1:08 p h., 9. Chavanel (francia, Brioches La Boulangére) 1:12 p h., 10. Bruseghin (olasz, Fassa Bortolo) 1:26 p h., …13. Moreau (francia, Crédit Agricole) 1:43 p h., …16. Vinokurov (kazah, Telekom) a. i., 17. Zubeldia (spanyol, Euskaltel-Euskadi) 2:02 p h., …19. Mayo (spanyol, Euskaltel-Euskadi) 2:08 p h., …22. Basso (olasz, Fassa Bortolo) 2:16 p h.
Az összetett élcsoportja: 1. (sárga trikóban) Lance Armstrong 80:02:08, 2. Ullrich 1:16 p h., 3. Vinokurov 4:29 p h., 4. Hamilton 6:32 p h., 5. Zubeldia 7:06 p h., 6. Mayo 7:21 p h., 7. Basso 10:12 p h., 8. Moreau 12:43 p h., 9. Sastre (spanyol, CSC) 18:49, 10. Mancebo (spanyol, iBanesto.com) 19:30 p h., 11. Mensov (orosz, iBanesto.com) 19:44 p h., 12. Totschnig (osztrák, Gerolsteiner) 21:47 p h., 13. Lüttenberger (osztrák, CSC) 22:31 p h., …16. Virenque (francia, Quick Step-Davitamon) 25:46 p h., …108. Bodrogi László 3:12:20 óra h.
A pontversenyben: 1. (zöld trikóban) Robbie McEwen 178 pont, 2. Cooke 176, 3. Zabel 165, …67. Bodrogi László 18
A hegyi pontversenyben: 1. (pöttyös trikóban) Richard Virenque (francia, Quick Step-Davitamon) 324 pont, 2. Dufaux (svájci, Alessio) 187, 3. Armstrong 168, …70. Bodrogi László 4
A csapatversenyben: 1. CSC (dán) 237:21:51, 2. iBanesto.com (spanyol) 21:46 p h., 3. Euskaltel (spanyol) 44:59 p h., …7. Quick Step-Davitamon (belga) 2:02:17 ó h.
Következik: 20. (utolsó) szakasz, Ville d’Avray-Párizs (152 km)
TV: Eurosport, 16.15 (élő). Internet: www.letour.fr
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik