Sven Quandt hatékony ember. Egy évvel ezelőtt lett a Mitsubishi Motorsport igazgatója, és az azóta eltelt időben egységesítette a gyár sportrészlegét, ami azt jelenti, hogy már nem alvállalkozókkal dolgoztat, hanem igyekszik egy kézben tartani az ügyeket.
A Mitsubishi Pajero Evo a legutóbbi Dakaron verhetetlen volt – az idén nehezebb dolga lesz a gyárnak, de szeretne az élen maradni
A Mitsubishi Pajero Evo a legutóbbi Dakaron verhetetlen volt – az idén nehezebb dolga lesz a gyárnak, de szeretne az élen maradni
De persze a cél ugyanaz, mint korábban volt: a Dakaron megtartani a vezető szerepet (az elmúlt években a Pajerók egyeduralmát láthattuk a világ legnehezebb terepraliversenyén) és a raliban is újra közel kerülni a tűzhöz. A gyár egy év kihagyás után tér vissza a világbajnokságra, teljesen új fejlesztésű World Rally Carokat vet be és három éven belül újra a csúcs közelébe szeretne jutni. Quandt szerdán a Boxutca étteremben válaszolt a kérdésekre. – Kik vezetik az új és kik a régi Pajerókat az idei Dakaron? – A tapasztaltabbak, vagyis Maszuoka, Peterhansel és Biasion kapják az új kocsit, miközben Andrea Mayer az eggyel korábbi fejlesztésű autóval indul és afféle "gyorsszervizes” lesz. (Ez magyarra fordítva azt jelenti, hogy az ő autójából vesznek ki alkatrészt, ha bárkinek a menők közül szüksége lesz rá, és ő várja meg a szervizkamiont. – a szerk.) – Mennyit változott a Pajero tavaly óta? – Ránézésre ugyanolyan, de sok minden más rajta. A legfontosabb, hogy az orra nyolc centivel rövidebb, mint az előzőé, és a magasságállítása is változott. – Az eredeti tervek szerint az idei Dakaron nem lehetett volna központi kerékfújórendszert használni, ami azt jelenti, hogy a homokos és köves részek között vagy kiszállnak a pilóták és leengedik, illetve felfújják a gumikat, vagy találnak más megoldást a fejlesztőmérnökök. Sikerült? – Szerencsére erre nem volt szükség, mert néhány nappal ezelőtt a szervezők bejelentették, hogy mégis lehet használni a fent említett kerékfújó rendszert. Egyébként szerintem ez a biztonságot szolgálja, és csak akkor logikus betiltani, ha a gumigyártók már kitalálnak egy olyan keveréket, amely alkalmas arra, hogy kövön és homokon egyaránt lehessen vele közlekedni. – Térjünk át a terepraliról a ralira. Mi volt a legfontosabb szempont az új WRC fejlesztésekor, amellyel az idén egy év kihagyás után visszatérnek a világbajnokságra? – A nulláról indultunk, új motor, új váltó, új differenciálmű, új hajtás – szóval a főbb alkatrészeket mind kicseréltük. Sőt, kívülről is egész más a Mitsubishi WRC, mint az előző volt. Csütörtökön mutatják be Essenben. – Hogyan képzelik el a jövőt? – Nem gondoljuk, hogy az első évben nyerni fogunk, már annak is örülnénk, ha megbízható lenne az autónk. Két év múlva talán egy-két dobogós helyezést is elcsíphetünk, egy esztendővel később pedig már a világbajnoki cím a tét. Feltéve, ha nem változnak a szabályok. – Az idén bevezetett új regulák nem nagyon tetszenek a gyári csapatoknak. – Nem is magukkal a szabályokkal van a baj – bár azoktól sem vagyunk elragadtatva –, hanem azzal, hogy túl gyakran változnak. Jó lenne, ha állandó és reális szabályok lennének, nem pedig olyanok, amelyek tíz nappal ezelőtt még tiltottak valamit, ma meg már nem. – Az első teszteken már túl vannak a WRC-vel. Panizzinek tetszett az autó? – Igen, nagyon. Pedig nem mindennapi megoldásai vannak. Például mi voltunk az elsők, akik nem az autó leghátuljára tettük a hátsó szárnyat. Aztán jövőre majd meglátjuk, hogy igazunk volt-e. A kocsi egyébként mindenki szerint sokkal jobban vezethető, mint az elődje, és ami nagyon fontos: jobban hozzáférhető, tehát könnyebb szervizelni. – Önök eddig nem adtak el WRC-t. Ez továbbra is így marad? – Nem, sőt, a korábbi fejlesztésből már értékesítettünk is jó néhányat. S hogy mikor lehet majd kapni az újat? Nos, úgy tervezzük, hogy a jövő év vége felé már igen, de persze ez attól is függ, hogy milyen ütemben megy a munka, és hány autót törnek össze a versenyzőink. A terveink szerint egyébként Panizzi lesz az első számú pilóta, rajta kívül Gigi Gallit, Kristian Sohlberget és Daniel Solát vetjük be felváltva.