Két Tóth a világbajnokságon

T. A.T. A.
Vágólapra másolva!
2003.12.20. 22:13
Címkék
Az utóbbi években elkényeztettek minket a gyorsasági motorversenyzőink, hiszen a világbajnoki futamokon mindig volt kiért szurkolni. Most még egy különlegességgel bővül a kör: a Team Hungarynek nemcsak az egyik pilótája  Tóth Imre , hanem a csapatfőnöke is magyar lesz, méghozzá a versenyző édesapja, akit ugyancsak Tóth Imrének hívnak. Ilyen korábban még nem fordult elő, ezért is voltunk kíváncsiak arra, hogy mi is pontosan a feladata egy csapatfőnöknek a MotoGP világában.
Egy csapatfônöknek minden apró részletre, így a pilóta bukósisakjára is ügyelnie kell: idôsebb Tóth Imre (balra), a Team Hungary vezetôje fiának segít a tisztogatásban
Egy csapatfônöknek minden apró részletre, így a pilóta bukósisakjára is ügyelnie kell: idôsebb Tóth Imre (balra), a Team Hungary vezetôje fiának segít a tisztogatásban
Egy csapatfônöknek minden apró részletre, így a pilóta bukósisakjára is ügyelnie kell: idôsebb Tóth Imre (balra), a Team Hungary vezetôje fiának segít a tisztogatásban
Egy csapatfônöknek minden apró részletre, így a pilóta bukósisakjára is ügyelnie kell: idôsebb Tóth Imre (balra), a Team Hungary vezetôje fiának segít a tisztogatásban
Egy csapatfônöknek minden apró részletre, így a pilóta bukósisakjára is ügyelnie kell: idôsebb Tóth Imre (balra), a Team Hungary vezetôje fiának segít a tisztogatásban
Egy csapatfônöknek minden apró részletre, így a pilóta bukósisakjára is ügyelnie kell: idôsebb Tóth Imre (balra), a Team Hungary vezetôje fiának segít a tisztogatásban
– Hogyan találta ki, hogy saját csapatot hoz létre?
– A Team Hungaryben gyakorlatilag már az idén is én voltam a csapatfőnök, de mivel a motor magántuning volt, a szervizrészleg vezetőjének több szava volt, mint nekem, hiszen az ő kezében volt a versenygép – mondta Tóth Imre. – Jövőre azonban ez is megváltozik: én vagyok szerződésben a szerelőkkel, az Aprilia-gyárral és a másik versenyzőnkkel – a fiammal érthető okokból nem szerződtem –, Vesa Kallióval.
– Ha a Formula–1-ből indulunk ki, ott az a tendencia, hogy a csapatfőnököknél a pénz nem számít. Mi a helyzet a MotoGP-ben?
– Ha annyink lenne, hogy nem számítana, akkor a világbajnoki mezőny elejében lennénk. A motorsportban ugyanis az anyagi háttér meghatározó: ha van pénzed, könnyebben veszel alkatrészt és jó szerelőt. Imi már az idény végén átült az Apriliára, amelyben nem cseréltünk motort és elektronikát, mondván: ne költsük a pénzt, jó lesz még az a tesztelésre. Persze az elektronika mindkét versenyen tönkrement. Most már tudjuk, hogy tízfutamonként cserélni kell, mert az Aprilia ilyen motor.
– Mi a legfontosabb feladata egy csapatfőnöknek?
– Össze kell fognia a gárdáját, és fegyelmet kell tartania. Rengeteg szervezési feladat van például az utazásokkal kapcsolatban: ki, mikor és honnan jön, repülőjegyek, szállásfoglalás. Szigorúnak kell lennem, hiszen a világbajnokság főszervezője, az IRTA súlyos büntetéseket szab ki, ha mondjuk szerda este nincsenek a versenyhelyszínen a pilóták, vagy mondjuk a kamion kedd este, a megadott időig nem áll be a depóba. Mondjuk ha ez előfordul, elzavarják az adott csapatot, ugyanis olyan szorosan állnak egymás mellett a szállító járművek, hogy utólag már lehetetlen akár csak egyet is beállítani közéjük.
– Az IRTA csak a csapatfőnökökkel kommunikál?
– Természetesen. A csapatfőnök hatásköre eldönteni, hogy kinek lóg belépő a nyakában, hogy ki mikor érkezik, hol laknak, mit esznek a csapattagok, mikor hozzák a motort, van-e box vagy nincs. Szóval mindent.
– A versenyzők nem is fordulhatnak közvetlenül a szervezőkhöz?
– Van valamiféle opciójuk, de alapvetően a csapat az első, a versenyző csak ezután következik. Gondolom, azért van ez így, mert a versenyzők cserélődnek a mezőnyben, az együttesek azonban állandók.
– Ezek szerint nehéz újonc csapatként bekerülni az elitbe?
– Igen, nagyon szigorúak. Bár nekünk azért néhány apróságot elnéznek, mivel újoncok vagyunk.
– A csapatfőnök dolga, hogy szponzorokat szerezzen?
– A versenyzőknek lehetnek egyéni támogatóik, de az elsődlegesek a csapatszponzorok, amelyek mindkét motoron szerepelnek. A saját gyerekemmel persze nem lesz nehéz megbeszélni, hogy rakja fel őket, ám a finn pilótánkkal kötött szerződéskor is oda kellett figyelni ezekre a részletekre. Mert ha például nekünk egy magyar olajcég a szponzorunk, neki meg egy finn, akkor természetesen a csapatérdek kerül előtérbe.
– Mennyibe kerül egy évben a vébészereplés?
– Ha lenne ötszázezer eurónk, az élversenyzőkkel küzdhetnénk. Így viszont a folyamatos pontszerzés és esetleg egy-két dobogós helyezés szerepel a céljaink között. Ezt várja tőlünk az Aprilia is, amely egy évre gyári szerelőt adott nekünk. És ez óriási dolog, nem mindenkivel ennyire segítőkészek.
– A motormárkán kívül mi az, ami más lesz, mint volt 2003-ban?
– Két kamionunk lesz – két pilótához ez elengedhetetlen. Ha nincs boxunk, az egyikben szerelnek, a másik pedig az úgynevezett ellátó kamion, ott fogunk főzni, enni, inni. Szeretném, ha kívülről is úgy néznénk ki, mint a profik, hogy ránk csodálkozzanak a többiek. Ez azért is fontos, mert a csapat neve Team Hungary, így azt hihetik, ez az ország együttese.
– Végül is az.
– Bárcsak az lenne…! Bárcsak a szövetség vagy a sportminisztérium vagy bárki fontosnak tartaná, hogy magáénak érezze ezt a csapatot!
– A csapatfőnököket, legalábbis a Formula–1-ből kiindulva, az ember pénzeszsákoknak képzeli, akiket körüldonganak a modellek, szivaroznak és nagyvilági életet élnek.
– A valóság – legalábbis a gyorsasági motorsportban – egészen más. Talán kívülről úgy fest, hogy ez jó szórakozás, de közben rendkívül kemény munka zajlik a háttérben.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik