A ralisok azt szokták mondani, ha a navigátor keveset téved, az már nem jó: hibátlanul kell dolgoznia. Nos, ez a terepraliban egy kicsit másként van, hiszen itt titkos az útvonal, nem lehet tréningezni a szelektív szakaszokon. Sokkal több múlik tehát a navigátorokon, mint a raliban.
A tavaly óriási balszerencsével a finisben elbukó Stéphane Peterhansel az idén már egy óra elônnyel vezet az összetettben
A tavaly óriási balszerencsével a finisben elbukó Stéphane Peterhansel az idén már egy óra elônnyel vezet az összetettben
Csütörtökön pedig szinte minden rajtuk múlt. A nagy eltévedések napja volt ez a Dakaron. Történt ugyanis, hogy nem sokkal a rajt után feltámadt a szél, és elfújta a nyomokat, valamint teljesen elrontotta a látási viszonyokat. Érdekes volt látni a helikopteren lévő kamerák felvételén, hogy Ari Vatanen határozottan tart az egyik irányba, vele szembe jön Bruno Saby, Luc Alphand pedig harmadik irányba száguld éppen. S hogy melyik volt a helyes irány? Egyik sem. Úgy tűnik, azt egyedül Stéphane Peterhansel navigátorának, Jean Paul Cottretnek sikerült megtalálnia. "Ma egyetlenegyszer váltottam hatodik sebességi fokozatba – vallotta be a francia pilóta. – Nagyon rossz volt, hogy végig másodikban és harmadikban közlekedtünk, de nem vállalhattunk kockázatot. Tudtuk, hogy a többiek mögöttünk vannak, ezért nyugodtan autóztunk." A korábban motorral hatszor győző Peterhansel így már több mint egy órával vezet az összetettben. Persze, ehhez az is kellett, hogy a tavalyi győztes Maszuoka Hirosinak technikai gondjai legyenek. A japán autójában tönkrement a váltó, és meg kellett várnia Andrea Mayert, hogy kitolja őt a homokból. Maszuoka úgy érzi, ezzel minden esélyét elveszítette a győzelemre, az egyetlen reális célja a második helyezés lehet. Persze, Peterhansellel is történhet valami… A példa ugyanis azt mutatja, hogy a korábban sérthetetlennek hitt Mitsubishikkel is akadhat gond. Az Atar és Tidzsikdzsa közötti szakaszon a viadal egyetlen női győztese, Jutta Kleinschmidt volt a második leggyorsabb. A német hölgy elégedett a csapat munkájával és a helyezésével, hiszen alapvetően azért van itt, hogy tesztelje az új Touareget. Nem biztos azonban, hogy erre még túl sok lehetősége lesz az idei Dakaron, szerda este ugyanis (azután, hogy 6 óra 50 perc büntetést kapott a pálya elhagyása miatt) motort cserélt, ami ezen a versenyen tilos. Az ügyben késő éjszaka várható döntés, de ha a szervezők tartják magukat a szabályokhoz, akkor a büntetés nem lehet más, csak kizárás.
26. Telefónica Dakar-rali 8. nap, Atar–Tidzsikdzsa (összekötô szakasz: 34 km, szelektív szakasz: 355 km). Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 5:01:25, 2. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 28:55 p h., 3. De Mevius, Guehennec (belga, francia, BMW X5) 32:21 p h., 4. Schlesser, Lurquin (francia, belga, Schlesser-Ford) 53:20 p h., 5. Alpand, Magne (francia, BMW X5) 54:55, 6. el-Attija, Bartolom (katari, Mitsubishi Pajero) 57:36 p h. Motorosok: 1. Joan Roma (spanyol, KTM LC4) 5:38:07, 2. Brucy (francia, KTM LC4) 6:02 p h., 3. Sainct (francia, KTM LC4) 7:58 p h., 4. Esteve Pujol (spanyol, KTM LC4) 24:51 p h., 5. Meoni (olasz, KTM LC8) 25:50 p h., 6. Harden (amerikai, KTM 660) 31:32 p h. Kamionosok: 1. Karel Loprais, Josef Kalina, Petr Gilar (cseh, Tatra) 6:42:32, 2. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 2:54 p h., 3. De Azevedo, Tomecek, Martinec (brazil, cseh, cseh, Tatra) 6:03 p h. Az állás a 8. nap után. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 18:54:05, 2. De Mevius 1:04:38 ó h., 3. Maszuoka (japán, Mitsubishi Pajero Evo) 1:22:32 ó h., 4. Schlesser 1:29:42 ó h., 5. Alphand 2:50:07 ó h., 6. Housieaux (francia, Mitsubishi Pajero) 3:20:03 ó h. Motorosok: 1. Joan Roma 21:04:40, 2. Sainct 8:16 p h., 3. Brucy 14:25 p h., 4. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 51:19 p h., 5. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 1:01:06 ó h., 6. Lundmark (svéd, KTM 660) 1:03:020 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin 23:51:36, 2. De Azevedo 43:30 p h., 3. Loprais 1:43:42 ó h. Következik: 9. nap, Tidzsikdzsa–Nema (összekötô szakasz: 3 km, szelektív szakasz: 736 km)
Az összetett második helyet így is, úgy is a korábbi N-csoportos ralivilágbajnok, Grégoire de Mevius foglalja el. Pedig ez a szakasz nem lopta be magát a szívébe, mert ő gyorsan szeret autózni, nem pedig botorkálni a puha homokban. Érdekesség egyébként, hogy az első és a második helyezett között van egy szoros kapocs, amelyet úgy hívnak: Sven Quandt. A szakember a Mitsubishi Motorsport igazgatója, egyben a BMW-csapat megalapítója és tulajdonosa. Utóbbi team ugyanis, bár legtöbbször gyárinak titulálják, csak félig az, hiszen a BMW-gyár "csupán" a motor fejlesztésében segít. A Nissan viszont kétségtelenül gyári csapat, de mindhárom pilótájának rengeteg gondja volt ezen a napon. A korábbi négyszeres Dakar-győztes Ari Vatanen a rutinja ellenére eltévedt (azt mondja, rosszul volt írva egy jel az itinerben), Giniel de Villiersnek elektronikai, Colin McRae-nek pedig erőátviteli gondjai voltak. Az 1995-ös ralivilágbajnok Pick-Upja kétkerék-hajtásúvá vált, így nehéz lett volna a dűnék között, ám jött De Villiers, és húzta maga után. Emiatt aztán a dél-afrikai defektet kapott, ráadásul mindkettejük kocsijában fogytán volt az üzemanyag. Megvárták tehát Vatanent, mindketten kaptak tőle benzint, és együtt mentek tovább a célig. A motorosok mezőnyében ebben a kérdésben nincs kétség: a KTM az egyetlen gyár, amely nagy összeget fordít arra, hogy minden évben megnyerje a Dakart. Más szinte nem is rúghat labdába ezen a viadalon. Csütörtökön Joan Roma nyerte meg a szakaszt, és ez még nem minden, a spanyol az összetettben is átvette a vezetést. "Semmit sem jelent ez a pozíció – vélekedett Roma. – Az egyik nap fent van az ember, a másikon meg lent. Ez történt tegnap Esteve Pujollal és ma Despres-vel. Minden éllovasnak gondja van a következő napon." S hogy mi történt Despres-vel? Élete legrosszabb napját élte át. Túlságosan poros lett a szemüvege, megállt, hogy megtisztítsa, de elesett. Ettől kezdve viszont nem működött a műholdas navigációs rendszer a motorján, úgyhogy kénytelen volt megvárni valakit. Aztán akit megvárt, mindig eltévedt. Így történhetett, hogy kifogyott a motorjából az üzemanyag, még szerencse, hogy az egyik társa segített neki. A tavalyi győztes Richard Sainct továbbra is a második helyen áll az összetettben, és úgy tűnik, feledte a kézsérülését, és már teljesen a motorozásra tud koncentrálni. És éppen a koncentráció az, amire nagy szükség volt ezen a napon.