Ennél fontosabb számunkra, hogy tizenketten is feladták a viadalt, és ezáltal pontot szerzett Baumgartner Zsolt, a Minardi-istálló magyar pilótája. A 11. futamát teljesítő Baumgartner előtt is voltak boldog emberek Indianapolisban, Szato Takuma ugyanis életében először állt dobogóra, Jarno Trulli az utolsó rajtkockából indulva lett negyedik, míg Olivier Panis ötödik hellyel ünnepelte 150. F1-es rajtját. A Williams ugyanakkor rossz napot zárt: Ralf Schumacher szerencsés kimenetelű balesetet szenvedett, míg Juan Pablo Montoyát kizárták a versenyből.
Nem véletlenül ünneplik Baumgartnert a faenzaiak: a pilóta több mint kétéves várakozásnak vetett véget (Fotó: John Townsend)
Vasárnap délután forró, napsütéses időjárásban sorakoztak fel a pilóták a rajtrácsra, a felvezető körben Juan Pablo Montoya kivételével mindenki el tudott indulni. A kolumbiai a boxba kocogott a tartalék autójáért, és onnan várta a rajtjelzést. A startot nagyon jól kapták el a Ferrarik, a második helyről induló Michael Schumacher fedezte Barrichellót. Szato Takuma nem tudott előzni, sőt mellette el tudott menni a kilencedik (!) helyről induló Fernando Alonso. Hátul Cristiano da Matta hirtelen fékezett Christian Klien előtt, a Jaguar osztrákja szintén a fékre taposott, de a mögötte érkező Giorgio Pantano már nem tehetett semmit, nekiment a zöld-fehér autónak, amely ettől keresztbe állt a pályán Felipe Massa előtt. A brazil belerohant Klienbe, így mindketten kiestek, akárcsak Pantano és Gianmaria Bruni. A biztonsági autó a pályára hajtott, és az ötödik kör végén engedte el a mezőnyt Barrichello, M. Schumacher, Alonso, Szato, Räikkönen, Button, Ralf Schumacher, Olivier Panis sorrendben. A címvédő már a zöld zászló meglengetésekor csapattársa mellé került, és meg is előzte a hatodik kör elején. A két Ferrari elhúzott Alonsótól, akinek jobb hátsó kereke a kilencedik forduló elején defektet kapott, és Renault-jával a falnak ütközött. A biztonsági autót nem küldték újra a pályára, a pilóták továbbra is teljes sebességgel hajtottak. Ralf Schumi két körrel később a célegyenes előtti, döntött kanyarban szintén megcsúszott, és 260 kilométer per órás sebességgel a betonfal előtt húzódó védőrétegnek csapódott. Williams-BMW-je farral ment a falnak, a szörnyű ütközés után a pilóta nem mozdult, és a nézők néhány percig dermedt csendben figyelték a rendezők semmittevését. A hátfájásra panaszkodó német pilótát hosszú percek alatt tudták csak kivenni az autóból, és hordágyon, nyakmerevítővel a vállán szállították el mentőautóval a helyszínről. Az első orvosi jelentések szerint az ijedtségen kívül nem esett baja Ralfnak, de a feszült pillanatok a nézőket és a versenyzőtársakat is megviselték. A biztonsági autó a totálkáros Williams-BMW elszállítása után, a 19. kör végén hagyta el a pályát, a mezőny élén a boxot is megjáró Michael Schumacher maradt, mögötte a szervizelést későbbre hagyó Szato, Button, Montoya, Räikkönen négyes haladt, a csapattársához hasonlóan kereket cserélő Barrichello a hatodik helyen folytathatta. Schumit szinte folyamatosan támadta Szato, de a BAR-Hondából rohamosan fogyott az üzemanyag, így a boxba kellett hajtania. Button után egy körrel, a 25. fordulóban meg is látogatta szerelőit, akik a tizedik helyen engedték vissza a versenybe. Button a 27. körben műszaki hiba miatt feladta a versenyt, az angolnak kilenc pontszerzés után nem sikerült eljutnia a kockás zászlóig. Szatónak viszont nagyon ment, a harmincadik körre – David Coulthardot, Giancarlo Fisichellát és Nick Heidfeldet megelőzve, Räikkönen boxkiállása után – már a hatodik helyre jött fel. Montoya a 36. körben hajtott először a boxba, a második helyről a hatodikra esett vissza, miután Barrichello, az utolsó rajtkockából induló Trulli, valamint Szato és Panis (a japán kockázatos előzéssel került a francia elé) is megelőzte. Schumi a 41. körben szervizelt másodszor, és Szato elé került, de mielőtt a japán támadhatta volna, ő is a boxba hajtott, majd néhány körön belül Trulli, Panis és Barrichello is így tett. A Ferrari brazilja a kiállása előtt körönként egy másodpercet vert csapattársára, és éppen mögé ért vissza, ami azt jelenti, hogy ha eggyel több körön át kinn marad, az élen tér vissza a versenybe. Így sem adta fel, keményen támadta a hatszoros világbajnokot, aki nem hagyta magát, és évek óta először komoly csatát láthattunk a Ferrari pilótái között. Barrichello lendülete nem tartott sokáig, visszavett a tempóból. A magabiztosan a célig masírozó maranellóiak mögött Montoya volt a harmadik, de a versenybíróság másfél óra elteltével (!) rájött, hogy a tartalék autó igénybevételét szabálytalanul alkalmazta (kevesebb mint tizenöt másodperccel a felvezető kör előtt szállt ki autójából), ezért kizárták. Baumgartner Zsolt ezzel feljött a tizedik helyre, és jó esélye nyílt a pontszerzésre. Jarno Trulli került a harmadik helyre, de a mindenkire veszélyes Szato mögötte termett, és némi lendületvétel után támadni kezdte. A célegyenes végén mindketten kisodródtak, de Szato elérte célját, és életében először a dobogóra állhatott. Trulli végül a negyedik lett, ami nem kis bravúr az utolsó rajtkockából indulva. Panisé lett az ötödik hely, a Toyota franciája élete 150. Formula–1-es versenyén szerzett négy pontot. A hatodik és a hetedik hely a McLaren-csapaté lett, a nyolcadik pedig Baumgartner Zsolté! A végén ugyanis Mark Webber és Giancarlo Fisichella is kiesett, így honfitársunk feljött a nyolcadik helyre. Ezzel megszerezte Magyarország első Formula–1-es pontját, a sportág történetének 293. pontszerzőjeként olyanokat ért be az örökranglistán, mint a kétszeres Cart-bajnok Alex Zanardi vagy a csapatalapító Guy Ligier. Nagy volt az öröm ezután a Minardi boxában, hiszen a csapat a 2002-es Ausztrál GP óta nem szerzett pontot, akkor Mark Webber az ötödik lett. ---- E ---- &