Az ukrán Varvaruk diadalmaskodott a királyetapon

GOMBKÖTŐ ROLANDGOMBKÖTŐ ROLAND
Vágólapra másolva!
2004.07.31. 21:01
Címkék
Szombaton két irányból támadta a Kékestetőt a Tour de Hongrie mezőnye: a profik karavánja Mezőkövesdről érkezett a Mátrába, míg a viadal nyílt szakaszán több mint kétszáz vállalkozó kedvű amatőr kerékpáros Gyöngyösről igyekezett meghódítani Magyarország legmagasabb csúcsát. Mindkét tábor sikerrel teljesítette feladatát&
Ami a nemzetközi verseny résztvevőit illeti: a Mezőkövesd és Kékestető közötti 142 kilométeres királyetap elején Berkesi András, Lengyel Gábor és a cseh Heinrich szökött el a mezőnytől, Berkesi meg is nyerte az első részhajrát, ám Noszvajon hatalmasat bukott, fel kellett adnia a versenyt. Az élen tekerő duót hamarosan befogta Kiskó Gábor, az ukrán Varvaruk és Garamszegi László, majd az igazi emelkedőkre érve, Galyatető felé már csak Varvaruk és Garamszegi maradt talpon.

Remák Zoltánnak (balra) a Tour de France igazgatója, Jean-Marie Leblanc adta át az éllovasnak járó sárga trikót (Fotó: Meggyesi Bálint)
Remák Zoltánnak (balra) a Tour de France igazgatója, Jean-Marie Leblanc adta át az éllovasnak járó sárga trikót (Fotó: Meggyesi Bálint)
Remák Zoltánnak (balra) a Tour de France igazgatója, Jean-Marie Leblanc adta át az éllovasnak járó sárga trikót (Fotó: Meggyesi Bálint)
A hegy lábánál még majdnem öt perc volt a duó előnye, de hátul Remákék is rákapcsoltak, s a hegycsúcsig jelentősen faragtak a hátrányukból. Mátraházától a két szökevény hatalmas csatába kezdett a szakaszgyőzelemért, amelyet végül Anatolij Varvaruk szerzett meg. Garamszegi második lett, s a célban szó szerint lefordult kerékpárjáról. "Nagyon bosszús voltam a végén, dühös voltam magamra, hogy nem nyertem meg ezt a szakaszt. Az egész Tour során peches voltam, azt hittem, ma sikerül, de Varvaruk a végén egyszerűen erősebb volt nálam" - magyarázta a célban Garamszegi. A hosszú szökésnek így is meglett a jutalma: az FTC versenyzője a hegyi hajrák során összegyűjtött pontoknak köszönhetően megszerezte a legjobb hegyimenőnek járó kék mezt, és övé lett a legjobb hazai kerekest illető bordó trikó is.
Az összetettben élen álló Remák Zoltán legnagyobb riválisaival, a szlovák Prazdnovskyval és az ausztrál Thuaux-val együtt, több mint egyperces hátránnyal ért célba, de így is megőrizte az első helyet - az eredményhirdetésnél Jean-Marie Leblanc, a Tour de France igazgatója, a Tour de Hongrie díszvendége adta át neki a sárga trikót.
"Majdnem elájultam, amikor célba értem, megviselt ez a szakasz, de most már jobban vagyok. Garamszegi Laciék szökése nem zavart minket, nem ijedtünk meg akkor sem, amikor öt perc fölé emelkedett az előnyük, tudtuk, hogy minden a hegyeken fog eldőlni és ott kell majd erősnek lennünk. Igazság szerint még kedvezett is nekünk a szökés, hiszen így az öszszetett dobogós helyét védő ausztrál csapatnak is dolgoznia kellett az üldözésben, így kevésbé fáradtak el az én csapattársaim" - vélekedett Remák Zoltán, aki szombati teljesítményével igen közel került az összetett győzelem megszerzéséhez.
A hétnapos viadal vasárnap ér véget, a 97 tagúra fogyatkozott nemzetközi mezőny az utolsó napon a Gyöngyös és Budapest közötti 132 kilométeres távot teljesíti, a karaván 13.30 és 14 óra között érkezik a fővárosba, a befutó az A38-as állóhajó előtt (Petőfi híd, budai hídfő, déli oldal) lesz. ---- REKORDBÜNTETÉS. A Nemzetközi Kerékpáros-szövetség (UCI) ellenőre, az ukrán Valerij Szevruk és a zsűri 1250 svájci frankos pénzbírsággal és 50 világranglistapont levonásával büntette Víg Aurélt, mert az FTC kerekese nem a magyar bajnoknak járó mezt viseli a verseny során. A magyar kerékpársport történetében mindeddig példátlan mértékű (csaknem 200 ezer forintos) büntetés kiszabása ellen tiltakozott az FTC csapata. "A bajnokság eredményhirdetésekor a szövetségtől egy fehér színű XXS-es mezt kaptam, ezt még felhúzni sem tudom, nemhogy kerékpározni benne. Magyarországon egy cég készít megrendelésre mezeket, nála hat hét az átfutási idő, ráadásul most szabadságon vannak az alkalmazottak, nem tudtunk bajnoki mezt készíttetni. Persze, lehet, hogy már az év elején gyártatni kellett volna harminc mezt különböző méretben, hátha a mi csapatunkból lesz bajnok valaki" - méltatlankodott Víg Aurél, aki azért igyekezett jelezni az öltözetében eddig is, hogy ő a magyar bajnok: a Fradi zöld-fehér mezéhez piros nadrágot húzott.

FELTÖRT KOCSIK. A miskolci egyetem kollégiumában szállt meg a mezőny a negyedik szakasz után, a parkolóban péntekről szombatra virradó éjszaka hívatlan vendégek jártak, akik öt gépkocsit is kirámoltak. A hívatlan vendégek minden mozdíthatót elvittek a járművekből, de nemcsak az anyagi kár jelentős, az esetet hírül viszik a világban, hiszen a károsultak között külföldi csapatok kísérőautói is voltak. A tettesek módszere egyszerű volt: barbár módon bezúzták a kocsik oldalsó ablakát, így megkeserítve a hat napja úton lévő versenyzők és kísérők életét.

POPLATAJKO ÜNNEPEL. A mezőkövesdi rajt előtt mindenki megtudhatta, miért volt a megszokottnál is vidámabb az ukránok világbajnok kerékpárosa, Lubomir Poplatajko: jó hírt kapott Ukrajnából, élete párja egészséges lánygyermeknek adott életet. ---- 5. szakasz a Port.hu Nagydíjért, Mezőkövesd-Kékestető (142 km): 1. Anatolij Varvaruk (ukrán, Camen) 3:50:53, 2. Garamszegi László (P-Nívó-Betonexpressz-FTC) 5 másodperc hátrány, 3. Müller (német) 57 mp h, …7. Remák (szlovákiai, Podbrezová) 1:18 perc h. Összetett verseny a DHL Nagydíjért: 1. (sárga trikóban) Remák Zoltán 16:56:07, 2. Prazdnovsky (szlovák, Podbrezová) 1:35 p h., 3. Thuaux (ausztrál, Cyclingnews.com) 2:03 p h., 4. Garamszegi 3:03 p h. Gyorsasági pontverseny a Toyota Nagydíjért: 1. (piros trikóban) Martin Prazdnovsky. Hegyi pontverseny a Michelin Nagydíjért: 1. (kék trikóban) Garamszegi László. A legjobb magyar kerekes (Port.hu Nagydíj): 1. (bordó trikóban) Garamszegi László

A következő akadály
Az összetett verseny eldőlni látszik, de az utolsó napra is maradtak nyitott kérdések, többek között a csapatverseny győzelme, valamint a kék és a piros trikó sorsa. A 132 kilométeres táv első 100 kilométere dombos terepen vezet át, ez kedvező lehet a szökési kísérletek számára, bár nem valószínű, hogy az erősebb csapatok megengedik majd a fickándozást, hiszen az utolsó szakaszon, a budapesti befutón nagy presztizse van a győzelemnek. Várakozásaink szerint mezőnybefutó dönt majd az utolsó etap első helyéről.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik