A kínaiak - és Bernie Ecclestone - régi álma az idén Sanghajban válik valóra, péntektől a futurisztikus pályát is betölti a V10-esek hangja. A pálya építése 325 millió dollárba került.
Az ultramodern pályában Kína gazdasági központja, Sanghaj összes szépsége megtalálható
Az ultramodern pályában Kína gazdasági központja, Sanghaj összes szépsége megtalálható
Van miért irigyelni a kínai sportszeretőket, szeptemberben ugyanis ellátták őket sporteseményekkel. Pekingben a múlt héten a férfiak, ezekben a napokban a nők teniszeztek, teniszeznek a legmagasabb szinten, a hét végén pedig Sanghajban a Formula-1 mezőnye küzd meg az első Kínai Nagydíj keretében. A világ legnépesebb országában az elmúlt egy évtizedben számos sporteseményt rendeztek. A motorsport szereplői közül elsőként a ralisok érkeztek meg Kínába: 1997-ben a Hongkong-Peking-rali annyira szervezetlen volt, hogy nem ragadtatta el a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) vezetőit. Két évvel később mégis megjelent a rali-világbajnokság mezőnye Kínában, de az 1999-es első futamot nem követte újabb. Az eső áztatta viadal évében a Csuhajban épített Formula-1-es pálya is csődöt jelentett, miután az 1998-ra tervezett 1. Kínai Nagydíjat a ring hiányosságai miatt nem tudták megrendezni. Pedig kilenc éven át tervezték és építették a pályát.
Jacques Villeneuve arca kikerekedett, de jól áll neki a Renault ruhája
A kínaiak - és Bernie Ecclestone - régi álma az idén Sanghajban válik valóra, péntektől a futurisztikus pályát is betölti a V10-esek hangja. Eddig egyetlen F1-es autó dübörgött fel Kínában, tavaly novemberben az 50. makaói Formula-3-as versenyen, amely az ország legnagyobb presztízsű autóseseménye, Ralph Firman kormányozott egy Jordan-Fordot a 6.2 kilométeres városi aszfaltcsíkon. A pálya építése 325 millió dollárba került, az ország kereskedelmi központjában székelő vállalatok és a város önkormányzata a nagy cél reményében gyorsan közös nevezőre jutott, és idejében el is készült a pálya. Nem úgy, mint áprilisban Bahreinben, ahol még három héttel a verseny előtt is azt szerették volna a szervezők, hogy az FIA törölje a versenyt. Ahhoz képest óriási siker volt a szigetország viadala, a kínaiak pedig még nagyobb elismerésre számíthatnak.
A futamot várhatóan (az ismétlésekkel együtt) 162 milliárd tévénéző láthatja világszerte, ami a futamot Kína valahavolt legnagyobb sporteseményévé emeli, és a 2006-os pekingi olimpiáig minden bizonnyal meg is tartja ezt a státusát. A tévéközvetítést eredetileg magára vállaló állami televízió, a CCTV át is adta a közvetítés irányítását Bernie Ecclestone cégének, a Formula One Managementnek (FOM). A helyiek ugyanis tapasztalatlanok ezen a téren, és nem akarják hiábavalóvá tenni egy rossz tévéközvetítéssel azt a sok munkát és pénzt, amelyet a kínai össztermelés 12 százalékát produkáló város befektetett. A tapasztalt szakemberek nem rontanak a kamerák mögött és a stúdióban, mint ahogy a Portugáliából elcsábított pályabírók sem esnek majd kétségbe, ha intézkedniük kell a verseny során. A helyi önkormányzat mindenesetre a sajtón keresztül igyekezett megszerettetni az emberekkel a Formula-1-et, amely jelentős hasznot hozhat a városnak. A futam biztosan minden eddigi kísérletnél többet ér majd. Az F1 vezetői és szereplői, valamint Sanghaj elöljárói és a pályába pénzt fektetők egyben egyetértenek: a Kínai Nagydíjjal remélhetőleg mindenki jól jár. ---- E ---- B