Az idei Dakar sem lesz könynyebb, mint az előzőek. Hiába rövidebb több mint ezer kilométerrel a tavalyinál, sokkal "töményebbnek" ígérkezik. Egyrészt kevesebb az európai szakasz, másrészt olyan sivatagi szelektívek vannak, amelyeket ismerve még a legedzettebb sivatagi rókák is tartanak egy kicsit a viadaltól.
Szalay Balázsék átépítették a Fronterát, hogy még ütôképesebb legyen (Fotó: Meggyesi Bálint)
Szalay Balázsék átépítették a Fronterát, hogy még ütôképesebb legyen (Fotó: Meggyesi Bálint)
Szalay Balázs immár hetedszer vág neki a távnak, és most először ugyanazzal a navigátorral - Bunkoczi Lászlóval -, akivel az előző versenyt teljesítette. A csapat csütörtöki sajtótájékoztatóján (amelyen a telekommunikációs partnereket, a djuice-t és a Motorolát mutatták be) az is kiderült: az idén nem két, hanem három kamion kíséri az Opel Fronterával közlekedő kettőst és hogy a tavalyi "Egy cél, egy csapat" mottót az idén a "Profi csapat, profi szellem" jelmondat váltotta fel. - Az idén minden eddiginél többen adták le nevezésüket a Dakarra, és még többen szerettek volna indulni, de a rendezők több száz nevezést kénytelenek voltak visszautasítani - mondta Szalay. - Így is hat és fél órán keresztül tart majd a rajtprocedúra - ennyi idő telik el az első motoros és az utolsó kamion rajtja között. Aki a végén indul, az biztosan sötétben ér majd célba, és ez nem lesz könnyű. - Mik a főbb változások a legutóbbi versenyhez képest? - A legfontosabb, hogy a csapat tovább bővült, az idén már három kamion kísér minket, egy a versenyben indul, kettő pedig a szervizútvonalon közlekedik. - Miért volt erre szükség? - A Volkswagen-csapattól lestük el a taktikát: ők mindig azt csinálják, hogy az egyik kamionjuk már reggel ötkor elrajtol, bárhogy is áll a versenyautó szervizelése, hogy valaki biztosan várja a csapatot a következő táborhelyen. Mi is ezt szeretnénk. - Ez nyilván jóval többe is kerül. - Egységessé tették a nevezési díjat, úgyhogy a tizenegy tagú alakulatunk minden egyes versenyzője számára tízezer euró volt a részvételi díj. Magyar viszonylatban ezt leszámítva is tisztességes költségvetésből gazdálkodunk, bár amikor a Volkswagen-istálló csapatfőnöke, elárulta, hogy ők hetvenmillió eurót költenek évente, én nem mertem megmondani, hogy mi mennyit, mert annyira nevetségesen kevésnek tűnt. - Az autó mennyit változott a legutóbbi Dakar óta? - Nem túlzok, ha azt mondom, hogy csak kívülről ugyanolyan. Más a motorja, a futóműve, a váltója, az osztóműve - amit lehetett, kicseréltünk benne. Eddig néha éreztem technikai hiányosságokat, most azonban olyan a kocsi, hogy inkább nekem kell felnőnöm hozzá. - Úgy tudom, teljesen új biztonsági rendszert is tesztelnek az idén, amelyet Dubaiban már kipróbáltak. - Igen, a mi autónkban is beszerelik az úgynevezett irritech rendszert, amelynek segítségével öt percre pontosan követhető lesz az autó helyzete és sebessége, valamint jelzi a rendezőknek, ha öt "g"-nél nagyobb erővel csapódik be valaki valahová. Így a szervezők rögtön tudni fogják, mi történt. - Gondolom, a dubai viadal sokat segített a tapasztalatszerzésben is. - Igen. Addig féltem az autótól, most már nem félek. A három nap teszt és a sivatagi verseny elég volt arra, hogy megszokjuk, megszeressük egymást.