Gordon remekül mutatkozott be

TÓTH ANITA jelenti BarcelonábólTÓTH ANITA jelenti Barcelonából
Vágólapra másolva!
2005.01.01. 20:29
Címkék
Az amerikai NASCAR versenysorozatból és az Indycarból is ismert amerikai Robby Gordon (képünkön) győzött a 2005-ös Dakar-rali prológján, a hat kilométeres, kedvcsináló szuperspeciálison. A Dakar-újonc tengerentúli pilóta egy Volkswagen Touareg volánjánál ülve két másodperccel előzte meg a kétszeres Dakar-bajnok japán Maszuoka Hirosit (Mitsubishi Pajero).
Alig néhány óra volt már csak hátra az évből, amikor a 466 tagú Dakar-mezőny nekivágott a távnak. Az enyhe katalán télben (körülbelül 15 fok volt) nem érezték idegenül magukat a sivatagi rókák, és a homokhiányra sem lehetett panaszuk, hiszen a hat kilométeres, úgynevezett szuperspeciálist (amely beleszámít a versenybe) a tengerparton tartották meg.
A becslések szerint majdnem kétszázezer ember tolongott a pálya szélén, és nem csalódott, aki eljött, hiszen a versenyzők igazán kitettek magukért.

Az amerikaiak első Dakar-részsikere

Robby Gordon (jobbra) és társa az elsô amerikai szakaszgyôztesként célozhatja meg a verseny igazi terepét, a SzaharátKATTINTSON A KÉPRE!
Robby Gordon (jobbra) és társa az elsô amerikai szakaszgyôztesként célozhatja meg a verseny igazi terepét, a SzaharátKATTINTSON A KÉPRE!
Robby Gordon (jobbra) és társa az elsô amerikai szakaszgyôztesként célozhatja meg a verseny igazi terepét, a SzaharátKATTINTSON A KÉPRE!
Az autósoknál meglepetés született: a Dakar-újonc Robby Gordon, aki korábban a Cartban és a Nascarban tette le a névjegyét, de voltak jó eredményei a Baja 1000 versenyeken is, megszerezte az első amerikai autós szakaszgyőzelmet a sivatagi show történetében. A Volkswagen tehát jól választott, amikor mellette döntött: Gordon meghálálta a bizalmat. "Tökéletes kezdés! - lelkendezett a célban az amerikai. - Az autó remek, ráadásul könnyű vezetni, ennek köszönhető az első szakaszgyőzelem. Már alig várom a következő napokat."
Bár a csapatfőnök, Kris Nissen óvatosságra intett (szerinte a VW-alakulat az idén még nem esélyes a végső sikerre), a csapat öröme határtalan volt. Főleg, hogy a favoritok viszonylag viszszafogottan közlekedtek ezen a napon: Maszuoka Hirosi második lett ugyan, de a címvédő Stéphane Peterhansel például "csak" a kilencedik.
A magyar autósok közül a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős végzett a legelőrébb (29.) igaz, mindössze 1.2 másodperccel és két pozícióval előzve meg a Kis Sándor, Czeglédi Péter párost.

Bár az elsô ugrató vétele nem a legjobban sikerült, a magyarok közül az Opel Fronterát kormányozó Szalay Balázs zárta a legelôkelôbb helyen a prológot (Fotó: Szalay Dakar Team)KATTINTSON A KÉPRE!
Bár az elsô ugrató vétele nem a legjobban sikerült, a magyarok közül az Opel Fronterát kormányozó Szalay Balázs zárta a legelôkelôbb helyen a prológot (Fotó: Szalay Dakar Team)KATTINTSON A KÉPRE!
Bár az elsô ugrató vétele nem a legjobban sikerült, a magyarok közül az Opel Fronterát kormányozó Szalay Balázs zárta a legelôkelôbb helyen a prológot (Fotó: Szalay Dakar Team)KATTINTSON A KÉPRE!
"Reggel rendkívül ideges voltam - vallotta be Szalay -, de amint elrajtoltunk, megnyugodtam. Ez egészen az első ugratóig tartott, amelyre túl gyorsan hajtottam fel, és a leérkezésnél orra esett a kocsi. Ezután, jobb a békesség alapon, visszavettem egy kicsit, és így teljesítettem a szakasz hátralévő részét."
Kisnek nem tetszettek különösebben a mesterségesen túl meredekre épített "homokdűnék", de az még kevésbé, hogy mire ő következett a pályán, a motorosok már nagyon kijárták, méllyé tették a pályát. A nissanos duó egy autót előzött a szakasz elején, a másodikat azonban (mivel az nem volt hajlandó elengedni) bekísérte a célig. ----

Szavazás

Melyik lesz a legjobb magyar páros a 2005-ös Dakaron?

…és ki lesz a legjobb motorosunk?



Palik László és Darázsi Gábor a 2004-es remek nemzetközi eredményeinek köszönhetően a legjobb rajtszámot kapta a mieink közül, ám ez sem vigasztalta. A mély, "fogós" homok egyáltalán nem tetszett sem a pilótának, sem az autónak - amikor a víz hőmérséklete száz fok fölé emelkedett, Palik már nem is erőltette a száguldást. Az 56. helyen végzett, ám ez még nem jelent semmit, hiszen az 5433 szelektív kilométerhez képest mi ez a hat?…
Liszi László és Rack György szerint az első szelektív mindig meghatározó: a pilótának a torkában dobogott a szíve a rajtnál, de amikor végre ráléphetett a jobb oldali pedálra, hirtelen minden a helyére került. A majdnem teljesen széria, dízel Pajerót irányító Liszi a rajt előtt azt mondta, elégedett lenne a százon belüli pozícióval - nos, a 101. helyezés miatt utóbb talán nem volt nagyon szomorú.
A motorosoknál a Dakar európai specialistájának számító, legutóbb mindkét kontinentális szakaszt nyerő David Fretigné győzedelmeskedett a Yamahájával, amely kétkerékhajtású lévén, kuriózumnak számít a mezőnyben. Igaz, a francia pilóta, aki tavaly indult életében először ezen a viadalon, ezúttal nem használta a kétkerékhajtást, azt a mauritániai dűnékre tartogatja. "A legfőbb célom az volt ezen a szakaszon, hogy ne essek el - vallotta be Fretigné. - A homok rendkívül puha volt, de én nem hibáztam." A második helyen, csakúgy, mint 12 hónappal ezelőtt Cyril Despres végzett, a többiek azonban küszködtek: Cox és Coma elesett, Salának kuplunggondjai voltak.

Varga a negyedik legjobb újonc

Meglepetést szerzett viszont Varga Ákos - méghozzá nagyon kellemeset. A magyar fiú, aki megjárta a hatnapos enduro vb-t, de sivatagi versenyen még sohasem indult, az újoncok közül a negyedik legjobb volt, ami a 23. helyet jelentette az összetettben. "Eddig tetszik a Dakar, nekem nagyon feküdt ez a mély, homokos pálya - mondta Varga. - Sohasem versenyeztem még ennyi nagymenővel, de úgy érzem, előrébb is végezhettem volna, ha nem esem el az egyik kanyarban, és nem akadok el egyszer a szűz homokban."
A másik két magyar fiú közül Nagy Péter a középmezőny elején végzett (106.), úgy, hogy ő is nagyot esett egyszer, a néhány hete autóbalesetet szenvedő, és a lábát még mindig fájlaló Hermann Henrik pedig vigyázva motorozva a középmezőny végén (139.) zárt.
A kamionosoknál a 2004-ben hazánkban is versenyző Hans Bekx jó néhány év várakozás után végre megszerezte első Dakar-részsikerét. A magyarok közül a Szaller Zoltán irányította egység végzett előrébb (28.) - úgy tűnik, a 2004-ben szerzett rengeteg versenytapasztalat meghozta a gyümölcsét, hiszen a nem éppen erőgépnek számító Mercedessel megelőzött jó néhány, technikailag jobb kamiont. Darázsi Zsolt bemelegítésnek szánta a szelektívet, főleg azután, hogy meglátta, előtte többen is ásnak a pályán. Már-már a csapat imidzséhez tartozik, hogy szól a zene a kamionban, ez most sem volt másként - és ezúttal is nagy tetszést aratott a nézők körében.
Az új év első napjára nem írtak elő mért szakaszt a rendezők a mezőny számára, viszont a Barcelonából Granadába vezető 920 kilométeres utat mindenkinek meg kellett tennie. Ez, nehezítve az ünnepélyes rajtprocedúrával (amelynek szabályai szerint volt, aki délután fél kettőkor kelhetett útra) nem tette könnyűvé az évkezdetet. Nem csoda, hogy mindenki alig várja már a behajózást Afrikába. ----

Szavazás

Ki nyeri az autósok versenyét a 2005-ös Dakaron?



1. nap, Barcelona-Barcelona (összekötő szakasz: 27 km, szelektív szakasz: 6 km, összekötő szakasz: 17 km).

Autósok: 1. Robby Gordon, Dirk von Zitzewitz (amerikai, német, Volkswagen Touareg) 4:20.2, 2. Maszuoka, Schulz (japán, német, Mitsubishi Pajero V60) 2.7 másodperc hátrány, 3. De Villiers, Lurquin (dél-afrikai, belga, Nissan Pick-Up) 3.5 mp h., …29. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Frontera) 45.6 mp h., …31. Kis, Czeglédi (magyar, Nissan Pick-Up) 46.8 mp h., …56. Palik, Darázsi G. (magyar, Nissan Pick-Up) 1:19.5 p h., …101. Liszi, Rack (magyar, Mitsubishi Pajero) 2:07.3 p h.

Motorosok: 1. David Fretigné (francia, Yamaha 2 WD) 4:11.6, 2. Despres (francia, KTM 660) 8.1 mp h., 3. Verhoef (holland, KTM LC4) 13.0 mp h., …23. Varga (magyar, KTM 660) 1:00.3 p h., …106. Nagy P. (magyar, KTM 660) 3:18.5 p h., …139. Hermann (magyar, KTM 660) 4:42.6 p h.

Kamionosok: 1. Hans Bekx, Edwin Willems, Tonie Maessen (holland, holland, belga, DAF) 5:20.9, 2. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 14.6 mp h., 3. J. de Rooy, Colebunders, Smulders (holland, belga, holland) 15.2 mp h., …28. Szaller, Farkas, Keresztesi (magyar, Mercedes) 1:43.2 p h., …35. Darázsi Zs., Tagai, Szalai (magyar, MAN) 1:53.7 p h.

Következik: 3. nap, Granada-Rabat (összekötő szakasz: 6 km, szelektív szakasz: 10 km, összekötő szakasz: 557 km)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik