Köd és por - ez is Afrikához tartozik

TÓTH ANITA jelenti AgadirbólTÓTH ANITA jelenti Agadirból
Vágólapra másolva!
2005.01.03. 21:42
Címkék
Bivouac - a "varázsszó", amely immár azt jelzi, hogy a Dakar-rali néven futó költöző falu megérkezett Afrikába.
Itt már mindenki együtt van, nem szétszórva a szállodákban, hanem a környező sátrakban. A bivouac a tábort jelenti, amely napról napra odébb vándorol egy kicsit a Szaharában, hogy két hét elteltével megérkezzen a végső állomásra, Dakarba. És milyen hosszú tud lenni ez a két hét azoknak, akiknek ez idő alatt mindennap le kell győzniük a sivatagot…
Az idén is sok az újonc (mind a versenyzők, mind az újságírók között), úgyhogy az első afrikai nap jóformán azzal telik, hogy az összevissza bóklászó emberek feltérképezik a környzetet. Ôk még nem tudják, hogy nem lesz nehéz dolguk, mert a profin felépített tábor mindennap ugyanígy néz ki.
Legelőször a légkondicionált orvosi sátor épül fel, hiszen arra bármikor szükség lehet, majd megérkezik a hatalmas Hercules-gép, a belsejében a modern technika teljes eszköztárát felvonultató tévéstúdióval, és sorban jönnek a többiek - épül az újságírók sátra, a műholdat üzemeltető cégé, no és az egyik legfontosabb helyszín, az étkezősátor. Tulajdonképpen ez az a hely, ahol barátságok köttetnek, ahol mindenki megvitathatja az aznap történteket.

Fretigné-nek és a többi motorosnak a köd miatt ezúttal nem kellett túlságosan sietnie a sivatagban
Fretigné-nek és a többi motorosnak a köd miatt ezúttal nem kellett túlságosan sietnie a sivatagban
Fretigné-nek és a többi motorosnak a köd miatt ezúttal nem kellett túlságosan sietnie a sivatagban
Nos, a motorosoknak ezen a napon nem nagyon volt miről beszélniük, hacsak arról nem, hogy milyen jó lenne, ha végre tényleg elkezdődne a verseny. A mezőny számára erre a napra előírt 123 kilométerest szelektív szakaszt ugyanis a két keréken száguldók nem teljesíthették. Reggel odaálltak a rajthoz, ám csakhamar kiderült, hogy a látási viszonyok igencsak korlátozottak a sűrű köd miatt, a mentőhelikopterek nem tudtak felszállni, úgyhogy veszélyes lett volna elrajtoltatni a motorosokat. Nem volt más lehetőség, kénytelenek voltak az etapútvonalon végigmenni, betartva a közlekedési szabályokat, és emiatt reggel még jócskán dideregve. Legutóbb 1994-ben volt példa arra, hogy szelektív szakaszt a rossz időjárás miatt kellett törölni.
Érdekesség egyébként a motorosokkal kapcsolatban, hogy a hírek szerint nem ment minden zökkenő nélkül a "sentinel" nevű biztonsági rendszer üzembe helyezése (ez a masina hangjelzést ad, ha valaki utoléri a versenyzőt), a privát KTM-ek többségének ugyanis lemerült tőle az akkumulátora. Az osztrák gyár szakemberei dolgoznak a probléma megoldásán.
És akkor nézzük, mi történt az autósokkal, akiket csak a rajtig vezető úton hátráltatott a köd, a szakaszt azonban már verőfényes napsütésben kezdték el.

Gordonék a második szakaszgyôzelmüket ünnepelhették
Gordonék a második szakaszgyôzelmüket ünnepelhették
Gordonék a második szakaszgyôzelmüket ünnepelhették
Bármi történik is a hátralévő időben, szinte biztosra vehető, hogy a verseny egyik meglepetésembere az amerikai Robbie Gordon lesz. A Nascar-versenyző, aki hazája tereprali-bajnokságában is letette a névjegyét, a barcelonai szuperspeciális megnyerése után megszerezte második szakaszgyőzelmét is. Márpedig ez Dakar-újonctól még akkor is meglepetés, ha tudjuk, hogy az autó, amelyet vezet (Volkswagen Touareg), az utóbbi két év legdinamikusabban fejlődő versenygépe.
Gordon nem sokkal a rajt után megelőzte De Villierst, és talán még gyorsabb is lehetett volna, ha az utolsó húsz kilométert nem Ari Vatanen mögött teszi meg. A pályának azon a részén már lehetetlen volt előzni, a négyszeres Dakar-győztes finn pedig elég rutinos ahhoz, hogy tudja, miként tartsa maga mögött riválisait.
A második helyen a címvédő Stéphane Peterhansel zárta a napot, ám nem lehetett túlságosan elégedett, mivel hátránya majdnem egy perc volt. A franciák sztárja, aki autóval egyszer, motorral hatszor győzedelmeskedett a Dakaron, az utóbbi időben nem szokhatott hozzá, hogy bárki is megverje - ilyen különbséggel meg pláne nem. Persze messze még a vége…
A márkák különversenyében ezen a napon egyértelműen a Volkswagen vitte el a pálmát: azután, hogy Granadában az első négy között három Nissan volt, most a legjobb hétben négy Touareget találhatunk. És ami a legfontosabb lehet a csapat számára: Gordon visszavette a vezetést az összetettben.
A kamionosok versenyében Vlagyimir Csaguin bizonyította: nem véletlenül nyerte meg eddig háromszor a sivatagi show-t - az orosz pilóta majdnem másfél perccel előzte meg Gerardus de Rooyt és majdnem kettővel csapat- és honfitársát, Firdaus Kabirovot. Igaz, a hírek szerint utóbbi két pilóta jó néhány percet elvesztegetett azzal, hogy egy sorompó mögött a vonat érkezésére várt. ---- A ---- &
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik