Marco Pantanira emlékezett szombaton a Giro dItalia mezőnye: a karavánnak át kellett haladnia azon a hegyen, a Passo delle Erbén, amelyen 1994-ben az akkor szinte még ismeretlen Pantani pályafutása első Giro-sikerét alapozta meg. (A szakasz egyébként Lienzből indult, és Meranóban ért véget.)
A szombati etap azért is sporttörténeti, mert az Ortisei nevű hegyen végződött: ez eddig egyetlen alkalommal volt cél a Girón: 1940-ben az olasz kerékpársport két legendás alakja viaskodott egymással. Az etap Bartalié lett, a rózsaszín trikóban tekerő Coppi a második helyen ért célba, és ő nyerte meg a háború előtti utolsó Olasz körversenyt.
Ezt volt helyünk és időnk elmondani, a szombati királyetap ugyanis elmaradt a várakozástól. Természetesen nem azért, mert néhány sprinter - McEwen, O’Grady, Kirsipuu, Cooke - vagy mert két egykori (?) menő, Beloki és Garzelli visszalépett a versenytől. A Mezzocorona és Ortisei közötti 218 kilométer azért maradt el a várakozástól, mert az öt kemény kaptató ellenére a hajráig nem sok történt: egy 21 tagú, majd egyre fogyó "népességű" csoport meglógott a mezőnytől, és végig öt-nyolc perccel a boly előtt haladt, lehetővé téve a venezuelai Rujanónak, hogy begyűjtse a hegyek királyának járó trikó megőrzéséhez szükséges pontokat. (A szökevények közül Juan Manuel Garate, a Saunier menője állt a legjobban összetettben, ő egy ideig virtuálisan rózsaszín trikóban is érezhette magát.)
Paolo Savoldelli aligha bánná, ha az idei Girón többször már nem kellene átöltöznie, hanem a milánói célban is rajta feszülne a rózsaszín trikó
Hátul az egyetlen támadás a Simoni, Cunego Lampre duó nevéhez fűződött, amely a 2004 méteres Passo delle Erbére vezető kaptatón próbálta meg faképnél hagyni a rózsaszín trikós Ivan Bassót. A CSC kapitányának azonban az arcizma sem rándult, és csapattársai segítségével hamarosan utolérte a két lamprést.
A célba vezető utolsó emelkedőn aztán megélénkült a verseny. Miközben elöl a szökevények közül a fiatal kolumbiai Ivan Parra faképnél hagyta társait, és pályafutása eddigi legnagyobb sikerét aratva megnyerte a szakaszt, néhány perccel hátrébb a menők csatájában Simoni megint robbantott, majd Savoldelli indított ellentámadást, de Basso egyikre sem tudott felelni. A CSC menője egyperces hátránnyal ért célba, így kénytelen volt átengedni a trikót Savoldellinek, a Giro 2002-es győztesének. "Nem dolgoztam ki külön tervet erre a napra, az utolsó emelkedőn mindent kiadtam magamból" - mondta mosolyogva Paolo Savoldelli a célban.
Vasárnap újabb kemény hegyi szakasz következik: 122 kilométer után a karaván elkezdi megmászni a hírhedt Passo dello Stelviót, a Giro legmagasabb, 2758 méteres (!) csúcsát, amely ebből az alkalomból megkapta a Coppi-csúcs (Cima Coppi) nevet. A rendőrség a lavinaveszély miatt a karavánon kívül senkit sem enged a hegy közelébe. Ezt követően még egy kemény kaptató, a Passo di Foscagno (2291) vár a versenyzőkre, majd jöhet a lejtő Livigno felé. Vasárnap kiderül, hogy kiből mennyit vett ki a szombati etap.
88. Giro d’Italia 13. szakasz, Mezzocorona-Ortisei/St. Ulrich (218 km): 1. Ivan Parra (kolumbiai, Selle Italia-Colombia) 6:31:35, 2. Garate (spanyol, Saunier Duval-Prodir) 22 mp h., 3. Rujano (venezuelai, Selle Italia-Colombia) a. i., 4. Caucchioli (olasz, Crédit Agricole) 27 mp h., …9. Savoldelli (olasz, Discovery) 4:00 p h., 10. Simoni (olasz, Lampre-Caffita) 4:06 p h., 11. Di Luca (olasz, Liquigas-Bianchi) a. i., …Basso (olasz, CSC) 5:06 p h. Az összetettben: 1. Paolo Savoldelli 60:31:12, 2. Basso 50 mp h., 3. Di Luca 53 mp h., 4. Simoni 2:16 p h, 5. Garate 2:39 p h.