A tereprali sava-borsát magába foglalta a Világkupa-sorozat negyedik futamának első napja: volt itt kanyargós, sziklás út és gyors, jó minőségű murva, erdő, mező, patakátkelés, minden, ami ahhoz kell, hogy az autósok és motorosok belemelegedjenek a versenyzésbe. És ami talán egy kicsit szokatlan az efféle, titkos útvonalú viadalokon: néző is volt bőven. Hogy a török családok csak piknikezni mentek-e az erdőbe, vagy tényleg a terepralimezőnyre voltak kíváncsiak, az már aligha derül ki, tény azonban, hogy futótűzként terjedt a híre a viadalnak, és a törökök a tőlük megszokott vehemenciával vetették bele magukat a szurkolásba.
Szalayék csak a sziklás részen találtak rá a ritmusra
Szalayék csak a sziklás részen találtak rá a ritmusra
A motorosoknál a Dakar-címvédő Cyril Despres kezdett a legjobban: a 141 kilométeres szelektív szakasz (amelynél már csak hosszabbak lesznek a héten) láthatóan a világon semmi gondot sem okozott neki, olyan frissen gurult be a célba, mintha a reggeli szokásos sétájáról jött volna. Mögötte a másik gyári KTM-pilóta, Carlo de Gavardo érkezett, igaz, tetemes hátránnyal.
Az autósoknál a gyári pilóták közül hárman adták le a nevezésüket a versenyre, úgyhogy várható volt: köztük dől majd el az első három hely sorsa. Nem így lett. A kétszeres Dakar-győztes Jean-Louis Schlesser ugyanis fékproblémákkal küszködött, meg arra panaszkodott, hogy neki kellett tisztítania az utakat, úgyhogy végül ötödikként ért célba. A takarítószerep kicsit sem zavarta viszont a gyári Volkswagen-alakulat tagjait (pedig ők mindketten a francia autóépítő fenomén előtt rajtoltak). Közülük a Nissantól nemrégiben igazolt Giniel de Villiers száguldott végig leggyorsabban a pályán, megelőzve a Világkupa-pontversenyben vezető csapattársát, Bruno Sabyt. Persze a különbségek elenyészőek, még semmi sem dőlt el.
A viadal egyetlen magyar résztvevője, a Szalay Balázs, Tagai Róbert duó is csak afféle bemelegítésnek szánta a tegnapi napot. Nem is volt értelme kockáztatni, hiszen messze még a vége: hat hosszú nap van hátra. Az opeles kettős (amelynek navigátor tagja egy nappal korábban testvérével még második helyet szerzett a Szombathely-ralin) tegnap megőrizte a rajtpozícióját, vagyis a 12. helyen zárta a szakaszt.
,,A szakasz első, gyors felében nem voltam túl nagy formában - vallotta be Szalay -, a második, sziklás részre azonban már minden rendben volt, sikerült rátalálnom a jó ritmusra. A Fronterával az égvilágon semmi gond sem volt, bár a tartalék motorunk valamivel gyengébb, mint az, amelyik a két héttel ezelőtti szlovák versenyen tönkrement. A nap folyamán egyébként a korábbi ralivébés tesztpilótával, Matthias Kahléval vívtunk, a gyors részen megelőzött, a szikláson én vissza, majd amikor az egyik kanyarban túlcsúsztunk, megint sikerült elmennie mellettünk. De semmi baj, messze még a vége."
A nap krónikájához hozzátartozik, hogy a rendezők a szelektív szakasz utolsó húsz kilométerét törölték a programból, ami utólag nagyon jó döntésnek bizonyult, mivel azon a részen gyakorlatilag kétszáz méteren-ként jött szembe valaki az úton az erdőben, úgyhogy eléggé veszélyes lett volna a civileket versenytempóban kerülgetni.
Török Rali, a Vk 4. futama 1. nap, Ankara-Ankara (össztáv: 551.57 km, ebből szelektív szakasz: 141.4 km). Autósok: 1. Giniel de Villiers, Tina Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen Touareg) 1:30:42, 2. Saby, Perin (francia, Volkswagen Touareg) 1:30 perc hátrány, 3. Jordan, Lurquin (francia, belga, Nissan Pathfinder) 2:26 p h., …12. Szalay Balázs, Tagai Róbert (magyar, Opel Frontera) 12:49 p h. Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM) 1:33:02, 2. De Gavardo (chilei, KTM) 6:17 p h., 3. Palmer (ausztrál, KTM) 10:14 p h. Következik: 2. nap, Ankara-Urgüp (össztáv: 500.7 km, ebből szelektív szakasz: 249.5 km)