Akárcsak két évvel ezelőtt, az idén is az utolsó versenyig nyílt a konstruktőrök világbajnoki pontversenye. Akkor a Ferrari és a Williams csapott össze, most a Renault és a McLaren vív nagy csatát a trófeáért. A végeredmény megjósolhatatlan.
Imago
Fernando Alonso (balra) és Kimi Räikkönen közül elôbbi már nyert egy csatát az idén, a spanyol jól is lakott, de csapatfônöke, Flavio Briatore (hátul) reméli, Sanghajban is odateszi magát, és duplázáshoz segíti a Renault-t
Imago
Fernando Alonso (balra) és Kimi Räikkönen közül elôbbi már nyert egy csatát az idén, a spanyol jól is lakott, de csapatfônöke, Flavio Briatore (hátul) reméli, Sanghajban is odateszi magát, és duplázáshoz segíti a Renault-t
A Renault mellett szól, hogy…
…a McLaren-Mercedesek nem olyan megbízhatóak, mint a Renault-k. …Montoya az elsők között, koszos aszfalton teljesíti az időmérőt. …Räikkönen a Szuzukában használt motorjával indul. …Fisichella tavaly a Sauber-Petronasszal remekelt Sanghajban. …két pont előnye van.
Nem is lehetne kiélezettebb a konstruktőrök világbajnoki idényzárása, a Renault ugyanis két ponttal vezet a McLaren előtt, ami azt figyelembe véve, hogy egy team akár 18 egységet is szerezhet Sanghajban, szinte egyenlő állás. Azaz nüanszok döntenek majd a Kínai Nagydíjon. Egy újabb McLaren-motorhiba a Renault-t, az időmérőn eleredő eső (felhős időt jósolnak, de nem ígérnek csapadékot) pedig Juan Pablo Montoya korai szereplése miatt a McLarent hozhatja roppant ígéretes helyzetbe.
Ha nem történik váratlan esemény, az ezüstnyilak kicsit esélyesebbek, de a Renault új, bivalyerősnek ígért motorjával kiegyenlítődhetnek az erőviszonyok. Fernando Alonso tavaly a Renault idény végi elgyengülése közepette közepesen szerepelt Sanghajban, de most fűti a vágy, hogy javítson, a vb-címe biztossá tétele után pedig kockáztatni is mer, Szuzukában szenzációs előzésekkel bizonyította ezt.
A McLaren mellett szól, hogy…
…nagy rutinja van az ilyen kiélezett helyzetekben. …szinte minden pályatípuson gyorsabbak az autói a Renault-knál. …Räikkönen tavaly csak másfél perccel maradt le a győztes Barrichellótól. …hatversenyes sikerszériában van. …elbukta az egyénit, ezért talán éhesebb a sikerre.
"A sanghaji pálya teljesen más karakterű, mint a szuzukai, de az új motorunkkal ott is közel lehetünk a McLarenhez – mondta Alonso. – A tavalyi szereplésünknél biztosan jobbak leszünk, igyekszem a lehető legtöbbet segíteni a csapatnak. Ugyanakkor nem leszek csalódott, ha nem jön össze a siker, hiszen már így is tökéletes az idényem."
Ha már a motoroknál járunk, Kimi Räikkönen V10-ese Japánban tönkrement, ki kellett cserélni. Mivel egy motornak két versenyhétvégét kell végigbírnia, a finn ugyanazzal a hajtóművel vág neki a hétvégének, amellyel az előzőt befejezte, ráadásul nem is kímélő üzemmódban használta egy héttel ezelőtt.
A McLaren másik pilótája, Montoya már részt vehetett egy ilyen jellegű csatában, a Williams két éve a Ferrari mögött hárompontos hátránnyal várta az idényzárót. A dél-amerikai nem sokat tudott segíteni csapatának, a verseny elején műszaki hiba miatt kiállni kényszerült. Japánban az idén már az első kört sem fejezte be, de Sanghajtól sokat vár, már csak azért is, mert szereti a Hermann Tilke által tervezett pályákat, márpedig a kínai ilyen.
"A Japán Nagydíjnál csak jobb jöhet, a vébécím miatt pedig jobbnak is kell jönnie. Már hétfőn ideutaztam, és sokat pihentem, kell is az energia az idényzárón" – árulta el Montoya, aki az egyéniben a harmadik helyért is csatázhat Michael Schumacherrel és Giancarlo Fisichellával. Az olasznak jó versenye volt itt tavaly, az idei Renault pedig sokkal versenyképesebb, mint a tavalyi Sauber-Petronas volt.
Renault és McLaren. Két nagyon jól ismert név a Formula–1-ben, ám ha olyan pilótákat keresünk, akik mindkét csapatban szerepeltek, keveset találunk. Alain Proston és Patrick Tambayen kívül nincs is olyan, aki a wokingi csapatban, valamint a Renault gyári istállójában is megfordult. Tambay 1978-ban és 1979-ben volt a McLarennél, amikor a csapat a középmezőny alján szerénykedett, neki a renault-s időszaka (1984 és 1985) volt a jobb, igaz, futamgyőzelmet akkor sem sikerült elérnie. Kétszer állt a dobogóra, de a vb-n nem jutott előrébb a 11. helynél.
Alain Prost más eset, ő mind a négy világbajnoki címét hozzá tudja kötni a két istálló valamelyikéhez. 1985-ben, 1986-ban és 1989-ben a McLarennél versenyezve szerezte meg a trófeát, míg 1993-ban Renault-motor hajtotta az őt a csúcsra repítő Williamst. Prost 1980-ban a McLarennél kezdte F1-es pályafutását, a sikertelen első szezon után a Renault-hoz szerződött, és bár három év alatt kilenc futamgyőzelmet aratott, a vb-címet nem sikerült megkaparintania.
Visszament a McLarenhez, ahol ugyan 1984-ben még Niki Lauda mögött fél ponttal elbukta a vb-t, de aztán sorozatban jöttek a sikerek. Amikor 1990-ben a Ferrarihoz szerződött, már háromszoros világbajnok volt, a negyediket pedig a kilencvenes évek elején verhetetlen, ezért a nagy sztárok által favorizált Williams-Renault-val szerezte meg.
Négy piros lámpát bírna az F1-es a pesti körúton Összehasonlítottunk már Formula–1-es autót utcaival, arról azonban még sohasem volt szó, vajon hogy állná meg a helyét a forgalomban egy McLaren-Mercedes vagy egy Renault. Baumgartner Zsolt, az F1 első magyar pilótája elmondta, rossz esetben a Margit hídtól mindössze az Oktogonig jutna el egy F1-es. Normál beállításokkal legelőször az aljlemez szakadna le a körúton a kiálló csatornafedelektől és az út egyenetlenségeitől, de ettől még tudna haladni. A szabályok szerinti 50 kilométeres tempóval nem lenne gond, a piros lámpákkal viszont igen – a csúcstechnikát képviselő versenygépek kuplungja ugyanis maximum négy-öt rajtra "van hitelesítve", ami azt jelenti, hogy a negyedik lámpa után fel kellene adni a próbálkozást.