Mr. Dakar címvédésre készül

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2005.12.31. 03:30
Címkék
Stéphane Peterhanselt nem véletlenül becézik Mister, még inkább Monsieur Dakarnak. A 41 éves francia pilóta motorral hatszor, autóval kétszer nyerte meg a világ legnehezebb terepraliversenyét. Legalábbis eddig. Mert természetesen folytatni szeretné a sorozatot, hiszen a világ egyik legjobb terepjárójában ül (Mitsubishi Pajero), a világ egyik legjobb navigátora diktálja neki az itinert (Jean-Paul Cottret), és őt tartják a világ egyik legjobb pilótájának.
Peterhansel tavaly gyôztesként ünnepelhetett Dakarban
Peterhansel tavaly gyôztesként ünnepelhetett Dakarban
Peterhansel tavaly gyôztesként ünnepelhetett Dakarban
Peterhansel tavaly gyôztesként ünnepelhetett Dakarban
Peterhansel tavaly gyôztesként ünnepelhetett Dakarban
Peterhansel tavaly gyôztesként ünnepelhetett Dakarban
– Hogyan telt a karácsonya? Furcsa lehet az ünnep úgy, hogy közben az ember tudja, néhány nap múlva elkezdődik az év legnehezebb versenye.
– Ilyenkor igyekszem kikapcsolódni, és egyáltalán nem gondolni a versenyre. Ez általában szokott is sikerülni.

– Még úgy is, hogy tudja, most mindenki önt akarja legyőzni?
– Megszoktam az érzést, mi több, szeretem. Tizenöt évvel ezelőtt nyertem először a Dakaron, azóta tart az őrület. De nem nagyobb a nyomás rajtam, mint egyébként. A csapat kész rá, hogy újra nyerjen, úgy érzem, én is kész vagyok a sikerre.

– Mit szeret a legjobban a Dakarban?
– Azt, hogy a sivatagban küzdünk meg egymással. Szerintem nincs a világon jobb hely autó- és motorversenyek rendezésére, mint a sivatag. Semmi sem gátol meg abban, hogy gyorsan menj, ugyanakkor szabad vagy, mint a madár, ha akarod, a saját utadat járhatod.

– A Pajero külseje teljesen úgy néz ki, mint tavaly, de a csapatot ismerve biztosan rengeteg fejlesztésen ment át.
– A legfontosabb, hogy sokkal erősebb, mint volt, a súlypontja is jobb helyre esik, ami az ugratókon jó szolgálatot tehet. A motorja nem teljesen új, de annyi mindent változtattak rajta, hogy rá sem lehet ismerni.

– Mit szól a szabályváltoztatásokhoz? Ahhoz például, hogy a műholdas navigációs rendszer használatát a minimálisra csökkentették?
– Egyértelműen nagyobb feladat hárul majd a navigátorokra, de nem baj. Nagyon bízom Jean-Paulban. Kicsit olyan lesz a viadal, mintha tizenöt évet visszamennénk az időben, de ennek is megvannak a maga szépségei.

– Milyen taktika szerint versenyez majd a csapat?
– Nincs előre meghatározott tervünk, a rajt előtt még nem is lehet. Mindenki teszi majd a dolgát, megpróbál a tőle telhető leggyorsabban menni, aztán meglátjuk, mi lesz. Az persze megeshet, hogy az egyes versenyzők külön-külön kitalálnak valamit.

– Ön is?
– Én nem.

– Ez most komoly?
– Nem, de a taktikám hadd maradjon az én titkom. Az viszont biztos, hogy aki csupán egyetlenegy hibát elkövet a versenyen, elveszítheti az esélyét a győzelemre.

– De azt csak elárulja, hogy hányadik helyre várja magát a végén!
– Szeretném megvédeni a címemet, ez csak természetes. Tudom, hogy nehéz a feladat, már csak azért is, mert a csapattársaim mind esélyesek a győzelemre, és ott vannak még a Volkswagen pilótái is.

– Például az újonnan igazolt nagyágyú, Carlos Sainz?
– Sainz nagyon jó ralis, ám a Dakar egészen más. Elképzelhető, hogy mindenkit meglep majd a gyorsaságával, de én jobban tartok a Világkupa-győztes Bruno Sabytól vagy éppen a viadal eddigi egyetlen női győztesétől, Jutta Kleinschmidtől.

– Két viszonylag rövid európai szakaszt teljesítenek, aztán áthajóznak Afrikába. Akkor kezdődik az igazi verseny, ugye?
– Nem, kérem, a verseny már szilveszter napjának reggelén elkezdődik. És én alig várom! Már az elején nagyon észnél kell lennem, az első két szakaszon sokat nem nyerhet az ember, viszont mindent elveszíthet.

– Majdnem két évtizede versenyez a Szaharában. Mit szeret benne a legjobban?
– A versenyzésen kívül?

– Igen.
– A gyerekek arcát, amikor ajándékot kapnak tőlünk, és azt a pillanatot, amikor Dakarba érve beállhatok a forró vizes zuhany alá… ---- V ---- A
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik