Halálszakasszá vált a kiffai

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2006.01.10. 02:30
Címkék
A Dakar-rali kilencedik szakaszán nagy sebességnél bukott, és életét vesztette Andy Caldecott, a gyári KTM-csapat tagja. Az idei első afrikai szakaszt megnyerő ausztrál pilótának  aki a tizedik helyen állt az összetettben  valószínűleg a nyaka tört el. A sors furcsa fintora, hogy egy évvel ezelőtt ugyancsak a Kiffába vezető úton vesztette életét Fabrizio Meoni, a viadal kétszeres győztese.
Andy Caldecott az idei elsô afrikaI szakaszt még megnyerte, a száguldásért azonban végül az életével kellett fizetnie
Andy Caldecott az idei elsô afrikaI szakaszt még megnyerte, a száguldásért azonban végül az életével kellett fizetnie
Andy Caldecott az idei elsô afrikaI szakaszt még megnyerte, a száguldásért azonban végül az életével kellett fizetnie
Andy Caldecott az idei elsô afrikaI szakaszt még megnyerte, a száguldásért azonban végül az életével kellett fizetnie
Andy Caldecott az idei elsô afrikaI szakaszt még megnyerte, a száguldásért azonban végül az életével kellett fizetnie
Andy Caldecott az idei elsô afrikaI szakaszt még megnyerte, a száguldásért azonban végül az életével kellett fizetnie

A szituáció kísértetiesen hasonlított az egy évvel ezelőttihez. Amikor elkezdték kipróbálni a mikrofont, a sajtósátorban mindenki összerezzent. Mert tavaly is így kezdődött Kiffában, és az lett a vége, hogy bejelentették: életét vesztette minden idők legjobb terepmotorosa, Fabrizio Meoni. ,,Úristen! Csak nem halt meg megint valaki? Ugye nem?"

Aztán amikor jött a versenyigazgató, Étienne Lavigne, már senkinek sem volt kétsége afelől, hogy komoly dologról van szó. A hír rövid volt, de annál megdöbbentőbb: a nemrég bevezetett biztonsági rendszer, az irritrack nagy sebességről történt hirtelen lassulást jelzett 11 óra 31 perckor. A szervezők azonnal riasztottak egy helikoptert, amely 11 óra 55 perckor érkezett a helyszínre, a szelektív szakasz 250. kilométeréhez. Andy Caldecotton azonban már nem tudtak segíteni az orvosok. A 41 éves pilóta azonnal, a helyszínen életét vesztette.

A csapatot sokkolta az ausztrál halála

,,Valószínűleg eltört a nyaka, de egyelőre nem tudunk semmi biztosat – mondta Jordi Arcarons, a pilóta csapatfőnöke, aki korábban maga is remek motoros volt. – Nem találok szavakat… Most beszéltem a családjával, ez volt életem legszörnyűbb telefonhívása. A tavalyi tragédia után felemás érzésekkel érkeztünk a versenyre, de azt hittük, a biztonsági intézkedések megteszik a hatásukat. Az egész csapatot sokkolta a baleset."

A legkülönösebb az egészben az, hogy Andy Caldecottnak tulajdonképpen itt sem kellett volna lennie a Dakaron. Nem talált magának csapatot, ezért úgy volt, hogy tévén nézi a viadalt. Aztán a spanyol Jordi Duran kisebb sérüléseket szenvedett, az ausztrálnak pedig felajánlották, hogy beugorhat a helyére.

Az első afrikai napon, amikor megnyerte a Nador és er-Rasidia közötti szakaszt, elmondta, hogy a fizikai felkészülése nem olyan volt, mint a korábbi években, mert csak az utolsó pillanatban tudta meg, hogy jöhet a Dakarra. Éppen ezért nem várja magát a legjobb öt közé, hanem mondjuk csak a top tízbe. A szünnap utáni helyezése (10.) bizonyítja, hogy a rendkívül szimpatikus ausztrál valósan látta a dolgokat. Ez volt a harmadik Dakarja (tavaly hatodikként végzett), a hazájában remek versenyzőként tartották számon: négyszer nyerte meg az ottani Szafari-ralit.

Andy Caldecottot gyászolja a Dakar-család is, a felesége és a négyéves kislánya mellett.

Nem segítettek az új szabályok

Amikor tavaly ugyanilyen körülmények között életét vesztette Fabrizio Meoni, a sivatagi show szervezői és a nemzetközi szövetség szakemberei módosítottak a szabályokon a biztonságos versenyzés érdekében.

,,Tavaly óta jó néhány változtatás történt a biztonság érdekében. Százötven kilométer per órában maximáltuk a motorosok sebességét, több tankolási lehetőséget biztosítottunk, hogy könynyebbek legyenek a motorok, és mindenkinek ajánlottuk a nyakvédő használatát" – mondta Étienne Lavigne, a viadal versenyigazgatója.
Caldecott nem lépte túl a sebességhatárt, a sebességkorlátozással kapcsolatban pedig megoszlik a versenyzők véleménye. Többen mondják, hogy a sebességmérő csak ráadás a műholdas navigációs rendszer és az itiner mellett, amire figyelni kell, így inkább veszélyessé teszi a versenyzést, mint biztonságossá. Persze a rendezőknek a tavaly történtek után muszáj volt valamit tenniük…

Despres sérülten is győzni tudott

Noha ezen a napon az eredmény nemigen volt fontos, ide tartozik, hogy a motorosok mezőnyében a múlt heti nagy esése óta sérült vállal versenyző Cyril Despres volt a leggyorsabb. A címvédő a szünnapon azt mondta, ha nagy fájdalmai lesznek, feladja a versenyt, ezzel szemben szakaszgyőztes lett, és felzárkózott az éllovas Marc Coma mögé a második helyre. Ez azonban nemcsak a jó szereplésének köszönhető, hanem annak is, hogy az eddigi második Isidre Esteve Pujol kétszer is elesett a szakaszon, a második bukása után kórházba kellett szállítani. Egyelőre nem tudni, eltört-e valamije, de az biztos, hogy a sérülései nem súlyosak.
Az autósoknál Stéphane Peterhansel volt a leggyorsabb, csapattársát, Luc Alphandot előzte meg, ami egyben azt is jelenti, hogy a két Mitsubishi-pilóta jócskán elhúzott a többiektől az összetettben. A harmadik helyen álló Giniel de Villiers hátránya már majdnem egy óra.

Egyelőre nem tudni, hogy a tavalyihoz hasonlóan törlik-e a keddi szakaszt a motorosok számára – a szervezők azt mondták, a versenyzők véleményétől teszik függővé a döntésüket.

A döntés lapzártánkig nem született meg.

28. Dakar-rali, 9. szakasz, Nouakchott–Kiffa (össztáv: 874 km, ebből szelektív szakasz: 599 km). Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 6:52:45, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 8:44 perc hátrány, 3. Villiers, Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen Touareg) 28:00 p h.
Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM) 7:55:48, 2. Coma (spanyol, KTM) 4:07 p h., 3. Rodrigues (portugál, KTM) 7:00 p h., …42. Varga Ákos (KTM) 2:44:06 óra h.
Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 34:36:26, 2. Alphand 9:16 p h., 3. Villiers 54:16 p h.
Motorosok: 1. Marc Coma 38:49:15, 2. Despres 22:47 p h., 3. Sala (olasz, KTM) 53:04 p h., …48. Varga 22:24:03 ó h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik