A világ egyik legrégebbi raliversenyével kezdődik a hét végén az idei vb-sorozat – péntektől három napon keresztül Monte-Carlóban adnak randevút egymásnak a legjobb pilóták. Az erőviszonyok jelentősen megváltoztak az egy évvel ezelőttihez képest: a Citroën, a Peugeot, a Skoda és a Mitsubishi nem indít gyári csapatot, úgyhogy a konstruktőrök versengésének mindössze a Subaru és a Ford a résztvevője. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem várható izgalmas küzdelem, sőt... Így valószínűleg sokkal kiegyenlítettebb lesz a csatározás.
Petter Solbergnek (képünkön) jó esélye van arra, hogy visszahódítsa Sebastien Loebtôl a világbajnoki trónt
Petter Solbergnek (képünkön) jó esélye van arra, hogy visszahódítsa Sebastien Loebtôl a világbajnoki trónt
A hercegségbeli viadalt a kiszámíthatatlan időjárás teszi igazán nehézzé. Míg a városban esetleg süt a nap, a környező hegyekben vizesek, havasak lehetnek a pályák, úgyhogy nagyon nehéz a gumiválasztás. Tökéletes abroncs talán nincs is ezekre a pályákra, főleg azért, mert egy kör három gyorsasági szakaszból áll – előfordulhat, hogy három különböző talajtípuson.
A mezőnyt a gyári alakulatok kivonulása ellenére szinte ugyanazok a pilóták alkotják, mint tavaly, az egyetlen hiányzó az észt Markko Märtin, akinek a tavalyi Brit Ralin balesetben elhunyt a navigátora, Michael Park. Nem sokkal később elveszítette egyik legjobb barátját is, a korábbi világbajnok Richard Burnst (agytumorban hunyt el), ami valószínűleg túl sok volt neki. Azt mondta, juniorcsapatot alapít, és bár nem mondott le végleg a versenyzésről, mostanában biztosan nem ül raliautóba.
Az esélylatolgatásnál a kocsiváltások ellenére ugyanazokat kell kiemelnünk, mint tavaly. Az utóbbi két év egyeduralkodója, Sebastien Loeb lába alól ugyan kihúzták a szőnyeget azzal, hogy nevelőcsapata, a Citroën kivonult a sportágból, ám talált egy privát alakulatot, amely az általa jól ismert és szeretett Xsara WRC-t teszi alá. Az autó – bár az elmúlt fél évben nem fejlesztették – nagyon gyors, Loeböt pedig nem kell bemutatni: tavaly 16 versenyből tízet megnyert.
A világbajnoki címért folyó küzdelemben legnagyobb ellenfele Petter Solberg, őt a fogadóirodák többre tartják, mint Loeböt. Nem csoda, hiszen a 2003-ban vb-címet szerző Subaru-pilóta továbbra is gyári támogatást kap, a gyorsaságához pedig kétség sem férhet. A sportág első norvég világbajnoka Monte-Carlóban megelégedne azzal, ha dobogóra állhatna. A fent említett két pilóta mellett az idény végén a Fordhoz igazoló kétszeres világbajnok, Marcus Grönholm szólhat bele jó eséllyel a dobogó legfelső fokáért zajló küzdelembe.
A viadal ünnepélyes rajtceremóniáját csütörtök este tartották meg a monacói Kaszinó téren, a három nap alatt összesen 18 gyorsasági szakaszt (366.39 km) teljesít a mezőny, az össztáv: 1336.84 km.