Volt Fradi-játékosok ültek egymás mellett a Hotel Kempinskiben tartott sajtótájékoztatón. Egyik pillanatban szeretett egyesületük ellen beszéltek, a jelenkori vezetőséget szapulták, aztán hirtelen elérzékenyültek, s felidéztek egy-egy nagy meccset. Hrutka János, a Ferencváros Sportmarketing Kft. vezetője a kollégáival, Szilágyi Györgygyel és Tömör Tones Zsolttal, illetve korábbi csapattársaival, Keller Józseffel, valamint Udvarácz Milánnal együtt panaszkodott.
Hrutka János harcol az igazáért, de közben újabb esélyt adott az FTC elnökének
Hrutka János harcol az igazáért, de közben újabb esélyt adott az FTC elnökének
A korábbi 22-szeres válogatott labdarúgó megpróbálta felvázolni cége, a Sportmarketing Kft. és az egyesület között kialakult kínos helyzetet – amely most már drámaivá fajult.
Egy nehéz nap krónikája
A Fradi-ügyben nagy fordulatokat hozott a csütörtöki nap, mindarról, amiről cikkeinkben részletesen írunk egy krónika keretében is összefoglaltuk – íme:
7.30: Dámosy Zsolt és Hrutka János a Napkeltében vendégeskedett – egymás szidalmazása ott kezdődött el
10.00: A Ferencváros labdarúgóinak többsége Dámosy Zsoltnál jelentkezett, és kiderült: nem kapnak pénzt a futballisták
12.00: Hrutka János, Keller József és Udvarácz Milán a Hotel Kempinski kávézójában beszélt a kialakult helyzetről, és fakadt ki az elnök ellen
16.00: Hrutka János cége, a Ferencváros Sportmarketing Kft. újabb ajánlattal állt elő: lemondott ötmillió forintról, ám Dámosy Zsolt munkatársa, Balogh Ákos elnökségi tag elutasító volt, mondván, nem alkudoznak
17.00: Hrutka Jánosék úgy döntöttek, egyelőre minden járadóságukról lemondanak, hogy a játékosok megkaphassák a pénzüket, és kijelentették: időlegesen a felszámolási eljárást is felfüggesztik a klub ellen
Hrutka János ügynöksége 2004. február 20-án szerződött a klubbal, s abban a reményben kezdett el tevékenykedni, hogy megpróbálja feldobni az egyesület imidzsét, közelebb hozni a futballistákat a szurkolókhoz, nyugat-európai légkört kialakítani a székházon belül. A szerződés szerint ha a cég az évad alatt legalább tizenötmillió forintot hoz a Ferencváros kasszájába, nyolcszázalékos jutalékot kap az összeszedett pénzből, illetve havi egymillió-kétszázezer forint plusz áfát kasszírozhat a napi munkáért. Hrutka Jánosék szerint az eltelt idő alatt eddig körülbelül tízmillió forintot kaptak, ami jócskán elmarad az elvégzett munkájukért járó harminckétmilliótól.
„Gyorsan szögezzük le: azért hajtjuk a pénzünket, mert úgy gondoljuk, ha most nem sikerül megegyezni a vezetőséggel, akkor sohasem kapjuk meg a jussunkat – mondta Szilágyi György. – Két alkalommal találkoztunk Dámosy Zsolttal, de az elnök olyan ajánlattal állt elő, amely nevetséges. Azt javasolta, mondjunk le a járandóságunk egyharmadáról, a másik részt pedig úgy fizeti ki, hogy egy összeget kézhez kapunk most, a többit pedig majd később rendezi. Ez vicc! Miért kellene lemondani olyan pénzről, amelyért megdolgoztunk?! Ennek ellenére olyan megoldást találtunk ki, amely előnyös lehet a klub számára: azt javasoltuk, fizessenek ki tízmilliót, s a többi tartozás, huszonkétmillió forintot öt-hat hónap múlva rendezzék. Így addig van ideje az elnöknek pénzt szerezni, mi pedig szüneteltenénk a felszámolási eljárást. Ám Dámosy Zsoltnak ez nem felelt meg. Csütörtökön továbbmentünk: újabb ötmilliót elengedtünk volna, és kijelentettük, ha megkapjuk a tízmillió forintot előre, utána csak tizenhetet kell kifizetni. Balogh Ákos elnökségi tag hangsúlyozta, nem alkudozik velünk. Nem akarjuk, hogy a futballisták miattunk kerüljenek nehéz helyzetbe karácsony előtt, így újabb ajánlattal álltunk elő: egyelőre nem kérünk pénzt, s ma a felszámolási eljárást is felfüggesztjük. Tessék, most bebizonyíthatja az elnök, hogy nem a levegőbe beszél, azaz kifizeti a labdarúgókat.” Van egy másik, nem annyira üzleties megközelítése is az ügynek.
„Az bánt a leginkább, hogy minket akarnak gonosznak beállítani azért, hogy ránk zúduljon a népharag – mondta Udvarácz Milán, akit az év elején rakott ki a keretből Gellei Imre vezetőedző, és akinek a klub kilencmillió-hatszázezer forinttal tartozik. – Dámosy Zsolt azonban nem hajlandó tárgyalni velünk. Sajnos ki kell jelentenem, hogy az elnök nem mond igazat akkor, amikor arról beszél, hogy ő keresett minket a megállapodás reményében.” A korábbi balhátvéd, a későbbi pályaedző, Keller József is kifakadt, ő sérelmezte, hogy Dámosy Zsolt azt próbálja elhitetni a Fradi-játékosokkal, szurkolókkal, azért nem tud senkinek sem fizetni, mert a Ferencváros Sportmarketing Kft. akadékoskodik vele.
„Összesen ötmillió-kilencszázezer forint plusz áfa jár nekem – mondta Keller József. – Mint pályaedző kétezer-háromban kötöttem meg a szerződést. Később aláírtam egy kiegészítő megállapodást, amely kimondta: játékosként is segíthetem a csapatot, s mivel az akkori edző, László Csaba más asszisztenssel kívánt dolgozni, ezért ezen a papíron már egy nagyobb összeg szerepelt, mivel a pályaedzői munkásságomért többé nem járt pénz. Amikor kikerültem a keretből, senki sem magyarázta meg a szakmai stáb döntését, és hiába mondja Dámosy Zsolt elnök, hogy keresett, nem tárgyalt velem. Szerdán például majd’ egy órát vártam a székházban, de még csak hozzám sem szóltak... És ezután mondja az elnök, hogy mi akarjuk tönkretenni az egyesületet.”
A pénzére váró társaság azon a véleményen van, hogy Dámosy Zsolt „akciója” csődbe juttatja a Ferencvárost. Hrutka János például azt fejtegette, miként lehetséges az, hogy az elnök még egy árva befektetőt sem tudott az Üllői útra csábítani, szerinte ideje lenne az elnöknek bevallania: ő nem képes megmenteni a Fradit, és pályáztatással kellene új menedzsmentet keresni.
Ha új vezetőség állna fel az Üllői úton, a Sportmarketing Kft. a felszámolási eljárást is visszavonná – amit Hrutka János csütörtökön délután meg is tett, mondván: az elnökön a sor, hiszen így nincs akadálya annak, hogy karácsonyig kifizesse a játékosokat. ---- Hrutka János a társaival egyetértésben úgy döntött: felfüggesztik a felszámolási eljárást a Fradi ellen, ami azt sejtette, közel a megoldás. Tévedtünk. Az elnökségi tag, Balogh Ákos kezében a döntés, és ő kijózanítóan nyilatkozott:
„Óriási játék, amely most folyik – a tét a Fradi. Jól hangzik Hrutka Jánosék gesztusa, csakhogy ördögi terv ez. Azt mondják, hogy most nem kérnek egy fillért sem, és szüneteltetik a felszámolási eljárást. Felhívtam Hrutka Jánost, azt ajánlottam neki, pénteken üljünk tárgyalóasztalhoz, és írja alá nekem, hogy négy hónapig békén hagyják a Fradit, és ez idő alatt nem követelőznek, nem fenyegetőznek. Erre a felvetésemre a korábbi Fradi-védő nemmel válaszolt. Kijelentette, ő nem ír alá ilyen papírt. Csütörtök délelőtt a játékosok, a szakmai stáb tagjai fejenként nettó százötvenezer forintot kaptak, ami nem sok, de legalább nem üres kézzel mentek haza. Szétosztottunk több mint hatmillió forintot, és fizetnénk mi mindenkinek, sőt december huszonhetedikén valamennyi játékos számláján ott lenne a pénz. Ott lehetne...” ---- Ahogy arról lapunkban már beszámoltunk, nem elképzelhetetlen, hogy a csőd szélén álló Ferencváros megmentője Oroszországból érkezik. A KrosAir elnevezésű légitársaságot üzemeltető Borisz Abramovics (ő csupán névrokona a Chelsea tulajdonosának, Roman Abramovicsnak) vagyona dollármilliókra rúg, és ha cége eredményesen zárná a Malév megszerzéséért a privatizációs tárgyalásokat, úgy hamarosan előtérbe kerülhetne a Ferencváros megvásárlása is. A cég tavaly már közel állt ahhoz, hogy a magyar légitársaság tulajdonosa legyen, ám végül eredménytelennek nyilvánították a tendert.
Nézzük, hogy az 51 százalékban orosz állami és 49 százalékban Borisz Abramovics tulajdonában lévő KrosAir miért is szeretné valójában megszerezni a Malévot. Az orosz légitársaság vezetői furfangosan kitalálták, mivel számukra a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a KrosAir társaság egyelőre nem tagja az IATA-nak (Nemzetközi Légitársaságok Szövetsége), a Malév pedig az, így a magyar repülőtársaság megszerzésével könnyedén tagságra tennének szert. Egyébként a KrosAir (a maga 70 gépével) az orosz légiforgalmi piac harmadik legnagyobb szereplője az Aeroflot és a Transaero mögött.
További érdekesség, hogy hamarosan elindul az első orosz diszkont légitársaság, a Sky Express, melynek úgyszintén egyik alapítója és tulajdonosa Borisz Abramovics. A Sky Express tervei szerint 2008-ban évi 3.5 millió utast, öt év múlva 7 millió utast szállít járatain, és ha megvásárolná a Malévot, a Sky Express flotta karbantartása is átkerülhet a Malév műszaki bázisára.
Borisz Abramovics állítólag nem sajnálná a pénzt a legnépszerűbb magyar klub feltámasztására, hosszú távon pedig nagy lehetőségeket lát a zöld-fehér egyesületben. Ezt megerősítette számunkra Dámosy Zsolt is, hiszen az elnök (mint a vele készült interjúban elmondja) hallott már az orosz mágnás befektetési szándékáról.