„Szegény embert az ág is húzza” – tartja a szólás, és bár a több millió eurós költségvetésből gazdálkodó Juventusra még a másodosztályban is nehéz ráhúzni a fenti jelzőt – mármint, hogy szegény lenne – de a főszponzor Tamoil távozása után mégiscsak igaz a torinói klubra, hogy csőstül jön a baj.
A Nike és a Tamoil logójának viseléséért alig tíz évre 100 milliárd (!) forintnak megfelelô eurós szerzôdése volt a Juvénak. Az egyik szponzor azonban elment, és elmehet David Trezeguet (balra) is
A Nike és a Tamoil logójának viseléséért alig tíz évre 100 milliárd (!) forintnak megfelelô eurós szerzôdése volt a Juvénak. Az egyik szponzor azonban elment, és elmehet David Trezeguet (balra) is
2005 márciusában még minden jel arra utalt, hogy a Juventus megfogta az Isten lábát: a Hollandiában bejegyzett, de líbiai tulajdonosi háttérrel működő Oilinvest B. V. olajcég ekkor jelentette be, hogy az általa használt Tamoil márkanév a jövőben busás fizetség fejében az egyesület valamennyi mérkőzésén ott virít majd a fekete-fehér mezen. A szolgáltatásért 2010-ig – európai rekordnak számító – 110 millió eurót (27.8 milliárd forint) „tejelt” volna a vállalat, sőt, további 130 millió euró (32.9 milliárd forint) került volna a Juve számlájára, ha a szponzor él az együttműködés 2015-ig szóló meghosszabbításának lehetőségével.
Igen ám, de arra senki sem számított, hogy egy évvel később, a bundabotrány kirobbanása után a Juventus igazi harcát már nem a stadionokban, hanem a bírósági tárgyalótermekben fogja megvívni. Ha a jövőbe láttak volna az olajcég illetékesei, könnyen lehet, hogy 2005-ben a futballisták meze helyett inkább a torinói ügyvédek zakóira rakatták volna a Tamoil feliratot...
Mascherano Torinóba tart
Olasz források szerint negyvennyolc órán belül eldől Javier Mascheranónak, a West Ham United argentin-olasz középpályásának jövője: ha a Juventus ügynökeinek londoni tárgyalásai sikeresek lesznek, akkor a játékos akár már a héten a zebramezesekhez kerülhet. A középpályás érkezése beleiillik a jövő évi „nagy csapat” építésének tervébe, a francia David Trezeguet esetleges Lyonba távozása azonban annál kevésbé, igaz, a két klub álláspontja egyelőre biztonságos távolságban áll egymástól. Ha januárban még nem is, a nyáron már jelentősen megerősödhet a keret: a védelembe Luisao (brazil, Benfica) vagy Andrea Barzagli (olasz, Palermo), a középpályára a fent említett Javier Mascherano, a támadósorba pedig a Miroslav Klose (német, Werder Bremen), Vincenzo Iaquinta (olasz, Udinese), Klaas Jan Huntelaar (holland, Ajax) hármas egyik tagja érkezhet.
A végül másodosztályba sorolt és súlyos gazdasági válságba jutó Juventus főszponzora az események hatására a nyáron komolyan fontolóra vette kiszállását, ám ekkor még a folytatás mellett döntött. A Juventusban 2002-ben 7.5 százalékos részesedést vásárló Muammar el-Kadhafi, Líbia – hivatalos cím nélküli – politikai vezetője az őszi idény befejeztével azonban az érdekeltségébe tartozó olajtársaság és a labdarúgó- klub szponzorációs szerződésének felbontását kezdeményezte. A felek arról is megállapodtak, hogy a 2006–2007-es idény végéig még marad a Tamoil-reklám a zebracsíkos trikókon.
Becslések szerint a Juventus eddig 36 millió euró (9 milliárd forint) jövedelemhez jutott az Oilinvest B. V.-vel való együttműködés révén, könnyen kiszámítható tehát, hogy a mostani szakítással legalább 74 millió eurótól (18.7 milliárd forint) esik el a klub, de ha a plusz ötéves opciót is hozzászámoljuk, akkor ez az összeg már 204 millió euróra (51.6 milliárd) rúg.
A Nike sportszergyártó cég, a torinóiak másik kiemelt támogatója 2002 és 2014 között 155 millió euró (39.2 milliárd forint) kifizetésére kötelezte el magát, ám az összegből ebben a szezonban csak 5 millió euró (1.2 milliárd forint) körüli summát folyósít a klubnak.
A Juventusnál már a következő főszponzor megtalálásán fáradoznak, és a konkrét tárgyalások Giovanni Cobolli Gigli elnök szerint hamarosan meg is kezdődhetnek.
„A közeljövőben azon leszünk, hogy keressünk egy olyan támogatót, amely kitöltheti a Tamoil távozásával keletkező űrt – vázolta terveit a klubvezető. – A Juventus hat borzasztó hónapot tudhat maga mögött, de tervünk továbbra is a feljutás, és a jelek arra mutatnak, hogy jelenleg egy Serie A-ban is ütőképes gárda formálódik a klubnál. A főszponzor távozása kapcsán fontos megjegyezni, hogy a többi támogató kivétel nélkül kitartott a csapat mellett, és még azt sem tartom kizártnak, hogy ez a válás újabb lehetőségeket teremt számunkra és új energiákat szabadíthat fel.” Új energia? Na persze, ha a benzin már elfogyott...