Talmácsi Gábornak egyre na gyobb és egyre elszántabb a szurkolótábora. Ez abból látszik, hogy a nem túl közeli Jerezbe is elkísérték – konkrétan akkora zászlót terítettek ki a nézőtéren, hogy a magyar vbbronzérmes még a leggyorsabb körében is látta a szeme sarkából, pedig akkor érthetően egész másra koncentrált. Szóval jó nagy a zászló!
Talma pénteken a második helyen végzett, és szombaton a pole pozícióért harcolt – ezúttal Mattia Pasinivel. A katari edzéselsőség után most a második rajtpozíció jutott neki, de az a legfontosabb, hogy az első sorból indulhat.
„Ennyit tudtam, Pasini most egyszerűen jobb volt – mondta Talmácsi az edzés után. – Furcsa idő volt Jerezben, valamiért nem mentek a motorok, ennek is betudható, hogy egyik kategóriában sem dőlt meg a pályacsúcs, márpedig ez eléggé szokatlan.”
Talmácsi elmondta még: most úgy érzi, közte és az olasz között dől majd el a győzelem sorsa a vasárnapi viadalon. Merész gondolat, főleg ha figyelembe vesszük, hogy mögötte mindössze két ezredmásodperccel maradt le Lukas Pesek a szombati kvalifikáció során. De ha így érzi, hát így érzi – ő jobban látja, mi zajlik a színfalak mögött.
A versenyen követendő taktikát majd csak vasárnap határozzák meg, az azonban biztos, hogy egy-két alkatrészt és beállítást biztosan megváltoztatnak a rajt előtt. Ebből a szempontból nem túl szerencsés, hogy a bemelegítő edzés 8.30 órakor kezdődik (az óraátállítás miatt ez valójában egy órával korábbi időpontot jelent), amikor még nagyon hideg lesz ahhoz, hogy bármilyen következtetést levonjanak a beállításokkal kapcsolatban. Így aztán valószínűleg csak a futamon derül majd ki, hogy az állítások után miként változott a motor.
Szóljunk röviden a rajtról is. A második hely kiváló (ha őszinték akarunk lenni, többnyire csak lelkileg fontos, hogy az első vagy a második pozícióból rajtol-e valaki), most már csak jól kellene elcsípni a startot. Talmácsinak korábban ez egyáltalán nem okozott gondot, afféle rajtkirály volt, aki bárhonnan indult, biztosan nyert jó néhány pozíciót. Egészen a két héttel ezelőtti idénynyitóig.
Kiderült ugyanis, hogy ezzel az Apriliával teljesen másként kell rajtolni, mint amit a magyar megszokott. Talma elmondta, ha eddig négy másodpercig tartotta a kuplungot, akkor ebből két másodpercen keresztül háromnegyedig húzta a gázt, s csak utána adta rá teljesen. Most az apriliások azt mondják, próbáljon teligázt adni, és utána már csak a kuplunggal játszani...
Ez elsőre talán kissé bonyolult, a lényeg azonban, hogy Talmának másképp kell rajtolnia, mint ahogy megszokta. Márpedig húsz év beidegződését nehéz sutba dobni. Talmácsi természetesen minden tőle telhetőt megtesz, hiszen győzni ment Jerezbe.
Már szombaton fieszta volt Jerezben. Ez persze nem meglepő, hiszen a spanyol pálya 1987 óta íródó történetében még sohasem voltak ilyen jók a hazaiak az edzéseken. A 250 köbcentis kategóriában Jorge Lorenzo tavalyi eredményét megismételve ismét edzéselső lett a Spanyol Nagydíjon, míg a MotoGP-ben Daniel Pedrosa 2005 után rajtolhat ismét a pole-ból Jerezben (két éve még a 250-ben volt edzéskirály).
Ez egyben azt is jelenti: első ízben esett meg, hogy ezen a versenypályán két kategóriában is spanyol edzéselsőt ünnepeljenek a szurkolók.
Lorenzo nem volt annyira fölényes, mint pénteken, mégis ő a vasárnapi verseny első számú esélyese. A második szabadedzésen és a második időmérőn folyamatosan támadták az ellenfelek, de ő mindig tudott újítani. Délelőtt Alvaro Bautistának, délután pedig a magyar Team Toth versenyzőjének, Hector Barberának nem engedte át az első helyet.
A Tóth-csapat a fentiek ellenére elégedett, hiszen Barbera pályafutása legjobb jerezi edzését teljesítette – eddigi legjobbja tavalyról a harmadik rajtkocka volt. A csapat másik tagja, ifjabb Tóth Imre ellenben nem tudott egyéni csúcsot elérni, hiszen a 21. helyre kvalifikálta magát. Imi legjobb jerezi edzéseredménye 2004-ből való, amikor a 18. helyről várhatta a versenyt.
A Team Toth tavalyi sztárjának, Roberto Locatellinek viszont borzasztó napja volt, érte aggódik az egész világbajnoki mezőny. Az egykori világbajnok délelőtt bukott, és súlyos fejsérüléseket szenvedett: a cádizi kórházba szállították, az intenzív osztályon kezelik, és mesterséges kómában tartják. A MotoGP-ben a Honda és a spanyolok számára is hosszú várakozás ért véget. Jerezben 2002 után rajtolhat ismét hondás az élről, míg spanyol motoros 1999 után indulhat újra az első rajtkockából. Pedrosa pole pozíciója nagyon jó előjel a hazai drukkerek számára, ugyanis eddig, ha spanyol pilóta startolt az első helyről, mindig spanyol győzelem született Jerezben. Pedrosa az utolsó körében szerezte meg pályafutása 23. pole pozícióját. Az időzítés tökéletes volt, hiszen az utolsó 11 percben a ducatis Casey Stoner és a két yamahás, Valentino Rossi és Colin Edwards is fantasztikus volt. Pedrosának azonban már nem tudtak válaszolni. Egy másik spanyol, Carlos Checa is az utolsó pillanatban köszönt be, és lett harmadik, s a 2005-ös Portugál GP után újból beverekedte magát az első sorba.