Az észak-kaliforniai Laguna Secában zajló Amerikai Nagydíjon szinte minden a nemzeti büszkeségről szól. Az Egyesült Államok motorosai szinte verhetetlenek otthon a királykategóriában, az egykori 500 köbcentiben a hat futamon öt hazai siker született, míg a MotoGP-ben eddig csak Nicky Hayden nyert. A Kentucky Kölyökre néhány hete még a legoptimistább rajongói sem fogadtak volna, de Hayden immár újra az esélyesek közé tartozik.
A tavalyi világbajnok a júniusi Brit GP-ig ugyanis csak szenvedett, gondjai voltak a motorjával és önmagával. Nem tudott úgy menni, ahogy szeretett volna, az első nyolc versenyen a legjobb helyezése két hetedik hely volt. A Holland és a Német Nagydíjon viszont minden megváltozott, és újból azt a Haydent lehetett látni, aki 2006-ban le tudta győzni Valentino Rossit. Assenben a 13., a Sachsenringen a 14. helyről zárkózott fel, és mindkét alkalommal bronzérmes lett.
Hondája is versenyképesebbé vált, de a látványos javuláshoz az amerikai elszántsága és akaratereje is kellett. Hayden tehát biztosan vérszemet kapott a hazai viadala előtt, így vasárnap beállíthatja honfitársa, a háromszoros világbajnok Wayne Rainey rekordját. Rainey 1989 és 1991 között zsinórban háromszor nyert Laguna Secában. Hayden esetleges győzelme mellett azonban nemcsak a 2005-ös és 2006-os diadala, valamint a látványos formajavulása szól.
A Honda egy hete végre megszerezte az idei első futamgyőzelmét, azaz nagyon ütőképesnek tűnik. Laguna Secában az elmúlt két évhez hasonlóan ismét hőség várható, ezért a Michelin gumijai előnyben lehetnek a Bridgestone-nal szemben. Hayden – aki az e hétvégére készített sisakjára nagyon híres amerikai nevezetességeket festetett fel – rendkívül éhes a sikerre, hiszen éppen egy éve nem tud győzni. Legutóbb tavaly júliusban, ugyancsak a kaliforniai pályán állhatott fel a dobogó tetejére.
Nem igazán lehetett tudni, mire lesz majd képes Laguna Secában a MotoGP éllovasa, Casey Stoner. A Ducati és a Bridgestone még sohasem volt érmes az amerikai pályán – tavaly Stoner elesett a viadalon, a legutóbbi két nagydíjon, a Holland és a Német GP-n pedig gondjai voltak a Bridgestone gumikkal. A kaliforniai pályát újraaszfaltozták, míg a beígért meleget már a nyitó tréningen érzékelni lehetett.
A kedvezőtlen előjelek dacára Stoner nagyon bekezdett, hiszen megnyerte az első szabadedzést. Az elején a gyári Yamaha-duó, Rossi és Edwards ért el nagyon jó köridőket, de ezt követően már Stoner volt az egyeduralkodó. Érdekesség, hogy Stoner gyorsabb volt a 800-as Ducatival, mint tavaly az ezres Hondával.