Élj a mának!

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2007.08.18. 23:51
Címkék
Casey Stoner az idény meglepetésembere. Csodagyerek? Nem. Csak egy komoly tekintetű, elszánt szőke fiatalember, aki alkatilag is olyan kemény, hogy „lepattan róla a kő”. Mégsem ezért néznek fel rá a vetélytársak, hanem azért, mert szokásává vált, hogy legyőzi a hétszeres világbajnok Valentino Rossit, és vezeti a világbajnokságot a MotoGP géposztályban. A Cseh Nagydíj helyszínén adott exkluzív interjút lapunknak.

Vágjunk rögtön a közepébe! Milyen érzés legyőzni Valentino Rossit?Vágjunk rögtön a közepébe! Milyen érzés legyőzni Valentino Rossit?

Nagyon jó, főleg azért, mert remek csatákat vívunk egymással. De nem ő az egyetlen jó pilóta a pályán, mindig akad valaki, akivel meg kell küzdeni a dobogóra kerülésért – mondta Casey Stoner.

No igen, de Rossi mégiscsak más, ha úgy vesszük, ön az ő győzelmein nőtt fel…

Igen, és fel is néztem rá emiatt. Nekem évekig Mick Doohan volt a példaképem, azután amikor ő visszavonult, Rossi lett az. Most meg az ellenfelem. Ez már egy egészen más helyzet.

Ugyanazzal az érzéssel ül fel most a motorjára, mint annak idején, amikor elkezdett versenyezni?

Ki emlékszik már arra? Olyan régen volt! Tizennyolc év távlatából nagyon nehéz felidézni az akkori érzéseket. Már akkor motoron ültem, amikor jóformán még járni is alig tudtam. Most viszont itt van a legnagyobbak között.

Nem elég, hogy Rossi ellen küzd, ráadásul a mezőny másik nagy öregje, Loris Capirossi a csapattársa. Jóban vannak?

Igen, nagyon. Ezért is szomorít el, hogy a következő idénytől kezdve már egy másik csapatban húzza a gázt.

Kialakulhatnak barátságok a MotoGP-ben?

A királykategóriában a versenyzők többsége gentleman, ezért túl nagy gondok nem lehetnek közöttünk.

Azt mondják, az idén nagyon sok múlik a gumikon a MotoGP-ben. Ön szerint hány százalék?

Nehéz ezt megmondani, hiszen minden verseny más és más, mindenhol más tényezőn van a hangsúly. Jó gumi nélkül nem lehet nyerni, ez tény. De nemcsak ezen múlik a siker, hanem a motoron és a pilótán is. Ha ez nincs együtt, oda a győzelem. Ön már csak tudja: hat versenyt nyert meg eddig az idén. Pedig ha őszinték akarunk lenni, az idény elején nem sokan tettek volna nagyobb összeget arra, hogy a szezon felén túl ön vezeti majd a pontversenyt.

Mi a titka?

Gyári motor, gyári gumi, gyorsnak pedig mindig is gyors voltam. Nem véletlenül lettem második az összetettben a kettőötvenesek között két évvel ezelőtt. Aztán voltak olyan esztendők, amikor nem tudtam befejezni a versenyeket, mert nem voltak körülöttem jó tanácsadók. Most minden klappol, ennek köszönhető, hogy eddig remek idényünk van.

A vezetési stílusa nem változott?

Nem.

Sokan azt mondják, a pályafutása sokban hasonlít Lewis Hamiltonéhoz, aki az idén robbant be a Formula–1–be, a gyorsaságával meglepte a mezőnyt, de talán az egész világot. A koruk is stimmel. Mit szól az összehasonlításhoz?

Ő a Formula–1–ben ér el sikereket, én pedig a MotoGP-ben, ez nagy különbség. Egyébként, ha van egy kis időm, megnézem a versenyeit. Elképesztő szezonja van, remek érzés látni, mennyire jól teszi a dolgát. És tudja, miért örülök a legjobban annak, hogy sikeres? Mert sokan azt mondják, hogy a győzelemhez ezekben a

sportágakban öregnek és tapasztaltnak kell lenni. Hát mi bebizonyítjuk, hogy nem.

No igen. Ha jól számoltam, önnek már egyetlen futamot sem kell megnyernie ahhoz, hogy világbajnok legyen.

Ez nem jelenti azt, hogy nem szeretnék nyerni. A hátralévő versenyeken ugyanúgy tiszta erőből húzom majd a gázt, mint eddig, hiszen a motorsportban adódhatnak váratlan helyzetek. Megpróbálom elkerülni a bukásokat, és ha nem nyerek, legalább a dobogón szeretnék végezni. Ez a tervem az idény hátralévő részére.

És jövőre? Ha mondjuk világbajnokként kezdi az idényt?

Akkor megpróbálok nyerni a következő évben is.

Könnyedén jön a siker? Az embernek ez az érzése, amikor önt látja motorozni.

Nem keresem a sikert, csak versenyezni akarok. Mindig a saját csatámat vívom, a saját tempómban. Hogy könnyedén jött–e a siker? Nem. Nem úgy volt, hogy egyik reggel felébredtem, és arra eszméltem, hogy csak úgy megtörténtek velem a dolgok. Nagyon sok munka van mögötte, nagyon sok küszködés, nagyon sok verseny.

Igen, olvastam, hogy volt olyan éve, amikor harmincöt versenye volt. Hihetetlen… Hogy bírta ki? Hiszen ez azt jelenti, hogy a telet leszámítva minden hétvégén versenyzett…

Nagyon fiatal voltam, mindössze tizenkét éves, nem volt más dolgom, csak az, hogy gyorsan motorozzak.

Most sem lehet túl sok szabadideje. Ha van, mivel tölti?

Szeretek biciklizni, kirándulni, idegen tájakat megismerni. De ha néhány hétig nem ülök motorra, mint most Brno előtt, már hiányzik a száguldás

Szereti a cseh pályát?

Az egyik kedvencem, nagyon jó futamaim voltak itt. Meg persze rosszak is, de azokat már elfelejtettem.

Sok pilóta azért is kedveli ezt a versenyt, mert szépek a cseh lányok. Ön is közéjük tartozik?

Nekem a feleségem tetszik. Neki is van kötődése ide, hiszen a családja a szomszédos Szlovákiából származik.

Találkozott a rokonokkal?

Nem. Bár tényleg vannak errefelé rokonai, de a családja már azelőtt Ausztráliába költözött, hogy ő megszületett volna.

Visszatérve a versenyzésre. Mit gondol Talmácsi Gáborról?

Korábban rövid ideig versenyeztünk együtt, de nemigen ismerem. Persze azt tudom, hogy eddig remekül alakult a szezonja, ugyanúgy, ahogyan nekem is. Nem tudom, milyen lesz az idény vége, de ahogy most áll, az nagyon jó.

És a hosszú távú tervei? Van elképzelése arról, hogy mit csinál mondjuk tíz év múlva?

Fogalmam sincs. Nem szeretek nagyon a jövőbe nézni, de vissza sem. Most élünk, az a fontos, ami most történik. Én azt mondom: élj a mának!

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik