Bundesliga-rekord születik: a szombati Bayern München– Schalke rangadót ugyanis nem kevesebb mint 142 országban közvetítik élőben a televíziós társaságok (az eddigi csúcsot a pénteki Dortmund–Bremen összecsapás jelentette, amelyet 139 országban láthattak a nézők).
A Német Labdarúgóliga (DFL) szándékai világosan kivehetőek: szeretne minél nagyobb „placcot” a világ futballpiacán. A német bajnokság külföldi közvetítéseit kezelő The Sportsman Media Group beszámolója szerint jelenleg több mint 160 országban láthatják a német bajnokikat a szurkolók, ám így is csak az angol, spanyol és olasz futball mögött kullognak, már ami az értékesítést és a bevételeket illeti.
Csak összehasonlításul: az angol Premier League találkozóit 81 csomagban 208 országnak adták el, ezért 2010-ig évente 952 millió euró (azaz 247 milliárd forint) jár, és ebből az összegből még a bajnokság utolsó helyezettje is 45 millió eurót (11.7 milliárd forintot) kap. Ezzel szemben a Bundesliga bajnoka legjobb esetben is négymillió euróval (egymilliárd forinttal), míg a kieső csapatok 518 ezer euróval (135 millió forinttal) gazdagodhatnak évente a nemzetközi bevételekből.
A különbség tehát ég és föld!
A németek a Bundesliga márkanevének megerősítésére törekednek, hogy később aztán tarthassák a markukat. A tavaly nyári, hazai rendezésű világbajnokság figyelemfelkeltésnek kitűnő volt, de emellett olyan terméket kellett létrehozni, amelyért a vevők hajlandóak bármennyit áldozni. Így aztán a technikai értelemben vett nívós közvetítések mellé részletes összefoglalókat és beharangozókat is kínálnak a csomagokban, amelyek már nemcsak a televízióban, hanem interneten és mobiltelefonon is elérhetők. Nem meglepő tehát, hogy Amerikában szombat hajnalban rangadóra ébrednek a szurkolók, de Japánban, Hongkongban és Malajziában is fordulónként két, Kínában pedig négy összecsapás látható élőben.
A DFL bevételei már az idén meghaladhatják a háromszázmillió eurót (78 milliárd forintot), vagyis tizenöthúsz százalékos növekedést várnak úgy, hogy egy szezonban összesen több mint 2300 közvetítéssel számolnak. Így egy év alatt körülbelül 285 ezer perc német futball lesz látható világszerte élőben vagy felvételről, de ennek bevétele szezononként így is „csak” 420 millió euró (109 milliárd forint), míg az angol, spanyol és olasz futballban ez az összeg átlépi a milliárdos határt.
A német fizetős televízió, a Premiere (amely a mostani évad előtt szerezte vissza a közvetítési jogokat a futballüzleten hatalmasat bukó Arena csatornától) szerint minden rossz okozója a közszolgálati adó, az ARD Sportschau című műsora, amely szombaton alig 75 perccel a találkozók lefújása után részletes összefoglalót sugároz.
A megkérdezett német szurkolók háromnegyede nem hajlandó lemondani arról a kiváltságáról, hogy szinte ingyen, havi tizenhét euró (4420 forint) rádió- és televízióelőfizetési díj fejében láthasson minden eseményt – átlagban mintegy hatmillióan.
És akkor a külföldinézőket még nem is számoltuk.