Ők a Szahara magyarjai

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2008.01.02. 23:26
Címkék
Száguldás a Szaharában 16 napon és 9372 kilométeren át – ez a Dakar-rali. Pontosabban ezek a puszta tények, ám a verseny ennél jóval több: küzdelem a természet erőivel, a stopperrel, a fáradtsággal. A jubileumi viadalra a magyarok közül két motoros, négy autós páros és négy kamionos trió nevezett be – ők ott lesznek a viadal január 5-i, lisszaboni rajtján, és persze terveik szerint a január 20-i záró ceremónián is, Dakarban.

Az autósokAz autósok

A magyar autós indulók közül Szalay Balázs a legtapasztaltabb Dakarra járó: az idén immár tizedszer vág neki az embert próbáló távnak, és eddig ötször ért célba. Természetesen első Dakarja (1996) óta nagyon sok minden változott – most már nem „csupán” az a célja, hogy eljusson a Rózsaszín-tó partján felállított célig (hozzá kell tenni: egyetlen pillanatra sem becsüli le a Szaharát), hanem a lehető legjobb eredményért hajt.

A sivatagi show-n tavaly debütáló Opel Antara mostanra kiforrott versenyautóvá vált, amellyel Szalay és navigátora, Bunkoczi László az egyhetes dubai sivatagi viadalon megszerezte pályafutása első Világkupa-pontját. Ez a lehető legjobb előjel a Dakar-rali előtt – s a pilóta amellett, hogy az idén is nekivág a Szaharának, csapata a magyar motorosoknak is szervizhátteret nyújt.

„Az idei verseny egészen más lesz számunkra, mint a korábbiak – mondta Szalay Balázs. – Az autónk nagyon felgyorsult, és mi is igyekszünk felnőni a feladathoz. Hogy helyezésekben ez mit jelent? Szeretnénk javítani eddigi legjobbunkon, ami azt jelenti, hogy a legjobb húsz között akarunk végezni.”

NS-VÉLEMÉNY: tapasztalt sivatagi róka, ami rengeteget számít ebben a műfajban, ráadásul az idén a GM motorsportrészlege is segített autója alkatrészeinek fejlesztésében. A csapatot két amerikai mérnök is elkíséri a sivatagba, ami szintén előny.

HELYEZÉSE OPTIMÁLIS ESETBEN:

17–25.

Palik László és Darázsi Gábor vadonatúj versenyautóval áll rajthoz a jubileumi Dakar-ralin. A Nissan két hónappal a verseny rajtja előtt érkezett meg a dél-afrikai gyári csapat műhelyéből, vagyis a lehető legfejlettebb a technikai háttér. Ez egyébként azt is jelenti, hogy Palik az 1999-es technikát cseréli le 2007-esre, és nyolc év az autósportban rengeteget számít.

Ez a Nissan már nem az a Nissan, amit Palik is tud. A saját bőrén is tapasztalta, hiszen a verseny előtti hazai teszten a Pick-up új dimenziókba röpítette őt. „Ez az autó technikailag már majdnem olyan, mint egy World Rally Car, ugyanolyan jól kezelhető, és ugyanúgy gond nélkül átmegy mindenen. Fülig ér a szám, amikor benne ülök, már most nagyon szeretem” – mondta Palik László, aki híres arról, hogy nem szeret jósolgatni. És ez az idei Dakarra fokozottan igaz, hiszen a szervezők az utóbbi évek egyik legnehezebb útvonalát állították össze a mezőny számára, elég csak megemlíteni, hogy 1500 kilométerrel hosszabb szelektív szakaszt kell teljesíteniük a versenyzőknek, mint egy évvel ezelőtt.

NS-VÉLEMÉNY: Nissanja a „nem gyári” csapatként elérhető egyik legjobb versenyautó, technikai háttér szempontjából ennél több nem kell. Palik ráadásul az utóbbi években kitanulta a sivatagi autózás csínjátbínját.

HELYEZÉSE OPTIMÁLIS ESETBEN:

17–25.

Kis Sándor és Czeglédi Péter itthon mindent megnyert, amit megnyerhetett – az országos bajnoki sorozat vége már szinte semmi kockázatot nem jelentett számára, így is simán bajnok lett, megvédve címét. A korábban autókrosszban nyolc bajnoki elsőségig jutó pilóta tehát nem állt le a trófeagyűjtéssel, a Dakaron azonban az utóbbi két évben valahogy nem jött ki neki a lépés.

Úgy is fogalmazhatunk, az eddigi lisszaboni rajtokkal nem volt szerencséje: 2006-ban Paul Belmondóval ütközött, és ripityára tört a Nissanja, tavaly pedig technikai gondok akadályozták meg abban, hogy befejezze a versenyt. Az idei viadaltól reméli a fordulatot – már a lisszaboni rajtok és a dakari célba érések tekintetében.

„Az autónk és a csapatunk tökéletes volt az idény során, reméljük, ez a sivatagban sem lesz másként – mondta Kis Sándor. – Tisztában vagyok vele, hogy a gyári csapatokkal nem vehetjük fel a versenyt, de mindent megteszünk annak érdekében, hogy a közelükben végezzünk.”

A pilóta a sok homokdűnés szakasznak is örül, mert mint mondta: az legalább kíméli az autót.

NS-VÉLEMÉNY: gyorsasága vitathatatlan (részeredményei is bizonyítják), ha eljut a célig, valószínűleg nem panaszkodik majd az eredményre sem.

HELYEZÉSE OPTIMÁLIS ESETBEN:

17–25.

Liszi László és Fenesi József a klasszikus értelemben vett Dakar-ralin indul: T4-es kamion nélkül vág neki a 9273 kilométeres száguldásnak. Az a szabály, hogy a szakaszok közben csak versenyben lévő pilóta segíthet – ezért neveznek a csapatok versenykamiont a Dakarra, Liszi tehát csak magára számíthat, ha bajba kerül, senkitől sem várhat segítséget. (Persze azért ez így túlzás, hiszen a magyar csapatok mindig segíteni szoktak egymásnak...)

Ami az újításokat illeti: a hatodik Dakarjára készülő pilóta most először vág neki Fenesi Józseffel a sivatagnak, és Mitsubishije „alatt” is most lesz először profi futómű az eddigi széria helyett. Az autót a hazai Mikulás-ralin tesztelte a páros, majd a csapat darabjaira szedte szét, hogy aztán újra összerakja.

„Talán meglepő, de én azért versenyzek a Dakaron, hogy az értékrendem minden évben a helyére kerüljön. Persze versenyzünk is, de inkább az a fontos, hogy megismerjük saját teljesítőképességünk határait, toleránsabbak, segítőkészebbek legyünk” – mondta Liszi László.

NS-VÉLEMÉNY: számára nem az a legfontosabb, hogy ész nélkül száguldozzon (ez T4-es kamion nélkül nem is lenne túl logikus lépés), hanem az, hogy eljusson a célig. Pilótatapasztalata és autója tulajdonságai ismeretében erre jó esélye van. HELYEZÉSE OPTIMÁLIS ESETBEN:

30–40.

A motorosok

Varga Ákos (KTM) azon kevesek közé tartozik, akik százszázalékosak a Dakaron: kettőből kétszer teljesítette a versenytávot, a legutóbbi viadalt azonban kihagyta, mert úgy érezte, túl veszélyes. Ám téved, aki azt hiszi, hogy a Dakartól csak úgy el lehet szakadni. Varga is rájött, hogy a tévében nézni sokkal rosszabb a versenyt, mint részt venni rajta, úgyhogy az idén visszatér.

„A legutóbbi alkalomhoz képest előrébb tartok, akkor a törött kézfejem még nem gyógyult meg teljesen, most viszont sérülés nélkül várom a Dakart – mondta Varga Ákos. – A célom az, hogy százszázalékos maradjon a mérlegem, vagyis harmadszor is teljesítsem a távot.”

Az útvonallal kapcsolatban elmondta: egyelőre meg sem nézte, pontosan merre halad majd a mezőny, így is rémisztgetik elegen a bennfentesek közül. Nem stresszeli magát, az igazság pillanata úgyis a Szaharában jön el, ott dől el, végig tud-e menni vagy sem.

A másik magyar motoros indulónak, Szilvási Péternek (Yamaha) az a terve, hogy végre elérjen Dakarig. Eddig háromszor futott neki a nagy kalandnak, ám az eredmény (ami az ő esetében elsősorban a célba érkezést jelenti) egyelőre várat magára. Reméli, csupán január 20-ig.

A kamionosok

A versenykamionosok mezőnye eléggé érdekesen áll össze. Vannak, akik magáért a versenyzésért indulnak (hazánkból egyedül a Szobi Balázs vezette Flex-alakulat ilyen), jóval többen vannak azok, akik szervizhátteret nyújtanak valamelyik csapatnak. Ez nem jelenti azt, hogy ők nem gyorsak, sőt… Darázsi Zsolt például a legjobb magyar részeredménnyel (4. hely) büszkélkedhet, sőt többször is a legeredményesebb hazai versenyző volt. Szaller Zoltán az idén új kamionnal (MAN) vág neki a távnak, Kovács Miklós (Scania) pedig a verseny tekintetében újonc, de szervizesként már részt vett a viadalon.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik