A mezőnyt és a sportvilágot sokkolta a hír: a látványos előkészületek és a nagy ígéretek után végül nem indult el a 30. Dakar-rali mezőnye Lisszabonból. A szombati rajt helyszínén lebontott sátrak és le nem bontott kordonok jelezték: itt valami készült. A múlt idő indokolt, a világ legnehezebb terepraliversenyének szervezője, az ASO ugyanis pénteken bejelentette, biztonsági okokból törli a viadalt.
A döntést a francia kormány közleménye előzte meg, amelyben az szerepelt: nem javasolják polgáraiknak, hogy Mauritániába utazzanak. És ebbe a körbe nemcsak a turisták tartoznak bele, hanem a rendezők és a versenyzők is. (Az ok: a múlt hét elején útonállók megöltek négy turistát, majd néhány nap múlva tűzpárbajban három mauritániai katona is életét vesztette.)
Egy szó, mint száz: lefújták a Dakart.
„Csapatunk nehéz helyzetbe került. Úgy terveztük, hogy végigmegyünk a Dakaron, és jó eredményt érünk el. Erre lett is volna esélyünk, mert az idén volt a legerősebb autónk, a legjobb hátterünk – mondta Szalay. – A támogatóinkkal egyelőre nem tudtunk beszélni, de az biztos, hogy több tízmillió forintot buktunk ezen az ügyön.”
A magyar versenyzők, akik optimális esetben január 20-a után szerettek volna hazatérni, már pénteken elkezdtek szervezkedni Lisszabonban, hogy a lehető leghamarabb hazajussanak – a síri hangulatban ugyanis senkinek sem volt kedve a portugál fővárosban maradni. Másra készültek, versenyre!
Szalay Balázs szombaton rendkívüli sajtótájékoztatót hívott össze, amelyen nemcsak versenyzőként nyilatkozott, hanem a Dakar-ralit szervező ASO kelet-európai képviselőjeként is.
Mindenekelőtt leszögezte: a magyar Dakar-indulók nem kívánnak részt venni a Budapest–Bamakón, hiszen az csak egy túra, nem pedig verseny, és nem szeretnék, ha az emberek összekevernék egymással a kettőt.
„A szervezőknek biztosan jó okuk volt arra, hogy töröljék a versenyt – mondta Szalay. – Miután a mauritániai szakaszok biztosítása kérdésessé vált, csak úgy szervezhették volna meg a viadalt, hogy a rendezők a teljes anyagi és erkölcsi felelősséget magukra vállalják. Ez pedig túlságosan is nagy kockázat, még akkor sem vállalható, ha tudjuk, magát az ASO-t is több millió eurós kár érte.”
Hogy mi lehet ilyenkor a megoldás?
Vagy visszafizetik a nevezési díjakat, vagy más lehetőséget javasolnak. Két versenyt terveznek például a nyárra, az egyik egy kelet-európai rali (amellyel kapcsolatban szóba került, hogy Magyarországról is indulhatna, és a szomszédos országokon vezetne keresztül), valamint egy sivatagi megméretést. Mindkettő egy-egy hetes lenne. A média figyelmét megpróbálnák ezekre a viadalokra irányítani (többek között azzal, hogy a komplett Dakar-mezőnyt, mind az 570 járművet meghívnák a viadalra), kárpótolandó a versenyzőket az elveszített tévés megjelenésekért. A magyar versenyzők és a gyári csapatok már jelezték: szeretnének elindulni ezeken a megméretéseken.
Ha már magyar versenyeknél tartunk, mindenképpen meg kell említeni, hogy Lisszabonban folytatódott az egyeztetés a Dakar-rali budapesti rajtjával kapcsolatban is. Ujhelyi István sportügyekért felelős államtitkár úgy fogalmazott: ha a fenyegetés kizárólag a mostani időpontra és ezekre az országokra vonatkozott, akkor vállalják, hogy esetleg már korábban, akár már 2009-ben hazánkból rajtoljon a sivatagi show. (Az eredeti tárgyalások a 2010-es rajtra vonatkoztak, sőt az előszerződés is megkötötték, ez azonban még semmire sem kötelez, bármikor felbontható.) Ami az útvonalat illeti: majdnem biztos, hogy mostanában nem megy Mauritánia felé a mezőny, lehetőségként felvetődött, hogy újra a Tunézia, Líbia, Egyiptom útvonalon haladnának a versenyzők, ugyanúgy, mint 2003-ban.
A versenynek tehát van jövője, s a pletykák ellenére (azt beszélték, Dél-Amerikában vagy Ázsiában jelölnék ki az útvonalat), akár Afrikában is folytatódhat a küzdelem. Ez jó hír, az igazi Dakar ugyanis egyértelműen Afrikához kapcsolódik.