Hazánkban rendezik a „kis Dakar” viadalt

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2008.02.05. 14:49
Címkék
A Dakar-rali sztárjai mindmind elígérkeztek az egyhetes Közép-Európa-ralira, amelynek mezőnye hazánkból rajtol, és itt is ér célba egy rövid romániai kitérő után. Az áprilisi viadal részleteiről a sivatagi show-t szervező ASO vezetői tájékoztatták a magyar sajtó munkatársait.

A „kis Dakar”. Így nevezte Éti enne Lavigne, a Dakar-rali versenyigazgatója az április 20-án rajtoló Közép-Európa-ralit, amelynek négy szakaszát Magyarországon tartják meg, hármat pedig Romániában (Erdélyben).

A verseny az idén életre hívott Dakar-széria első állomása, és nem titkoltan az a terve a főszervező Amaury Sport Organisationnek, hogy ezzel a futammal (is) kárpótolja a Dakar-résztvevőket a terrorfenyegetettség miatt januárban eltörölt versenyért. Így aztán a normál nevezési díj tizedéért, egységesen 300 eurós jelképes öszszegért részt vehetnek a viadalon azok, akik az idén elrajtoltak volna a sivatagi show-n.

Ha már a költségeknél tartunk, mindenképpen meg kell említeni, hogy a megméretés rendezési költségeihez az állam is hozzájárul 200 ezer euróval (az ASO 800 ezret tesz hozzá), de nem a sportbüdzsé terhére (az olimpia évében ezt nem tartották volna elegánsnak), hanem a turisztikai marketingkeretből. Az előzetes számítások szerint több tízezer külföldit várnak a versenyre, így nem is kétséges, hogy a kiadások bőségesen megtérülnek.

Ami magát a hétnapos versenyt illeti, a hazai szelektív szakaszokat zárt katonai lőtereken jelölik ki – a táborfalvai és a jutaspusztai lőtéren biztosan versenyeznek az autósok, motorosok, kamionosok, az útvonal azonban egyelőre nem nyilvános.

A nevezéseket február 11étől várják a dakar.com honlapról letölthető jelentkezési lapokon: a szervezők előzetesen 250 indulóra számítanak. Az ASO megegyezett a nagy gyári csapatokkal, a Mitsubishivel, a Volkswagennel, a BMW-vel, a Schlesser-alakulattal, illetve a motorosok közül a KTM-mel, hogy mindannyian képviseltetik magukat a magyar-román versenyen. Ez azt jelenti, hogy a kilencszeres Dakar-győztes Stéphane Peterhansel, a lesikló Világkupa mellett Dakart is nyerő Luc Alphand, vagy éppen a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz valószínűleg itt lesz a versenyünkön – és ez már önmagában garancia a sikerre. Ekkora kaliberű versenyzők ugyanis korábban még nem vettek részt magyar viadalon (kivéve természetesen a Formula–1-et, de az egy másik szakág).

A versenyigazgató Faluvégi Péter lesz, aki régi motoros a szakmában, elévülhetetlen érdemeket szerzett nemcsak a terepversenyek, hanem a Formula–1-es Magyar Nagydíj szakmai lebonyolításában is, ennek ellenére bevallotta, hatalmas kihívásnak tartja a „kis Dakar” levezénylését. Egyrészt azért lesz különleges a kaland, mert két ország területén zajlik a verseny (ebben is van tapasztalata, hiszen az elmúlt három évben a magyarok már szerveztek versenyt a románokkal koprodukcióban), másrészt ha a világ leggyorsabb pilótái állnak rajthoz egy viadalon, az nemcsak a versenyzők számára nagy kihívás, hanem a rendezőknek is.

A szervezést a Dakar jogtulajdonosa, az ASO vállalta – egy hét múlva hazánkba érkezik David Castera, aki az úvonal kijelöléséért felel. Hogy ez jó, vagy rossz hír, ítélje meg mindenki maga, tény viszont, hogy Castera járja végig és jelöli ki normál esetben a Dakar-rali útvonalát – és a versenyzők közül eddig még senki sem találta könnyűnek az általa „megalkotott” pályát...

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik