Utolsó utáni esély

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2008.03.06. 01:19
Címkék
Március 16-án, azaz jövő vasárnap az Ausztrál Nagydíjjal kezdetét veszi az 59. Formula–1-es világbajnokság. Az idény előtt ötrészes sorozatban mutatjuk be azokat a pilótákat, akik esélyesek futamgyőzelemre. Ezúttal az immár harmadik ferraris idényének nekivágó Felipe Massa rózsásnak csak jóindulattal mondható kilátásait boncolgatjuk.

Felipe Massa talán élete lehetőségét szalasztotta el az előző idényben. Sokak szerint a Formula–1-es világbajnokság favoritja volt, hiszen Michael Schumacher visszavonulása után a lendületben lévő Scuderiánál úgy kezdte meg a szezont, hogy már évek óta ismerte a csapatot, miközben új társa, Kimi Räikkönen még csak alkalmazkodott a gárdához. Ám a néhány kiemelkedő eredmény mellé túl sok hiba csúszott be.

M a lajziában (Lewis Hamilton üldözése közben kicsúszott) és a Nürburgringen (az esőben az utolsó körökben engedte át Fernando Alonsónak az első helyet) ő maga hibázott, s szalasztotta el a jobb helyezést. Kanadában (piros lámpa ellenére hajtott ki a boxutcából), a Hungaroringen (nem tankolták fel az autóját az időmérőn) és Fudzsiban (a vizes pályára alkalmatlan gumikkal rajtoltatták el) csapata hagyta cserben, míg Ausztráliában, Angliában és Olaszországban a technika szúrt ki vele.

A 17 versenyből nyolcon voltak az átlagosnál nagyobb gondjai, ami túl sok, és ezzel meg is lehet magyarázni a 1516 pontos hátrányt, amellyel a másik három vb-aspiránshoz képest zárta az idényt. Az élmezőnyből az előzetes várakozáshoz képest Massa okozta a legnagyobb csalódást, de mivel negyedik helyéhez ugyanolyan mértékben hozzájárultak saját bakijai, mint a csapatéi, egyik fél sem mutogathat a másikra. Annyival többet hibázott Räikkönennél, mint amennyivel versenymérnöke, Rob Smedley finn „fegyverhordozójánál”, Chris Dyernél.

Ez az év pedig már sokkal nehezebb lesz Massa számára, mint az előző volt. Räikkönen nem csak beépült a csapatba, világbajnoki címével egyenesen meghódította Maranellót. Massa, aki Schumacher egykori társaként élvezte a Scuderia teljes támogatását, kissé a perifériára szorult, és ahhoz, hogy visszakapaszkodjon, nullára kell csökkentenie hibái számát. Ez azonban nem lesz egyszerű, főleg a pilótákat segítő elektronikus eszközök betiltása után. Az utóbbi évek tapasztalatai alapján Massa az átlagnál többet rontott vizes pályán, azaz amikor rizikóssá vált az autóvezetés, gyakrabban hibázott, mint ellenfelei.

A motorfék-rásegítés és a kipörgésgátló betiltásával a szabályalkotók célja éppen a hibázási lehetőségek gyakoribbá, ezáltal a versenyek színesebbé, kiszámíthatatlanabbá tétele. Szakértők szerint a Ferrari és a McLaren két-két versenyzője közül Massa járt a legrosszabbul. A mclarenes Heikki Kovalainen és Hamilton nemrég a GP2-ben még elektronikai segédeszközök nélküli autót vezetett, míg Räikkönen kifejezetten gyorsan alkalmazkodott az új géphez, amelyet az ő stílusához formáztak Maranellóban. Massa természetesen rendkívül jó versenyző, nem véletlenül kezdi meg harmadik évét (versenyzőként) a Ferrarinál. Csakhogy itt nüanszokról, századmásodperceket érő hibákról van szó, és ha a tavalyihoz hasonlóan kiélezett évad lesz az idei, ezek az apróságok vbhelyezésekről dönthetnek.

Massára a csapatvezetőségben történő változások miatt az autón kívül is embert próbáló feladat vár. Jean Todt, a brazil menedzsere, Nicolas Todt apja leköszönt a csapatvezetői posztról, így az ötszörös futamgyőztes elveszítette legnagyobb támogatóját Maranellóban. A fél csapat még így is érte dolgozik, és fogadkoznak is a Scuderiánál, hogy továbbra is egyenlő feltételeket garantálnak a két főszereplőnek. De ha valahol, akkor a Ferrarinál láthattuk, mennyire különböző bánásmódban lehet részesíteni két versenyzőt.

Massát Todtékon kívül más erő is köti a Ferrarihoz: olasz származása. A pilóta nagyapja Olaszországból vándorolt ki Brazíliába, Felipe tizenhét évesen Itáliába települt át, hogy tovább építse karrierjét. Kicsit hasonló a helyzete, mint Jean Alesié volt egykor, bár Massa nem olyan karizmatikus személyiség, mint a szicíliai származású francia volt. Az F1-es pilóták, sőt a mai sportemberek egyre ritkábban tapasztalható tulajdonságát azonban rutinos korára is megőrizte: hangulatát, érzéseit roppant könnyen le lehet olvasni az arcáról.

Remélhetőleg ebben az évadban többször látjuk mosolyogni, mint szomorkodni. Az idén már nem ő a favorit, ha valami, ez leveheti a terhet a válláról, és felszabadultan versenyezhet, amivel izgalmasabbá válna a világbajnokság.

Következik vasárnap: Fernando Alonso

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik