Minden idők legjobb újoncidényét produkálta, a 17 futamból 12-n – az első kilencen zsinórban – dobogóra állt, négyen győztesként, és az évad kétharmadában a pontverseny éllovasa volt. Lewis Hamilton bemutatkozásához hasonlót sem igen látott a Formula–1 az eddigi 58 szezonja során. Mondhatni, jókor volt jó helyen, hiszen a mezőny egyik legjobb autójában versenyezhetett, és 11 évvel korábban Jacques Villeneuve is másodikként, négy győzelemmel zárt a Williams-Renault-val.
Csakhogy amíg akkor a kanadai egyértelműen a legjobb autóban ült, és csupán Damon Hill-lel kellett csatáznia, Hamilton McLaren-Mercedese mellett a két Ferrari legalább ugyanazt a szintet hozta. Bár egymás ellen sohasem versenyeztek, megkockáztathatjuk, hogy Felipe Massa, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso is legalább olyan jó versenyző, mint amilyen Hill volt fénykorában.
Hamiltonra persze – a kanadaihoz hasonlóan – felkészülhettek a vetélytársak, hiszen sikert sikerre halmozott az F1-ig vezető szamárlétrán. Teljesítménye azonban éppen csapattársánál, Alonsónál verte ki a biztosítékot, a kétszeres világbajnok spanyol képtelen volt feldolgozni, hogy Hamilton újonckét gyakran jobb volt nála. A csapaton belüli feszültségek a kémbotránnyal megfejelve beárnyékolták a szenzációs első évet.
Ez, valamint az utolsó futamok bakijai (kiesés Kínában, hetedik hely Brazíliában) miatt keserű szájízzel fejezte be a szezont a vb-t az idényzáró versenyen elbukó Hamilton. Lehetett volna világbajnok is.
Persze az elismerések így is egymást követték: a BBC Nagy-Britannia második legjobb 2007-es sportolójává választotta (az ökölvívó Joe Calzaghe mögött); a sportOscarnak becézett Laureus-díjátadón Az év legjobb újonca-elismerést vehette át; az Autosport hagyományos évadzáró ünnepségén az Év Újonca, a legjobb brit, valamint a legjobb nemzetközi versenyző díját nyerte el; a Brit Autóversenyzők Klubja aranycsillaggal jutalmazta; apai ági nagyszüleinek szülőföldje, a karibi Grenada pedig nagykövetévé nevezte ki a 23 éves sportolót.
A sikerrel persze nem csak az öröm jár együtt. Hamiltont rengetegen meggyűlölték első F1es idénye alatt. Alonso miatt Spanyolországban vannak a legnagyobb arányban azok, akik utálják, de a világ több pontján is akadnak, akik számára ellenszenvessé vált. Rosszakaróinak egy része, akárcsak korábban Michael Schumacher esetében, a Formula–1-et akkor szereti igazán, ha a lehető legtöbben csatáznak a futamgyőzelmekért és a világbajnoki címért. Hamiltonban, főleg Schumi közeli emléke miatt, reális esélyét látják annak, hogy ismét évekig egyetlen emberről szóljon a száguldó cirkusz.
A télen sajnos a fajgyűlölet is megjelent, ami bizonyos szempontból nem váratlan, hiszen ha valakibe bele akarnak kötni, abba bele is kötnek, és azt a pontját találják meg, amely a leginkább sebezhető. Spanyolországban rasszista megnyilvánulásokkal zavarták meg a barcelonai versenypályán tesztelő Hamiltont, amire azonban az FIA rendkívül szigorúan – egyesek szerint túlzott agresszióval – reagált, és kilátásba helyezte az idei két spanyolországi futam törlését.
A rasszista hangok azóta megszűntek, de érdekes, hogy az efféle megnyilvánulások ellentétes módon jelentkeztek Hamilton életének két időszakában. Amikor gokartozni kezdett, összesúgtak a háta mögött, mert az autósportban nem szoktak hozzá a színes bőrűek jelenlétéhez. Eredményeivel azonban egyre nagyobb elismerést váltott ki, és az első, támadó megnyilvánulások csodálattá változtak. A Formula–1-ben ezzel szemben eleinte semmi jelét sem lehetett látni a rasszizmusnak, ám a jó eredmények, amelyek tizen-egynéhány éve elhallgattatták a fajgyűlölet neszeit, ezúttal felerősítették azokat.
Hamilton azt mondja, akárcsak a tavalyi idény utolsó versenyeinek csalódásán, a raszszista incidensen is gyorsan túltette magát. Tanult az első idényéből, egy esztendő rutinjával készül a 2008-as idényre. Most már számolnak is vele, elvárják tőle a jó helyezéseket, másodévesként ő a McLarenistálló vezérpilótája.
A korábbi hibákat nem nézik el neki – ha autója olyan versenyképes lesz, mint tavaly, ám ő mégsem tudja ugyanazt elérni, mint újoncként, csalódásként könyvelik majd el a teljesítményét. A vb-favorit Räikkönennek az idén Hamilton az első számú ellenfele, ehhez kell tartania magát.
Tudja jól, nincs bocsánat, s minden bizonnyal fel is nő a feladathoz. Sokan egy év után minden idők legnagyobb pilótái közé sorolják. Nem véletlenül. Az eddigiek alapján méltó a sok elismerésre – ennek mellékhatásaként lehetségesek ellenséges megnyilvánulások is –, de néhány évbe még beletelik, hogy mindenki számára kihagyhatatlan legyen a legjobbak névsorából.
A meggyőzést a hétvégén kezdheti.
Következik csütörtökön: Kimi Räikkönen