A hétvégén Franciaországban gyűlik össze a Formula–1-es mezőny, a tavaly elbúcsúztatott magny-cours-i versenypálya a francia miniszterelnök közbenjárására ismét fogadja a száguldó cirkusz szereplőit. Az ország közepén, a nagyobb városoktól távol fekvő ringen az idén várhatóan ugyanúgy elmarad a francia örömünnep, mint tavaly és tavalyelőtt. A Ferrari 2006 óta verhetetlen Magny-Cours-ban, a Renault Fernando Alonso 2005-ös diadala óta nem tudott nyerni hazai pályán.
Erre az idén sokkal kevesebb esélye van, mint az elmúlt években. Bár Alonso ismét az istállót erősíti, meg sem tudja közelíteni két vagy három évvel ezelőtti formáját. Ennek oka elsősorban autójában keresendő, a Renault továbbra is képtelen kikecmeregni a gödörből, amelybe a Michelin távozása miatt került.
A 2007 óta egyedüli beszállító Bridgestone eltérő adottságai miatt a gárda eddig hiába keresi korábbi önmagát, nem tud rálelni a helyes útra. Tavaly Heikki Kovalainen révén szerzett még egy második helyet, de azt is esős futamon érte el. Az idei idénynyitón Alonso negyedik lett, azóta azonban csak kétszer szerzett pontot, és mivel újonc csapattársa, Nelsinho Piquet egyszer sem került be a nyolc közé, a Renault a spanyol révén összekapart kilenc egységgel szerénykedik a tabellán.
Ez a hetedik helyhez elég a konstruktőrök között, de ennél is aggasztóbb, hogy amíg a hatodik helyezett Williams hat ponttal előzi meg Flavio Briatore alakulatát, a kilencedik Toro Rosso csupán két ponttal marad el a Renault mögött. Ha nem javul a helyzet, a két éve még világbajnoki címvédést ünneplő francia istálló példátlan mélyrepülést mutathat be.
A veszélyt komolyan veszik a franciák, akik továbbra is teljes gőzzel az idei autó fejlesztésére összpontosítanak. Pedig talán jobban tennék, ha 2009-es koncepcióba fektetnék energiájukat, hiszen a szinte teljesen új szabályok miatt alapjaiban más autót kell építeniük az együtteseknek, ami esélyt kínál a középcsapatoknak a felzárkózásra. Bob Bell technikai igazgató szerint a Kanadai Nagydíjon fejlődést tapasztaltak a Renault teljesítményében – Alonso a dobogóért küzdött, mielőtt kiesett volna, ami lendületet és hitet adott az istállónak ahhoz, hogy az idei konstrukcióra koncentráljon. (Dino Toso aerodinamikai vezető a hét elején elhagyta a Renault-t, de nem azért, mert más a véleménye, mint a technikai vezetőségé: évekkel ezelőtt rákot diagnosztizáltak nála, és áprilisban már jelezte, a nyáron távozik Enstone-ból.)
„Az autó a legtöbb pályán kiemelkedik a középmezőnyből, így minden versenyen a pontszerzést kell megcéloznunk – mondta Bell. – A kocsi szinten tartásánál többre törekszünk, agresszív fejlesztéseket tervezünk, hogy még közelebb kerüljünk az élbolyhoz. Legalább ennyire fontos, hogy lehetőségeinket ne szalasszuk el, és váltsuk végre pontokra a sebességünket. Nem engedhetjük meg, hogy elveszítsük a hitünket, ki kell használnunk, hogy Fernando személyében nálunk van az egyik legjobb pilóta.”
No igen, Alonso a csapat legnagyobb értéke, ugyanakkor a spanyolt állítólag csak akkor tarthatja meg a gárda, ha az első három között zárja a konstruktőri vb-t. Erre szinte nulla az esély, így már csak abban bízhatnak a franciák, hogy kétszeres világbajnokuk nem kap mesés ajánlatot más istállótól.
„Nem tudom, érdemes-e maradnom – mondta Alonso. – Ez az idény rosszabb a vártnál, még dobogóra sem állhattam fel, nemhogy győztem volna. Érdemben még nem beszélhetek a jövőmről, dolgozunk tovább, aztán meglátjuk, mire lesz elég. A Francia Nagydíj a Renault miatt a második hazai versenyem, és mivel a legutóbbi teszt alapján jó úton járunk, van miben bíznunk.”
Alonso számára valószínűleg csak a 2009-es évre szóló szerződés a kérdéses, jól értesült informátorok szerint ugyanis 2010-től a Ferrarit erősíti.