Gádorfalvi Áronnak már a negyedik olimpiája a pekingi
Gádorfalvi Áronnak már a negyedik olimpiája a pekingi
A vitorlázásnak létezik profi ága (a sportág Formula–1-ének tartott Amerika-kupáról nyilván sokan hallottak már, ha más miatt nem, hát a rendszeres tv-közvetítésekből ismert) és amatőr – utóbbi képviselői indulnak az olimpián. Persze keveredés létezhet, hiszen nincs olyan szabály, amely kizárná a profikat az amatőrök közül, igaz, előbbi és utóbbi egészen más műfaj.
A játékok programjából ugyanis az utóbbi években „törölték” a nagyhajós osztályokat, jóformán már csak a csillaghajó az, amelyben a rutinos rókák szerephez jutnak, ám mivel ott meglehetősen kicsi a mezőny, az idén is jó néhány olimpiai bajnok marad le a megméretésről. A fenti tényből két dolog következik: az egyik, hogy mivel eltűntek az őrült drága hajók, sokkal többen küzdhetnek a pontokért és érmekért, a másik, hogy nyitottak a fiatalok felé.
A nagy átszervezés áldozata lett az egyik legnépszerűbb osztály, a repülő hollandi, amelyben mindmáig egyetlen érmünket szereztük az olimpiák történetében: a Detre Zsolt, Detre Szabolcs testvérpár az 1980-as játékokon állhatott a dobogó harmadik fokára. Nemcsak a szép emlékek miatt érint rosszul minket a hajóosztály 1992-es törlése a programból, hanem azért is, mert napjaink egyik legsikeresebb párosa, Majthényi Szabolcs és Domokos András itt aratja világ- és Európabajnoki győzelmeit.
Noha a győzelemre a nagy tengeri nemzetekkel szemben nincs esélyünk, azért panaszra a pekingi magyar indulókkal kapcsolatban sem lehet okunk. Ketten közülük újoncok, Gádorfalvi Áron azonban már a negyedik olimpiájára készül. A szörfös azt mondja, minden olimpia más (főleg, hogy ebben a sportban meghatározó a víz és a szél), nem lehet őket összehasonlítani, és egyáltalán nem jelent előnyt, hogy neki ebből a szempontból már van versenyrutinja. A mindennapi éles küzdelmet azonban bírni kell cérnával, hiszen itt nem osztják csoportokra a mezőnyt, mindenkinek mindenkivel meg kell küzdenie a futamok során.
„Nem mondanám, hogy magabiztos vagyok, de a felkészülésem jól halad, és jó formában érzem magam – mondta Gádorfalvi. – A közvetlenül az olimpia előtti időszakot Pekingben töltöm, hogy szokjam a vizet, a környezetet. S hogy mi a siker titka ezen a gyenge szeles pályán? Fogalmam sincs, mert ez speciális helyszín, mindannyiunknak nagy kihívást jelent majd. A top tízbe kerüléssel elégedett lennék, igaz, kissé irreális célnak tűnik...”
A pontszerzésre Detre Diánának sincs reális esélye. Bár jó néhány éve szerepel már a nemzetközi mezőnyben, eddig tanulmányai is lefoglalták, úgyhogy csak az utóbbi egy esztendőben tudott igazán sokat foglalkozni a szörfözéssel. Már ilyen rövid idő alatt is nagyon sokat fejlődött, ám ez számára még csak a kezdet, a londoni lehet az ő olimpiája. A gyenge szeles pálya valószínűleg fekszik majd neki – tudatos felkészülése részeként keresett egy francia edzőt, aki segíti a munkáját.
"Mindig is kisszeles versenyző voltam, úgyhogy ez mellettem szól, megvan rá az esély, hogy a mezőny első felében végezzek, vagyis a top húszban – mondta Detre Diána. – Mióta kvalifikáltam magam azolimpiára, minden megváltozott, már csak ez lebeg a szemem előtt, mindent ennek rendelek alá. Két hónapot készültem az evezősökkel, napi két edzéssel, ergométeres gyakorlással, futással, mindennel, ami kell, úgyhogy fizikailag is jó állapotban vagyok. Júniusban két hétre Kínába utazom, akkor lesz a felkészülés finise.”
Egy szem vitorlázónk, Berecz Zsombor a laser hajóosztályban teheti próbára magát. Az egyik legnépszerűbb kategóriában, amelyben azonos hajók vetélkednek egymással (ugyanolyan árboc, vitorla és hajótest), úgyhogy csak a versenyzőkön múlik a győzelem. Ami a 22 éves magyar sportolót illeti, a nemzetközi porondon eddig nem túl sokat láthattuk őt, de jó érzékű, tehetséges, s mivel Agárdon nőtt fel (ahol szintén nem jellemző az erős szél), a gyenge szeles pálya biztosan fekszik majd neki.
A négyméteres hullámok és a 30 méter/perces áramlások talán már kevésbé – ezek a kis széllel kombinálva trükkös keveréket alkotnak. Emiatt aztán ő is tréningezni fog az olimpiai helyszínen, ami önbizalmat (vagy legalábbis némi rutint) adhat. Miután Berecz teljesítette a szintet, edzőt is kapott, a volt szingapúri szövetségi kapitány Sigmond Andrást, aki éppen ezeknek a trükkös pályáknak a specialistája.
„Ettől az olimpiai szerepléstől még nem kell nagy csodát várni: negyvenen küzdünk majd egymással, és már az is hatalmas eredmény lenne, ha a mezőny első felében végeznék – mondta Berecz. – A tizenegy futam megterheli majd az idegeket, de az összes verseny ilyen, ugyanaz az előnye, ami a hátránya is egyben. Végig észnél kell lenni, de legalább van lehetőség a taktikázásra, nem úgy, mint a száz méteres síkfutásban, ahol tíz másodperc alatt vége mindennek.”
Minden viszonyítás kérdése… Mint ahogyan az is tény, hogy ebben a fiatalok által uralt sportágban bárki képes lehet a meglepetésre. A magyaroknak ezen az olimpián ez jelenthet motivációt.
A MÚLT NAGYJAI - A JELEN SZTÁRJAI
LOWELL NORTH: Az Egyesült Államok egykori versenyzőjét a sportág pápájának is nevezik. 1968-ban a játékok leghagyományosabb hajóosztályában, a csillaghajóban szerzett aranyérmet.
PAUL ELVSTRÖM: A vitorlázás egyetlen négyszeres olimpiai bajnoka. A dán sportoló 1948 és 1960 között zsinórban négyszer diadalmaskodott. Ma is Balti-tengerre néző házában él, ahol egy finn dingi mindig vízre bocsátásra kész.
JOCHEN SCHÜMANN: A háromszoros olimpiai bajnok először 1976-ban finn dingiben nyet, majd 1988-ban az NDK, 1996-ban a német solingcsapat tagjaként akasztották a nyakába az aranyérmet.
TORBEN GRAEL: A brazil hatodszor készül a játékokra, kétszeres olimpiai bajnok, öt érmet szerzett, ezen felül még négy világbajnoki cím is fűződik a nevéhez. Természetesen versenyzett az Amerika-kupán és a Volvo Ocean Race-en is.
RUSSEL COUTTS: A profi vitorlázás egyik legkiemelkedőbb alakja az új-zélandi, aki háromszor győzött a legendás Amerika-kupán, ám előtte még (egészen pontosan 1984ben Los Angelesben) olimpiai bajnoki címet nyert finn dingiben.
BARBARA KENDALL: Az új-zélandi hölgy ötödik olimpiájára készül. Ezek közül az elsőt (az 1992-es barcelonait) sikerült megnyernie, azóta szerzett egy ezüst- és egy bronzérmet. A mezőny egyik legrutinosabb tagja.
NS SZAKÉRTŐ, DETRE SZABOLCS: AKÁR PONTOT IS SZEREZHETÜNK
A vitorlázás az a sport, amelyben a nagy tengeri nemzetek mindig is lépéselőnyben lesznek a magyarokkal szemben, ettől függetlenül szerintem a magyar indulók közül egyvalaki a pontszerzésre is esélyes. Gádorfalvi Áronra gondolok, hármuk közül ő a legtapasztaltabb, a pekingi már a negyedik olimpiája. Ha pszichésen rendben lesz, akár a hatodik helyre is beérhet. A vitorlázó Berecz Zsombornak valószínűleg fekszik majd a gyenge szeles pálya, amelyen azonban elég gyakoriak az áramlások. Jó felkészüléssel bejöhet a legjobb húsz közé, és ez jó alapot adhat a londoni játékokra. Lányomnak, Detre Diánának is ez lesz az első olimpiára, neki sajnos nincs még elég rutinja ahhoz, hogy nagy eredményt érjen el, a tizennegyedik-tizenhetedik hely reális számára.
A SPORTÁG TÖRTÉNETE
A vitorlát már az ókori egyiptomiak használták a szállítóhajók felgyorsítására a Krisztus előtti IV. században – amelyet aztán a rómaiak, a görögök és a kínaiak fejlesztettek tovább. Az első hivatalos vitorlásversenyt 1661-ben rendezték meg Angliában, 1775-ben megalakult az első jachtklub, az 1900-as párizsi olimpián pedig már hét kategóriában szelték a vizet a vitorlás hajók. Az első olimpiai vitorlásverseny (amelyet egyébként 32 kilométerre Párizstól, a Szajnán tartottak meg) egyáltalán nem hasonlított a mostani megméretésekre, hiszen akkoriban még nyílt osztályban versenyeztek, időkorrekciót és vízkiszorítás szerinti besorolást alkalmazva. A féltonnások besorolt Scotia aranyérmes lett „súlycsoportjában” és a nyílt osztályban is. A sportág történetében ez volt az egyetlen alkalom, amikor egy hajó hét kategóriában nyert a játékokon. Az első olimpiai szereplés óta a kategóriák száma 11 lett, a hajóosztályok folyamatosan változtak, egyesek bekerültek, mások meg ki, mire kialakult a jelenlegi helyzet. Érdekesség, hogy a vitorlázásban nem az olimpia számít a csúcsnak, hanem az 1851 óta kiírt Amerika-kupa, ettől függetlenül a sportág Formula–1ében jó néhány korábbi olimpiai bajnok jut főszerephez.
A PROGRAM
Tizenegy számban avatnak bajnokot az olimpián. A vitorlásversenyek augusztus 16-tól 23-ig zajlanak a Pekingtől 550 kilométerre, délkeletre fekvő Csingtaóban.