Le Castellet, Zeltweg, Estoril, Imola, Silverstone – legendás európai Formula-1-es versenyhelyszínek, melyeknek az a közös vonása, hogy mindegyiken legalább tucatnyi futamot rendeztek már, ehhez képest amennyire a száguldó cirkusz vezetőit jelenleg érdekli, nyugodtan feltörheti őket a gaz vagy átépíthetik őket KRESZ-pályának. Illetve Silverstone-nak 2009-ig még húznia kell, Bernie Ecclestone (lásd még: atyaúristen) csak utána fosztja meg a derék Northamptonshire-ieket a versenyüktől – hiába a sikerrel megtartott 42 viadal meg a hangzatos ígéretek.
És a már elhullottak mellett ott a kés a legtöbb még aktív európai versenyrendező torkán is: egyelőre tíz futamot tartanak az öreg kontinensen, de évek kérdése, és kigolyóznak még néhányat, aki pedig lemarad, kimarad – jó időre. Míg Európában – elsősorban a dohányreklámok tilalma miatt – egyre kedvezőtlenebb a klíma az Ecclestone-vállalkozás számára, az Arab Emírségekben, Bahreinben, Szingapúrban, Kínában, Indiában vagy épp Oroszországban szó szerint semmi sem drága egy-egy versenyért. Ebben a mezőnyben pedig egy olyan mérleghiányos kis ország, mint a miénk – legalábbis papíron – nemigen rúghat labdába.
Ám az egzotikumként induló Magyar Nagydíjnak helye van a naptárban. A környező országokból most már ide (is) járnak szurkolni a drukkerek, a magyarok is egyre többen vannak – az idén megdőlt a nézőcsúcs is. Minden évben csinosítanak valamicskét a pályán, és hiába gyomrozták egy időben rendszeresen a döntéshozókat azzal, hogy feleslegesen öntik a pénzt az úri passzióba, kicsit beljebb, mai lapszámunkból is kiderül, hányféleképpen, hányszorosan éri meg Magyarországnak versenyt rendeznie. No és a pénz mellett fontos a jó háttérmunka is, elvégre Ecclestone úr sokat látott üzletember: akinek rábólint az ajánlatára, annak igencsak ki kell tennie magáért – minden téren. Mi pedig, úgy tűnik, ebben is jók vagyunk: az újabb, immár 2016-ig szóló megállapodás után a Bahreini mellett a Magyar Nagydíj jövője van a legtovább bebetonozva.
Úgyhogy lehet fanyalogni a mi kis pályánk és versenyünk felett, de amíg álljuk a versenyt a többiekkel – elsősorban a saját befektetését a saját jól felfogott érdekében igen ügyesen forgató Bernie Ecclestone színe előtt –, nincs ok panaszra. Ez a magyar narancs se nem sárga, se nem savanyú – viszont még legalább nyolc évig a miénk. MonteCarlo, Monza, Mogyoród – jelenleg ez a három legpatinásabb Formula-1-es futam.
Mégiscsak jobb névsor, mint a fenti.