A Ferrarinak nem sikerült meg oldania gumimelegítési problémáit, így a várakozásnak megfelelően Belgiumban, a spái időmérő edzésen megtört Felipe Massa menetelése. A Magyar Nagydíj startja óta megállíthatatlan – és csak a mogyoródi motorhibája miatt nem verhetetlen – brazilnak meg kellett hajolniaLewis Hamilton előtt.
A McLaren-Mercedes erőssége, hogy fő riválisánál gyorsabban üzemi hőfokra tudja melegíteni gumijait, kijött szombat délután, amikor Hamilton rendkívül magabiztosan szerezte meg az első rajtkockát. A Ferrari kiemelkedő aerodinamikai adottságai, amelyeknek köszönhetően a Scuderia tavaly kettős győzelmet aratott Spában, mit sem értek az időmérő nagy párharcában: a 17–19 fokos aszfalton a brit autója sokkal jobban működött.
A tréning második szakaszában Hamilton a kemény keverékű abronccsal is versenyképes eredményt ért el, pedig akkor már rajta kívül mindenki a jobb, közepesen kemény gumikat használta. Ez jelzésértékű volt, hiszen hiába ment Massa a harmadik szakasz hajrájában szinte tökéletes kört, az angol úgy is rávert 34 századot, hogy gyors körének első kanyarjában látványosan elfékezte magát.
Legutóbb a Német GP-n volt ilyen hűvös az időjárás; akkor is Hamilton és a brazil indult az első sorból, és a két autó gumimelegítési képességeit figyelembe véve már akkor is nagy siker volt Massa részéről, hogy legalább Heikki Kovalainent, a másik McLaren-Mercedesben ülő versenyzőt meg tudta verni.
Michael Schumacher idejében több szakember is azt vallotta, hogy a Ferrari valós erejét a csapattárs, Rubens Barrichello eredményei tükrözik, a többit Schumi teszi hozzá. Mostanában, pontosabban a Brit Nagydíj óta ugyanez elmondható a Ferrariról és a McLarenről is – Kimi Räikkönen, illetve Kovalainen hozza a kötelezőt, miközben Massa és Hamilton annál is többet hozzáad.
Utóbbi kettő vezet úgy, ahogy a világbajnoki címért küzdő pilótáknak kell. Róluk szólnak az időmérők és a futamok egyaránt, míg a többiek csak akkor érnek oda, ha ők rontanak vagy balszerencsések. Ha Räikkönen, aki a legutóbbi négy időmérőn nem volt jobb negyediknél, vasárnap is lemarad a dobogóról, hiába emlegeti tovább, hogy tavaly az utolsó két versenyen ledolgozott 17 pontot, az idén erre nemigen nyílik majd lehetősége, hiszen Massa is ott lesz azok között, akiket utol kellene érnie. A finn legfeljebb a leggyorsabb körökkel vigasztalhatja magát, amelyből már hetet szerzett az idén. Spában is jó esélye van rá, de ez legfeljebb csak üzenet az ellenfeleknek, hogy gyors lenne ő az élbolyban is, ha odakerülne – pont viszont nem jár érte.
Maradva a Belga GP-nél, ha vasárnap nem változik meg az idő, Hamiltonnak kedvezhetnek a körülmények, és a Német Nagydíjhoz hasonló győzelmet arathat. A pénteki első szabadedzésen remeklő Massa esélye, akárcsak a Hungaroringen, a jó rajt lehet, igaz, itt Hamiltonnak könnyebb lenne őt visszaelőzni. Ám Massa is tisztában van a gumik helyzetével, és a jó kezdés ellenére elismerte, hogy nincsenek csodák.
A Ferrari mellett a Toyotának jelentett nagy hátrányt a hűvös aszfalt, a japán gyár autói Silverstone óta először szorultak ki az első tízből. Ugyancsak az angliai viadal óta kellett várnia a harmadik szabadedzés leggyorsabbjának, Nick Heidfeldnek arra, hogy legyőzze csapattársát, Robert Kubicát az időmérőn – a német akkor is az ötödik rajtkockából startolt.
Folytatta remeklését a Toro Rosso: Sébastien Bourdais a Ferrarikat és a McLaren-Mercedeseket is megelőzve lett a leggyorsabb az időmérő első szakaszában, és Sebastian Vettellel együtt bejutott a tíz közé. A Ferrari motor ereje nagy szerepet játszott ebben, azzal együtt is, hogy végül Mark Webber a Red Bull-Renault-val mindkettejüket megelőzte.