A gyorsaságimotoros-világbaj nokság legmegerőltetőbb időszaka veszi kezdetét most hétvégén. Az elkövetkező öt hétben négy tengerentúli helyszínen, három földrészen – Amerikában, Ázsiában és Ausztráliában –, teljesen eltérő időzónákban és éghajlati övekben rendeznek négy nagydíjat.
Debütálás a motorsport amerikai szentélyében – ez következik a hét végén. A gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye 1949 óta íródó történetében először látogat el a világ egyik leghíresebb versenypályájára, Indianapolisba. S nemcsak a királykategória, a MotoGP résztvevői száguldanak az amerikai ringen (ahogyan Laguna Secában), hanem a két kisebb géposztály motorosai is.
Köztük Talmácsi Gábor, aki már vasárnap elrepült a tengerentúlra, s néhány nap alatt sikerült tökéletesen akklimatizálódnia.
„Néhány napot eltöltöttünk New Yorkban, megnéztem a Szabadság-szobrot, futottam a Central parkban, nagyon érdekes volt – mondta Talma, aki folyamatosan edzésben tartotta magát a néhány szabadnap során is. – Az időeltolódással nem volt gond, odafelé mindig könynyebb, mint visszafelé…”
Szerdán már Indianapolisban volt a magyar pilóta – elkezdődött a versenyhétvégék megszokott programja, amely teljesen független attól, hogy hol rendezik a viadalt, Amerikában, Európában, netán az Antarktiszon… Megbeszélés a szerelőkkel, az utolsó simítások a versenymotoron.
„Indianapolist szinte senki sem ismeri, csak azt tudjuk, hogy a Formula–1-esekhez képest fordítva megyünk, és hogy a mi pályavonalunkban nincs benne a parabolika, de két helyen érintjük a legendás ovált – folytatta
Talmácsi. – S hogy mire kell figyelni egy új pályán? Ha a motor és a pilóta összeforr, bármilyen pályán mennek, gyorsnak kell lenni. Ez szabály. Ezért tudtam tavaly bárhol gyors lenni az Apriliával, s ezért bízom benne, hogy most is így lesz. A legutóbbi versenyen ugyanis tökéletes volt az összhang köztem és a motor között.”
Az összetett pontversenyben Mike Di Meglio és Simone Corsi mögött harmadikként álló Talmácsi azt is elárulta, különleges helyet foglal el a szívében az amerikai futam – erről csak anynyit, ha az időmérést megnyerné, biztosan nem ajándékozná el a pole pozícióért kapott órát, mint a korábbiakban.
De térjünk vissza még egy kicsit magára a versenyre. Sokáig elképzelhetetlennek tűnt, sőt fel sem vetődött, hogy valamikor is MotoGP-futamot rendezzenek Indianapolisban. A pálya autós szentély volt, bár története hét motorversennyel kezdődött 1909. augusztus 14-én (!), az elmúlt 99 évben azonban egyetlen kétkerekű viadalt sem rendeztek itt.
Tavaly minden megváltozott: hétéves tárgyalássorozat után a nyáron hároméves szerződést írtak alá a MotoGP rendezőjével.
A sorozat egyesült államokbeli sikeréhez az amerikai motorosok sikerei is hozzájárultak: Nicky Hayden 2006-os világbajnoki címe, no és az, hogy Valentino Rossi már a tengerentúlon is szupersztár. S hogy mekkora az őrület, mi sem mutatja jobban, mint hogy 12 utca viseli immár a motoros világbajnokok (köztük Rossi és persze Hayden, meg Wayne Rainey, Freddie Spencer és Kenny Roberts) nevét.
A viadal pénteken az első időmérő edzésekkel kezdődik.