Sorsdöntő futamok előtt áll Lewis Hamilton és Felipe Massa: a világbajnoki címért folyó küzdelem a brit reményei szerint eldől a következő két hétben, míg a brazil abban bízik, hogy az idényzáró interlagosi futamra, azaz a ferraris hazai viadalára marad a döntés. Fudzsi és Sanghaj előtt Hamilton hét ponttal előzi meg Massát, azaz néggyel kell többet szereznie vetélytársánál ahhoz, hogy a Brazil Nagydíjnak már ne legyen tétje az egyéni trófea szempontjából.
Azaz ha a McLaren versenyzője a Japán és a Kínai Nagydíjat is megnyeri, világbajnok, hiszen Massa hiába jönne be mindkét versenyen a második helyre, 11 pontosra nőne a hátránya. Nem lehetetlen kérés Hamiltontól a két egymás utáni győzelem, a nyáron a Brit és a Német Nagydíjon sikerült már neki a duplázás. Az idén ezt Hamilton mellett csak Massa tudta végrehajtani, az Európai GP után Belgiumban ismételt, igaz, Spában Hamilton büntetése is kellett hozzá.
Hamilton tavaly Fudzsiban a szakadó esőben magabiztosan nyert, és Sanghajban is nyeregben volt, amíg megrongálódott hátsó kerekével a boxba menet bele nem csúszott a kavicságyba. A vb-cím biztosítása helyett kiesés lett a vége, és Hamilton 17 pontos előnyt szórt el Kimi Räikkönennel szemben az utolsó két vb-futamon. Érdekesség, hogy ha a brit nyer Fudzsiban (ahol magyar idő szerint péntek hajnali háromkor kezdődik az első, reggel hétkor a második másfél órás szabadedzés), Massa pedig pont nélkül marad, ezúttal is 17 pont lesz kettejük között két futammal a vége előtt.
„Egy évvel ezelőtt nem a megfelelő felfogásban versenyeztünk az utolsó két futamon – mondta Martin Whitmarsh, a McLaren ügyvezetője. – Szingapúrban a futam hajrájában Lewis körönként egy másodpercet hozott Nico Rosbergen, de azt mondtuk, ne kapkodjon, jó lesz a hat pont, mintsem kockáztassunk plusz kettőért. Tavaly ezt másképp láttuk, a futamgyőzelemért hajtottunk ahelyett, hogy a teljes képet néztük volna. A címet azonban nem csak győzelmekkel lehet megnyerni, és ezt tavaly megtanultuk. A múlt évi eset nem elsősorban Lewisra nézve kellemetlen, hiszen újonc volt, a csapat viszont szégyellhette magát.”
A pontverseny a vb kezdete óta rendkívül kiélezett, csak egyszer volt tíznél több pont Hamilton és Massa között: a második futam után Hamilton tizennégygyel vezetett. Mindkét pilóta kétszer nyert úgy, hogy közben a másik pont nélkül maradt, hatszor álltak együtt a dobogón, és csak egyszer úgy, hogy egyikük sem nyert (Räikkönen Spanyolországban mindkettőjüket megelőzte).
Az Olasz és a Szingapúri Nagydíjig nem telt el Massa vagy Hamilton győzelme nélkül két egymás utáni futam, míg most az öt viadal óta nyeretlen brit idei leghosszabb negatív szériájában van. A Brazil GP előtt tízpontos előny sem nyugtathatja meg, hiszen ez esetben csak az egyik ázsiai versenyt tudta megnyerni, s csak utolérte a győzelmek számában a most ötnél tartó Massát. Azaz ha a brazil nyer hazai pályán (természetesen úgy, hogy a mclarenes nem szerez pontot), nemcsak ledolgozza Hamilton hátrányát, hanem a vb-címet is megszerzi több diadalának köszönhetően.
Persze a Ferrari pilótája nem hátrányban akar Sao Paulóba érkezni, hanem előnnyel, amihez a – Japánban a boxkiállásoknál a lámpás rendszer helyett ismét nyalókás embert használó – Ferrarinak meg is van a taktikája.
„Kettős győzelmeket kell aratnunk. Nagyon erős a csapat, képesek vagyunk erre, és meg is tesszük” – mondta Stefano Domenicali csapatfőnök. A terv sikeressége esetén futamonként legalább négy pontot nyer Massa Hamiltonhoz képest, azaz valóban előnnyel érkezhet a dél-amerikai pályára, ahol nemigen van vetélytársa.