Nem történt meglepetés Párizs ban, a Nemzetközi Automobilszövetség fellebbviteli bírósága jogerősen is szabályosnak ítélte a Brawn, a Toyota és a Williams diffúzorát, ezzel véget ért a fenéklemezekről szóló hercehurca, és hivatalossá vált az első két verseny végeredménye. A többi csapat pedig nem tehet mást, mihamarabb ki kell fejlesztenie a maga dupla diffúzorát, ha esélyt akar teremteni magának a futamgyőzelmekre.
„Az FIA fellebbviteli bírósága elutasítja az óvásokat, és helybenhagyja az Ausztrál Nagydíj sportfelügyelő testületének döntését, amely szerint a kérdéses autók megfelelnek a Formula–1 kétezer-kilences technikai szabályzatának” – állt a döntésben.
Jenson Button révén a Brawnistálló az Alfa Romeo 1950-es rajtja óta elsőként szerzett futamgyőzelmet az első két nagydíján, és Sanghajban minden esélye megvan arra, hogy folytassa remeklését. Megszorongatni pedig, akárcsak eddig, a Toyota és a Williams pilótáinak lesz leginkább esélyük, a többieknek időbe telik, mire utolérik őket. Persze, ahogy eddig, a Red Bull-lal, a BMW-vel és a Ferrarival továbbra is számolni kell.
A Scuderia, amely a párizsi tárgyaláson biztos volt igazában, látszólag megdöbbent az ítélet hallatán, de valójában nem érte váratlanul, hiszen már hetekkel korábban felkészült arra, hogy elkészítse saját új diffúzorát.
„Kényszerítenek bennünket arra, hogy átalakítsuk az autónkat – mondta Stefano Domenicali, a Ferrari csapatfőnöke, aki úgy beszél, mintha istállója nem költene minden évben milliókat fejlesztésekre. – Ha vissza akarunk kerülni az élbolyba, utol kell érnünk azokat a csapatokat, amelyek másként értelmeztek egy szabályt, ez viszont időt és temérdek pénzt igényel. Kettőzött erővel kell fejlesztenünk az autót.”
Domenicali megjegyezte, részletes magyarázatot vár az FIA-tól, mert részleteiben még mindig nem érti a döntést. A minden korábbinál hevesebb fejlesztési háborúban nagy szerepe lesz Luca Baldisserinek, aki a csapat fő stratégájából gyári vezetőhelyettes lett, az ő felelőssége is, hogy mihamarabb elkészüljön az új diffúzor, amelyet már a Spanyol Nagydíjon be akar vetni a Scuderia, de nem elképzelhetetlen, hogy a júniusi Török GP-ig várnia kell vele. Baldisseri mellett Michael Schumacher is hiányozni fog Sanghajból, a visszavonulása óta tanácsadóként tevékenykedő német az első két futamon megjelent, és néhány elvakult bulvárlap őt is bűnösnek találta azért, mert a Ferrari pont nélkül zárta a két viadalt.
A Scuderia ügyvédje a keddi tárgyaláson egyébként Ross Brawnba és az FIA-ba is többször „belerúgott”, de a végeredményt látva úgy tűnik, Nigel Tozzi előadásában több volt a hatásvadász motívum, mint az igazság. Brawnt Adrian Newey, a Red Bull főtervezője is támadta, a kolléga szerint a dupla diffúzor miatt a Formula–1-es autók biztonságát is veszélybe sodorja. Brawn ezt a vádat „övön aluli ütésnek” minősítette. A döntést követően azonban már senkivel sem akart vitatkozni.
„Ezzel a határozattal lezártnak tekinthetjük az ügyet, végre minden figyelmünket a versenypályára fordíthatjuk – mondta Brawn. – Elfogadjuk, hogy a többi csapat kihasználta a lehetőségeit, és megpróbálta betiltani azt az eszközünket, amelynek köszönhetően remekül kezdtük az idényt. Ezek után különösen megnyugtat, hogy szabályosnak minősítették az autónkat.”
A csapatok egy része talán már Kínában beveti dupla diffúzorát, a hírek szerint a Renault és a McLaren kifejezetten jól áll vele (korábban a Force Indiát is ide sorolták, de kétséges, hogy az egyetlen istálló, amely állítható első légterelő nélkül versenyez, az új diffúzort leghamarabb elkészítők közé kerülne). Gary Anderson, korábbi F1-es tervező az Autosport magazin szakértőjeként rámutatott, hogy a Brawn BGP001-es autójában több érték van, mint maga a diffúzor, és a többi csapat vélhetően tévúton jár.
„Sohasem egyetlen részlet teszi az autót gyorsabbá a többinél – írta Anderson. – Ha alaposan végignézem a BGP001-est, legalább tíz olyan megoldást látok, amelynek köszönhetően a többi autó előtt jár. El tudom képzelni, milyen jót nevetnek Brackleyben ezen a diffúzorügyön, és azon, hogy most mindenki ebbe fogja fektetni az összes energiáját. Aztán amikor elkészülnek a saját dupla diffúzorukkal, a remélt hat-hét helyett jó, ha két tizedmásodpercet javul a köridejük. Egyszer egy nagyrabecsült szakember azt mondta nekem: »Ha jó autót építesz, gondoskodj arról is, hogy eltereld a figyelmet a legfőbb erősségéről, és egy kevésbé fontos alkatrészt tegyél látványossá. Ezzel eléred, hogy a többiek arra figyeljenek, és lelassítod a felzárkózásukat.«”