Aszfalt helyett bíróságon

SZŰCS ANDRÁSSZŰCS ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2009.05.21. 00:09
Címkék
A francia bíróságon folytatódik a 2010-es szabályokról zajló vita: a Ferrari vétójogára hivatkozva terelte jogi útra az ügyet. Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség elnöke szerint nincs miről beszélni, és amelyik csapat nem nevez a május 29-i határidőig, sokat kockáztat.

A bíróságon kötött ki a 2010-es szabályokról folyó vita: vétójogára hivatkozva a Ferrari múlt pénteken terelte jogi útra az ügyet. A Nemzetközi Automobil-szövetség, az FIA székhelye miatt illetékes francia hatóságok által kedd délután megkezdett, mindössze egyórás tárgyalás elsőfokú ítéletét szerda délután kettőkor hirdetik ki. Az FIA előre jelezte, ha számára kedvezőtlen ítélet születik, fellebbez.

Május 29-én azonban lejár a jövő évi világbajnokság nevezési határideje, a Ferrari, a Red Bull, a Renault, a Toro Rosso és a Toyota pedig már jelezte, nem nevez, ha tényleg bevezetik a tervezett szabályokat. A vitatott elképzelés a következő: az FIA 40 millió fontos költségkeretet szabna meg, amely csapat ez alatt marad, technikai szabadságot kap, amely fölötte, az nem, így kétszintessé válna az F1.

„A csapatoknak május 22. és 29.

között kell nevezniük, amivel egyszersmind elfogadják a szabályokat. Csakhogy ezek a regulák tökéletesen ellentétesek azzal, amit a Ferrarinak korábban ígértek” – mondta Emmanuel Gallard, aScuderia egyik ügyvédje. A Ferrari szerint a csapat 1998-ban vétójogot kapott, azaz meggátolhatja az új szabályok bevezetését.

„Mi azt mondjuk, hogy nincs vétójoga a Ferrarinak, ha pedig mégis, akkor sem élt vele, amikor lehetett volna, képviselői csendben ültek a március tizenhetediki értekezleten. Mindegy, szerintünk az állítólagos megegyezés abban a pillanatban amúgy is megszűnt, amikor megalakult a FOTA. A Scuderia korábban mindig lojális volt az FIA-hoz, és együttműködött. Enzo Ferrari régen egyenlő távolságra állt a brit csapatoktól és a szövetségtől, aztán aktuális érdekétől függően közeledett az egyik vagy másik oldalhoz – mondta Max Mosley, az FIA elnöke, majd a Ferrari esetleges kiszállására a következőkkel reagált: – Hogyne lennénk meg nélküle. Ha nem így lenne, fel is adhatnánk a sportág irányítását, és csinálhatná a Ferrari. Csupán egyszer mondtam, hogy övé a legfontosabb csapat, ami rögtön olyan értelmezést kapott, hogy kivételes bánásmódban van része, amelyben sosem volt, és most sincs – ugyanolyan szabályok vonatkoznak rá, mint másokra. Ám a nagyközönség szempontjából igenis a Ferrari a legfontosabb, amit bizonyít, hogy a Bernie Ecclestone-nal kötött szerződésből a legtöbb pénzt kapja. De nonszensz, hogy nélkülözhetetlen lenne. Ez kicsit olyan, mint szegény Ayrton Senna esete: 1994-ig, amikor sajnos meghalt, ő volt a legfontosabb pilóta, de az F1 nem állt meg utána sem. A Lotus és a Brabham is fontos csapat volt, sőt a Maserati is az ötvenes években…”

A FOTA, a Formula–1-es csapatok szövetsége állítólag pénteken, a Monacói Nagydíj szünnapján ül össze, hogy újra megvitassa a helyzetet.

Mosley szerint jelenleg három és hat között van a következő szezonra a határidőig nevező csapatok száma. Valószínűleg a Brawn, a Force India és a Williams mellett újoncként a Lola és a USGPE jelentkezik. Akik most nem neveznek, de később megtennék, pénzbüntetésre számíthatnak, már ha egyáltalán lesz még hely számukra, hiszen a költségplafon bevezetése esetén több új privát csapat is csatlakozna az F1-hez.

„Ha nem lesz elég jelentkező, ahogy ebben a pillanatban nincs, akkor a mostani csapatok ráérnek. Ám az is lehet, hogy a most nem jelentkezőknek később már nem lesz hely, és akkor nem marad más választásuk, mint mondjuk felvásárolni egy kisebb csapatot. Ezt jó, ha észben tartják, mielőtt döntenek” – figyelmeztetett Mosley, aki szerint az egész nyár rámehet az ügy megoldására.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik