Valentino Rossi zseniális. Nem újdonság ez az őt ismerők számára, mégis csodálatos, ahogy újra meg újra meglepi az ellenfeleket, jelezvén: átmenetileg ugyan felülhetnek a trónra, de az csakis neki jár. Nem volt meglepő, hogy Jorge Lorenzóval ők vívták a nap meccsét, hiszen már az edzéseredmények is a két Yamaha-pilóta fölényét tükrözték. Arra azonban, hogy a verseny az utolsó kanyarban dől el, aligha számított bárki is. Ez volt a 2007 óta tartó 800 köbcentis MotoGP-korszak első olyan nagydíja, amely az utolsó métereken dőlt el.
A „történelmi” előzést Rossi (ki más?) mutatta be, s ezzel pályafutása 99. vb-futamgyőzelmét aratta – a kilencediket Barcelonában.
Az olasz motoros zseni pedig a nagy diadal (és a szokásos levegőbe csapkodás, ünneplés) után bizonyította, hogy nemcsak remek versenyző, hanem jó ember is: a levezető körben kezet fogott Talmácsi Gáborral, aki gratulált neki, és Rossi is jelezte, értékeli a kategória újoncának teljesítményét – elvégre Talma élete első MotoGP-viadalát a 17. helyen fejezte be. A testbeszéddel mindent elmondtak, szavakra nem volt szükségük.
Aki azt hitte, ezzel véget ért Talmácsi napja, s megpihenhetett, nagyot tévedett. A pilóta este hétkor jutott csak el a lakóbuszához, mert megbeszélése volt a csapattal, majd a gumigyártóval, következtek az interjúk (egyórás forgatás a BBC-vel), s csupán utána szuszszanhatott egy kicsit.
„Nem egyszerű a MotoGP, ha jól összeszámolom, körülbelül egyórányi nettó szabadidőm van naponta – mondta Talmácsi fülig érő szájjal, jelezve, semmi sem tehetné boldogabbá, mint ez a sűrű időbeosztás. – Motivál, hogy nagyon sok dicséretet kaptam, és örülök, mert rengeteg tapasztalatot szereztem.”
Talma, aki a délelőtti bemelegítésen mindössze 2.5 másodpercre volt az éllovastól, elmondta: a rajtja jól sikerült, négy körig tudta tartani a lépést Sete Gibernauékkal, ám akkor vetélytársai felgyorsultak, ő pedig inkább arra koncentrált, hogy saját ritmusát tartva a lehető legtöbb információt gyűjtse össze a számára ismeretlen Hondáról.
„Verseny közben sok minden eszembe jutott, amit a hétfői teszten hasznosíthatunk, s amellyel – ha több a tapasztalatom – már most gyorsabb lehettem volna. De nem akarok semmit sem elsietni, s a lehetőségekhez képest szerintem ez sem rossz. Szombaton még lázas voltam, és ez hosszabb verseny volt, mint amit megszoktam; a motor teljesen ismeretlen, ráadásként még a rekkenő hőség… Nem tagadom, akadt egy-két holtpontom. De nemcsak nekem. A végén gratuláltam Rossinak – remek érzés volt ezt a pályán, a levezető körben megtenni –, és rajta is láttam, hogy őt is megviselte a hőség. Anyukám viszont azt mondta a végén: fiam, voltál te már ennél fáradtabb is…”
– árulta el Talmácsi. Ami a hátteret illeti: Talmácsi hirtelen érkezése a Scotcsapathoz választ adott ugyan a magyar pilóta jövőjével kapcsolatos kérdésekre, viszont újabb praktikus problémákat vetett fel. A gárdának ugyanis mindössze két motorja van, ezeken osztozott a hétvégén a magyar és szintén kategóriaújonc csapattársa, Takahasi Juki.
Felröppentek hírek azzal kapcsolatban, hogy esetleg egyedül Talma fejezi be az idényt, de a csapatfőnök Cirano Mularoni cáfolta, hogy kitennék a szatellitalakulatból Takahasit. „Az a tervünk, hogy két pilótát versenyeztetünk az idény hátralévő részében – mondta Mularoni a vb hivatalos internetes portálján. – További két motorra van szükségünk ehhez, de persze nem lesz könnyű megszerezni, miután a szezon már javában zajlik. Reméljük, mégis sikerül, mert két versenyzővel akarjuk befejezni a szezont.”
A team sajtótájékoztatóján egyébként az is elhangzott, Talmácsira a 2010-es és 2011es szezonra is opciója van az istállónak – ez azt jelenti, hogy ha bárki szerződtetné, de ők tovább akarnak dolgozni vele, erre előjoguk van. Ezek azonban még távoli tervek, jelenleg az a legfontosabb, hogy Talmácsi a lehető legjobban megismerje új motorját. Ennek érdekében hétfőre a csapata tesztlehetőséget biztosított számára.