A két legfontosabb feltétel: |
1. A kluboknak az első ötvenben kellett lenniük az összesített működési bevételüket tekintve. |
2. A kluboknak az első ötvenben kellett lenniük az ötéves időszak alapján számított UEFA-együtthatót tekintve. |
A klubok akkor is bekerülhettek a 32 topklub közé, ha nem feleltek meg a fenti két kritérium egyikének, de |
3. a top 30 európai klub közé tartoztak a közösségi médiabeli (Facebook, Twitter, Instagram) követőik száma alapján 2017. március 31-én. |
A TANULMÁNY FŐBB MEGÁLLAPÍTÁSAI
• A nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján Európa 32 vezető futballklubjának cégértéke (Enterprise Value) 29.9 milliárd euró, ami 14 százalékos növekedést jelent az előző szezonhoz képest. A TAVALYI LISTÁT IDE KATTINTVA TEKINTHETI MEG!
• Annak ellenére, hogy a Manchester United nem jutott be a Bajnokok Ligájába, cégérték alapján megelőzte a Real Madridot, és növelte előnyét a Barcelonával szemben. A Manchester United az első klub a KPMG rangsorában, amelynek cégértéke meghaladja a 3 milliárd eurót.
• Az angol kluboknak sokkal több bevételük származik közvetítési jogokból, mint a többi vezető futballcsapatnak, így jelenleg a top 10-es listán hat helyet tudhatnak magukénak, miután a Tottenham Hotspur kiszorította a tavalyi 10. Paris Saint-Germaint.
• A két idei BL-döntős, a Real Madrid és a Juventus 2.9, illetve 1.2 milliárd eurós cégértékkel a második és a kilencedik helyre került a KPMG összesítése szerint.
• Három új együttes került be a rangsorba tavalyhoz képest: a 2015–2016-os szezon angol bajnoka, a Leicester City a 16. helyezést érte el, míg az Athletic Bilbao a 25., a Besiktas pedig a 30. pozícióba került. A tavalyi „32-es táblán” még ott volt a Monaco (26.), a Porto (28.) és a Fiorentina (32.) is.
Helyezés (tavaly) | Csapat | Cégérték (millió euró) | ||
alsó | közép | felső | ||
1. (1.) | Manchester United | 3004 | 3095 | 3186 |
2. (1.) | Real Madrid | 2895 | 2976 | 3057 |
3. (3.) | Barcelona | 2688 | 2765 | 2843 |
4. (4.) | Bayern München | 2367 | 2445 | 2523 |
5. (6.) | Manchester City | 1909 | 1979 | 2049 |
6. (5.) | Arsenal | 1882 | 1956 | 2029 |
7. (7.) | Chelsea | 1524 | 1599 | 1674 |
8. (8.) | Liverpool | 1260 | 1330 | 1400 |
9. (9.) | Juventus | 1158 | 1218 | 1277 |
10. (12.) | Tottenham Hotspur | 978 | 1011 | 1044 |
11. (10.) | Paris Saint-Germain | 948 | 998 | 1049 |
12. (11.) | Borussia Dortmund | 917 | 971 | 1025 |
13. (14.) | Atlético Madrid | 771 | 793 | 815 |
14. (13.) | Schalke | 663 | 691 | 719 |
15. (15.) | Milan | 504 | 547 | 590 |
16. (–) | Leicester City | 442 | 462 | 482 |
17. (16.) | Everton | 431 | 457 | 483 |
18. (19.) | Roma | 433 | 453 | 473 |
19. (17.) | Internazionale | 407 | 429 | 451 |
20. (18.) | Napoli | 388 | 409 | 431 |
21. (24.) | Galatasaray | 357 | 377 | 398 |
22. (22.) | Fenerbahçe | 330 | 349 | 368 |
23. (21.) | Benfica | 326 | 340 | 353 |
24. (29.) | Lyon | 301 | 317 | 334 |
25. (–) | Athletic Bilbao | 285 | 300 | 315 |
26. (20.) | Ajax | 258 | 274 | 290 |
27. (30.) | Sevilla | 249 | 261 | 273 |
28. (25.) | Valencia | 225 | 235 | 246 |
29. (23.) | Lazio | 215 | 227 | 240 |
30. (–) | Besiktas | 207 | 219 | 231 |
31. (31.) | PSV | 201 | 210 | 220 |
32. (27.) | Marseille | 179 | 187 | 196 |
A 10 vizsgált európai bajnokság csapatai közül megfelelt a kritériumoknak a Fiorentina, a Monaco, a Porto, a Villarreal, a Basel, a Sporting CP és a Celtic is, de értékük alapján nem fértek be a legjobb 32 közé. |
A tanulmány készítői idén is az úgynevezett „Revenue Multiple” módszertant alkalmazták, amely mentén minden klub és piac esetében az alábbi tényezőket vették figyelembe: profitabilitás, népszerűség, stadiontulajdonlás, televíziós közvetítési jogok és sportpotenciál. |
„A futball mint iparág értéke folyamatosan növekszik, legalábbis erre következtethetünk a 32 vezető európai klub összesített cégértéke alapján. Bár ez a növekedés nagyrészt a közvetítési jogok virágzó piacának köszönhető, szintén ebbe az irányba hat a klubok kereskedelmi tevékenységének nemzetközi térnyerése, valamint az, hogy modern, saját maguk által birtokolt stadionokban játszanak, és vezetési gyakorlatukban egyre nagyobb szerepet játszik a pénzügyi fenntarthatóság elve” – hangsúlyozta Andrea Sartori, a KPMG globális sporttanácsadási vezetője a tanulmány megjelenése kapcsán.
„Bár a vezető ligák közül többen is külön stratégiát dolgoztak ki arra vonatkozólag, hogy rajongóik figyelmét a világ minden tájáról magukra irányítsák, az angol Premier League jóval a többi európai bajnokság előtt jár. Az egyes klubok azonban – más tényezőkkel ellentétben – csak mérsékelten képesek befolyásolni, hogy a közvetítői jogokból mennyi bevételük származik, holott ez érezhető hatással van a cégértékükre.”
A 2017-es listán az angol Premier League csapatai dominálnak, értékük megközelíti a top 32 európai klub teljes cégértékének 40 százalékát. Könnyen lehet, hogy a jövő évi lajstromban még előkelőbb helyet foglalnak majd el, köszönhetően a televíziós közvetítési jogok 2016–2017-es szezonban kezdődött újabb ciklusának, amely még nagyobb bevételt garantál az angol bajnokság minden együttesének.
Tavalyhoz képest az idén kettővel több, összesen tíz klub értéke haladja meg az egymilliárd eurót. A Juventus és a Tottenham Hotspur újonnan csatlakozott ehhez az exkluzív csoporthoz, utóbbi a francia Paris Saint-Germaint ütötte ki a tizedik helyről.
A lista felső harmadának másik érdekessége, hogy a Manchester City az ötödik helyre került, 1.9 milliárd eurós cégértékével megelőzve az Arsenalt.
Az angol klubok dominanciája ellenére Spanyolország helyzete továbbra is egyedüli abban a tekintetben, hogy két klubjának, a Real Madridnak és a Barcelonának is meghaladja a 2 milliárd eurót az értéke. A spanyol klubok összértéke 10 százalékkal nőtt tavalyhoz képest, ami részben az Atlético Madridnál és a Sevillánál bekövetkezett 34, illetve 44 százalékos növekedésnek, részben pedig annak köszönhető, hogy idén először az Athletic Bilbao is bekerült a KPMG rangsorába.
A listán idén is három német klub szerepel, melyek összértéke 14 százalékkal nőtt tavalyhoz képest. A Bayern München a maga 2.4 milliárd eurós cégértékével továbbra is negyedik, ugyanakkor valamivel közelebb került a harmadik helyen szereplő Barcelonához.
A Juventustól eltekintve az olasz klubok továbbra sem tudják tartani a lépést az európai elittel. A Serie A-ból jelenleg mindössze hat klub szerepel a 32-es rangsorban, eggyel kevesebb, mint 2016-ban, összértékük pedig csupán hét százalékkal nőtt az elmúlt év során. Miközben a Lazio cégértéke 2 százalékkal csökkent, a kínai vevőre találó Milané 547 millió euró körül stagnált.
Ezzel szemben a BL-döntős Juventus, amely az idén immár sorozatban hatodik alkalommal nyerte meg az olasz bajnokságot, nem csak a pályán sikeres. A klub cégértéke 24 százalékkal nőtt tavalyhoz képest, ráadásul egyedüli olasz klubként van jelen a top 10-ben is.
A francia gárdák közül figyelemre méltó a Lyon, melynek értéke jelenleg mintegy 317 millió euróra tehető, ami tavalyhoz képest páratlan, 71 százalékos növekedést jelent. A Paris Saint-Germain ugyanakkor már nem szerepel a top 10-ben, annak ellenére, hogy cégértéke 18 százalékkal nőtt.
A 32-es listán hat olyan klub szerepel, amely az öt vezető európai liga egyikének sem tagja (Ajax, PSV Eindhoven, Benfica, Fenerbahce, Galatasaray, Besiktaş). Értékük a 32 klub összértékének mindössze 6 százalékát adja, ami jól jelzi pénzügyi lemaradásukat a legjobb angol, spanyol, német, olasz és francia csapatokhoz képest.
A kiadványt a szombati BL-döntő alkalmából tette közzé a KPMG sporttanácsadási csapata.