Topklubok: már a Real sem tudja tartani a lépést az MU-val

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2017.05.31. 11:05
null
George Best, Denis Law és Bobby Charlton emlékműve az Old Traffordnál, a háttérben Sir Matt Busby szobra (Fotó: AFP)
A Manchester United az első klub, amelynek becsült cégértéke meghaladja a 3 milliárd eurót – derül ki a KPMG idén második alkalommal megjelenő, „Football Club's Valuation: The European Elite 2017” című tanulmányából, amely szerint (tavalyhoz hasonlóan) az MU, a Real Madrid és a Barcelona a három legértékesebb futballklub kontinensünkön. Ám míg egy évvel ezelőtt az MU és a Real holtversenyben állt az élen, most az angolok már egyedül vezetnek.

 

MI ALAPJÁN VÁLASZTOTTÁK KI A 32 KLUBOT?
A két legfontosabb feltétel:
1. A kluboknak az első ötvenben kellett lenniük az összesített működési bevételüket tekintve.
2. A kluboknak az első ötvenben kellett lenniük az ötéves időszak alapján számított UEFA-együtthatót tekintve.
A klubok akkor is bekerülhettek a 32 topklub közé, ha nem feleltek meg a fenti két kritérium egyikének, de
3. a top 30 európai klub közé tartoztak a közösségi médiabeli (Facebook, Twitter, Instagram) követőik száma alapján 2017. március 31-én.

A TANULMÁNY FŐBB MEGÁLLAPÍTÁSAI

• A nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján Európa 32 vezető futballklubjának cégértéke (Enterprise Value) 29.9 milliárd euró, ami 14 százalékos növekedést jelent az előző szezonhoz képest. A TAVALYI LISTÁT IDE KATTINTVA TEKINTHETI MEG!

Annak ellenére, hogy a Manchester United nem jutott be a Bajnokok Ligájába, cégérték alapján megelőzte a Real Madridot, és növelte előnyét a Barcelonával szemben. A Manchester United az első klub a KPMG rangsorában, amelynek cégértéke meghaladja a 3 milliárd eurót.

• Az angol kluboknak sokkal több bevételük származik közvetítési jogokból, mint a többi vezető futballcsapatnak, így jelenleg a top 10-es listán hat helyet tudhatnak magukénak, miután a Tottenham Hotspur kiszorította a tavalyi 10. Paris Saint-Germaint.

• A két idei BL-döntős, a Real Madrid és a Juventus 2.9, illetve 1.2 milliárd eurós cégértékkel a második és a kilencedik helyre került a KPMG összesítése szerint.

Három új együttes került be a rangsorba tavalyhoz képest: a 2015–2016-os szezon angol bajnoka, a Leicester City a 16. helyezést érte el, míg az Athletic Bilbao a 25., a Besiktas pedig a 30. pozícióba került. A tavalyi „32-es táblán” még ott volt a Monaco (26.), a Porto (28.) és a Fiorentina (32.) is.

EURÓPA 32 TOPKLUBJÁNAK CÉGÉRTÉKE
Helyezés (tavaly) Csapat Cégérték (millió euró)
alsó közép felső
1. (1.)
Manchester United 3004 3095 3186
2. (1.)
Real Madrid 2895 2976 3057
3. (3.)
Barcelona 2688 2765 2843
4. (4.)
Bayern München 2367 2445 2523
5. (6.)
Manchester City 1909 1979 2049
6. (5.)
Arsenal 1882 1956 2029
7. (7.)
Chelsea 1524 1599 1674
8. (8.)
Liverpool 1260 1330 1400
9. (9.)
Juventus 1158 1218 1277
10. (12.)
Tottenham Hotspur 978 1011 1044
11. (10.)
Paris Saint-Germain 948 998 1049
12. (11.)
Borussia Dortmund 917 971 1025
13. (14.)
Atlético Madrid 771 793 815
14. (13.)
Schalke 663 691 719
15. (15.)
Milan 504 547 590
16. (–) Leicester City 442 462 482
17. (16.)
Everton 431 457 483
18. (19.)
Roma 433 453 473
19. (17.)
Internazionale 407 429 451
20. (18.)
Napoli 388 409 431
21. (24.)
Galatasaray 357 377 398
22. (22.)
Fenerbahçe 330 349 368
23. (21.)
Benfica 326 340 353
24. (29.)
Lyon 301 317 334
25. (–) Athletic Bilbao 285 300 315
26. (20.)
Ajax 258 274 290
27. (30.)
Sevilla 249 261 273
28. (25.)
Valencia 225 235 246
29. (23.)
Lazio 215 227 240
30. (–) Besiktas 207 219 231
31. (31.)
PSV 201 210 220
32. (27.)
Marseille 179 187 196
A 10 vizsgált európai bajnokság csapatai közül megfelelt a kritériumoknak a Fiorentina, a Monaco, a Porto, a Villarreal, a Basel, a Sporting CP és a Celtic is, de értékük alapján nem fértek be a legjobb 32 közé.

 

MÓDSZERTAN

A tanulmány készítői idén is az úgynevezett „Revenue Multiple” módszertant alkalmazták, amely mentén minden klub és piac esetében az alábbi tényezőket vették figyelembe: profitabilitás, népszerűség, stadiontulajdonlás, televíziós közvetítési jogok és sportpotenciál.

„A futball mint iparág értéke folyamatosan növekszik, legalábbis erre következtethetünk a 32 vezető európai klub összesített cégértéke alapján. Bár ez a növekedés nagyrészt a közvetítési jogok virágzó piacának köszönhető, szintén ebbe az irányba hat a klubok kereskedelmi tevékenységének nemzetközi térnyerése, valamint az, hogy modern, saját maguk által birtokolt stadionokban játszanak, és vezetési gyakorlatukban egyre nagyobb szerepet játszik a pénzügyi fenntarthatóság elve” – hangsúlyozta Andrea Sartori, a KPMG globális sporttanácsadási vezetője a tanulmány megjelenése kapcsán.

„Bár a vezető ligák közül többen is külön stratégiát dolgoztak ki arra vonatkozólag, hogy rajongóik figyelmét a világ minden tájáról magukra irányítsák, az angol Premier League jóval a többi európai bajnokság előtt jár. Az egyes klubok azonban – más tényezőkkel ellentétben – csak mérsékelten képesek befolyásolni, hogy a közvetítői jogokból mennyi bevételük származik, holott ez érezhető hatással van a cégértékükre.”

A legjobb három, tíz és húsz klub részesedése a 32 klub összértékéből (Grafika: KPMG; millió euró)
A legjobb három, tíz és húsz klub részesedése a 32 klub összértékéből (Grafika: KPMG; millió euró)

 

A 2017-es listán az angol Premier League csapatai dominálnak, értékük megközelíti a top 32 európai klub teljes cégértékének 40 százalékát. Könnyen lehet, hogy a jövő évi lajstromban még előkelőbb helyet foglalnak majd el, köszönhetően a televíziós közvetítési jogok 2016–2017-es szezonban kezdődött újabb ciklusának, amely még nagyobb bevételt garantál az angol bajnokság minden együttesének.

Tavalyhoz képest az idén kettővel több, összesen tíz klub értéke haladja meg az egymilliárd eurót. A Juventus és a Tottenham Hotspur újonnan csatlakozott ehhez az exkluzív csoporthoz, utóbbi a francia Paris Saint-Germaint ütötte ki a tizedik helyről.

A lista felső harmadának másik érdekessége, hogy a Manchester City az ötödik helyre került, 1.9 milliárd eurós cégértékével megelőzve az Arsenalt.

Az angol klubok dominanciája ellenére Spanyolország helyzete továbbra is egyedüli abban a tekintetben, hogy két klubjának, a Real Madridnak és a Barcelonának is meghaladja a 2 milliárd eurót az értéke. A spanyol klubok összértéke 10 százalékkal nőtt tavalyhoz képest, ami részben az Atlético Madridnál és a Sevillánál bekövetkezett 34, illetve 44 százalékos növekedésnek, részben pedig annak köszönhető, hogy idén először az Athletic Bilbao is bekerült a KPMG rangsorába.

A legmagasabb kereskedelmi értékű mezek (millió euró) és a klub helyezése az értékrangsorban (Grafika: KPMG)
A legmagasabb kereskedelmi értékű mezek (millió euró) és a klub helyezése az értékrangsorban (Grafika: KPMG)

 

A listán idén is három német klub szerepel, melyek összértéke 14 százalékkal nőtt tavalyhoz képest. A Bayern München a maga 2.4 milliárd eurós cégértékével továbbra is negyedik, ugyanakkor valamivel közelebb került a harmadik helyen szereplő Barcelonához.

A Juventustól eltekintve az olasz klubok továbbra sem tudják tartani a lépést az európai elittel. A Serie A-ból jelenleg mindössze hat klub szerepel a 32-es rangsorban, eggyel kevesebb, mint 2016-ban, összértékük pedig csupán hét százalékkal nőtt az elmúlt év során. Miközben a Lazio cégértéke 2 százalékkal csökkent, a kínai vevőre találó Milané 547 millió euró körül stagnált.

Ezzel szemben a BL-döntős Juventus, amely az idén immár sorozatban hatodik alkalommal nyerte meg az olasz bajnokságot, nem csak a pályán sikeres. A klub cégértéke 24 százalékkal nőtt tavalyhoz képest, ráadásul egyedüli olasz klubként van jelen a top 10-ben is.

A francia gárdák közül figyelemre méltó a Lyon, melynek értéke jelenleg mintegy 317 millió euróra tehető, ami tavalyhoz képest páratlan, 71 százalékos növekedést jelent. A Paris Saint-Germain ugyanakkor már nem szerepel a top 10-ben, annak ellenére, hogy cégértéke 18 százalékkal nőtt.

A vizsgált európai szövetségek piaci (sárga) és szakmai teljesítmény alapú (piros) bevételeinek aránya az európai kupaszereplés során. Jobbra az UEFA-tól érkező bevételek (Grafika: KPMG, millió euró)
A vizsgált európai szövetségek piaci (sárga) és szakmai teljesítmény alapú (piros) bevételeinek aránya az európai kupaszereplés során. Jobbra az UEFA-tól érkező bevételek (Grafika: KPMG, millió euró)

A 32-es listán hat olyan klub szerepel, amely az öt vezető európai liga egyikének sem tagja (Ajax, PSV Eindhoven, Benfica, Fenerbahce, Galatasaray, Besiktaş). Értékük a 32 klub összértékének mindössze 6 százalékát adja, ami jól jelzi pénzügyi lemaradásukat a legjobb angol, spanyol, német, olasz és francia csapatokhoz képest.

A kiadványt a szombati BL-döntő alkalmából tette közzé a KPMG sporttanácsadási csapata.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik