A Football Benchmark kimutatása 2008-tól 2023-ig követi nyomon Európa tíz legnagyobb költségvetésből gazdálkodó klubjának bevételi forrását. Az idővonal elején még a közvetítési jogdíjakból származó bevétel a teljes bevétel 42%-át jelentette, a szponzorációs és egyéb kereskedelmi hozam 32% volt, míg a jegy- és meccsnapi bevételek 27%-ra rúgtak. Utóbbi kategória arányaiban fokozatos csökkenést mutat, a szponzori bevételek viszont 2012-ben megelőzték a közvetítési díjakat.
Érdekes, hogy a koronavírus-járvány miatt kiesett két idény (2019–2020 és 2020–2021) előtti tendencia a tévés pénzek és a meccsnapi bevétel tekintetében is megváltozott, előbbi zuhanni, utóbbi emelkedni kezdett a pandémia után. A 2023-as adatok szerint a szponzorációs bevételek 47%-át, a közvetítési jogok 36%-át, a meccsnapi bevételek 17%-át jelentik a nagy klubok jövedelmének.
A kereskedelmi vonal töretlenül emelkedik, a nagy klubok globális márkákká váltak, a sztárjátékosokat a világ minden pontján ismerik, vásárolják a nevükkel ellátott mezeket, amelyeken a mezszponzor neve vagy logója is megjelenik, így a fő támogatók egyre többet áldoznak arra, hogy velük együtt láthassák őket.
A legnagyobb bevételű nagy klubok közül a Bayern München esetében a legmagasabb a kereskedelmi ágból származó jövedelem aránya, a 2022–2023-as idényben 419 millió euróra rúgott, ami az összbevétel 56%-át jelentette. A Bayernt a PSG, a Manchester City, a Barcelona, a Real Madrid és a Manchester United követte a sorban, e klubok szponzorációs bevétele haladta meg a 300 millió eurót.
Ami a mezeket illeti, a 2023-as adatok szerint a Real Madrid vezet évi 190 millió euróval, ebből a gyártó Adidas 120, a mezszponzor Emirates légitársaság 70 milliót ad a spanyol klubnak. A Barcelona 15 millióval marad el a rivális értékétől, s ezen a listán is a PSG, a Bayern és néhány angol klub található az élmezőnyben.
A Football Benchmark kiemeli a másodlagos mezszponzor szerepét és jövőbeni fontosságát, a mezek ujján megjelenő logókért is nagy összegeket fizetnek (a Real Madrid esetében a HP negyedét, a topligákban átlagosan ötödét a fő támogató díjának), a legtöbb piacon nemrég engedélyezték ezek megjelenését, így még kiaknázatlan területnek minősül.
A Football Benchmark rámutat, hogy az olasz topcsapatok az utóbbi időben lemaradtak, egyedül a Juventus szponzori bevétele rúgott 200 millió euró fölé az elmúlt idényben (a torinói csapat esetében az 50%-os arány is tükrözi a fentebb mutatott klubok adatait), a második AC Milan a 150-et sem éri el (a negyedik Napoli bevétele mindössze 75 millió euró). A Serie A nagyágyúinak fő pénzforrását még mindig inkább a tévés jogdíjak jelentik, míg ez a többi topklub esetében ugyebár az elmúlt 10-12 évben megfordult.
Angliában a Premier League csapatai számára kritikus a televíziós jogdíj, de a következő ciklus viszonylagos visszaesést eredményez majd, mert hiába kap több pénzt a liga, a 6.7 milliárd font három helyett négy évre szól (a 2025–2026-os idénytől a 2028–2029-esig), ami meccsenként alacsonyabb értéket eredményez, azaz folytatódik ennek a szektornak az arányosított visszaesése.
Visszatérve a szponzorokra, napjainkban a légitársaságok és a telekommunikációs vállalatok áldoznak a legtöbbet arra, hogy mezszponzorként megjelenjenek az öt topliga futballklubjainál. A harmadik a pénzügyi szektor, majd az autógyárak és a fogadóirodák következnek, igaz, utóbbit Olaszországban és Angliában is éveken belül kitiltják a támogatói körből. A Premier League 20 csapatából nyolc esetében bukmékeriroda a mezszponzor, 2026 nyaráig azonban le kell váltani őket.