A tulajdonosi tőke piaci értéke a teljes adóssággal együtt, de a cég készpénztartaléka nélkül. |
A KPMG a 32 klub vállalati értékét vizsgálta meg, a klubok és országok öt speciális jellemzőjét (jövedelmezőség, népszerűség, stadion tulajdonjoga, közvetítési jogok és a szereplőkben rejlő sportsikerek) figyelembe véve. A kutatás a 2013–2014-es és a 2014–2015-ös idény adatai alapján készült.
A 32 klub vállalati értéke összesen 26.3 milliárd euró, az első helyen holtversenyben a Real Madrid és a Manchester United található 2.9 milliárd euróval. A három legértékesebb klub (Real Madrid, Manchester United, Barcelona) összértéke nagyjából a harmadát adja ki a 32 klub együttes értékének.
vállalati érték (millió euró) | ||||
klub | alsó érték | középérték | felső érték | |
1. | Real Madrid (spanyol) | 2814 | 2905 | 2996 |
Manchester United (angol) | 2829 | 2905 | 2981 | |
3. | Barcelona (spanyol) | 2677 | 2758 | 2840 |
4. | Bayern München (német) | 2076 | 2153 | 2231 |
5. | Arsenal (angol) | 1594 | 1663 | 1731 |
6. | Manchester City (angol) | 1530 | 1620 | 1710 |
7. | Chelsea (angol) | 1365 | 1453 | 1541 |
8. | Liverpool (angol) | 1198 | 1273 | 1348 |
9. | Juventus (olasz) | 929 | 983 | 1038 |
10. | Paris-Saint Germain (francia) | 798 | 843 | 887 |
11. | Borussia Dortmund (német) | 781 | 830 | 879 |
12. | Tottenham (angol) | 768 | 801 | 834 |
13. | Schalke (német) | 591 | 624 | 657 |
14. | Atlético Madrid (spanyol) | 565 | 592 | 618 |
15. | Milan (olasz) | 507 | 545 | 583 |
16. | Everton (angol) | 428 | 455 | 482 |
17. | Internazionale (olasz) | 381 | 399 | 417 |
18. | Napoli (olasz) | 374 | 394 | 414 |
19. | Roma (olasz) | 337 | 358 | 379 |
20. | Ajax (holland) | 283 | 297 | 311 |
21. | Benfica (portugál) | 271 | 285 | 298 |
22. | Fenerbahce (török) | 239 | 256 | 274 |
23. | Lazio (olasz) | 219 | 233 | 247 |
24. | Galatasary (török) | 208 | 225 | 241 |
25. | Valencia (spanyol) | 192 | 203 | 214 |
26. | Monaco (francia) | 184 | 195 | 206 |
27. | Olympique Marseille (francia) | 181 | 190 | 200 |
28. | Porto (portugál) | 175 | 188 | 201 |
29. | Olympique Lyon (francia) | 176 | 186 | 195 |
30. | Sevilla (spanyol) | 170 | 181 | 192 |
31. | PSV (holland) | 167 | 175 | 184 |
32. | Fiorentina (olasz) | 148 | 156 | 165 |
A két legfontosabb feltétel: 1. A kluboknak az első ötvenben kellett lenniük az összesített működési bevételüket tekintve. |
A Premier League közvetítési jogai jelenleg 2.4 milliárd eurót érnek idényenként, amivel az angol élvonal magasan veri a többi európai bajnokságot. Az angol klubok vállalati értéke ennek is köszönhetően összesen 10.2 milliárd euró, ami nagyjából a 40 százaléka a 32 klub összértékének.
A kutatásban szereplő spanyol klubok vállalati értéke nagyjából 6.6 milliárd euró, ennek a 85 százalékát a Real Madrid és a Barcelona teszi ki.
A németektől csak három csapat szerepel a 32 vizsgált klubban, 3.5 milliárd eurónyi összértékkel.
Olaszország már korántsem olyan meghatározó tényező a nemzetközi kupasorozatokban, mint 10-20 évvel ezelőtt volt, ám így is az angolokkal holtversenyben a legtöbb, hét klubbal képviselteti magát a 32-es listán. Az azonban árulkodó, hogy az összértékük (3.1 milliárd euró) hetven százalékkal alacsonyabb, mint az angoloké (10.2 milliárd euró). A Juventus az egyetlen olasz csapat a top 10-ben, kevesebb mint 1 milliárd euróval.
A 32 klub között hat olyan van, amely nem az öt európai topligában (spanyol, angol, német, olasz, francia) szerepel. Az Ajax, a PSV, a Benfica, a Porto, a Fenerbahce és a Galatasaray összértéke mindössze öt százalékát teszi ki a 32 klubénak.
A városokat tekintve Manchester áll az első helyen, a United és a City összesen 4.525 milliárd eurót ér, többet, mint a három londoni csapat (Arsenal, Chelsea, Tottenham) együttvéve. A harmadik helyen Madrid található (Real, Atlético), Milánó azonban kevesebb mint 1 milliárd euróval csak a nyolcadik, pedig a Milan és az Inter összesen tízszer nyert BEK-et, illetve BL-t. Isztambul (Galatasaray, Fenerbahce) nincs a top tíz európai városban.
A sportegyesületeknek, különösen a futballkluboknak hiába van világszerte hatalmas szurkolótáboruk, hírnevük, a vállalati értékük viszonylag kicsi a gazdaság más szereplőihez viszonyítva. A KPMG példaként a legnagyobb sportszergyártó cégeket hozta fel, kiemelve, hogy a Nike vállalati értéke (92.5 milliárd euró) három és félszer nagyobb, mint a top 32 klub összértéke (26.3 milliárd euró). A Facebookon viszont a Barcelona, a Real Madrid és a Manchester United is több követővel büszkélkedhet, mint a Nike, az Adidas és a Puma együttesen.
Az utolsó diagramból kitűnik, hogy a 32 topklub harmadának orosz, ázsiai vagy amerikai a többségi tulajdonosa.