Loeb, Hirvonen, ifjabb Érdi és a többiek

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2010.02.11. 14:05
null
A magyar páros már túl van a pályabejáráson
Címkék
Havas utak, mínusz 15 Celsius-fokos hőmérséklet és a világ legjobb raliversenyzői – ezen a hétvégén a Svéd-ralival elkezdődik a világbajnoki szezon. Az idény kétségtelenül legnagyobb szenzációja, hogy a Formula–1-ből átigazolt a raliba a 2007-es világbajnok Kimi Räikkönen, aki körül legalább akkora a felhajtás, mint a száguldó cirkuszban. Hogy milyen eredményeket várnak tőle? Azt mondják, ez a tanulóéve.

Nem is mondhatnak mást, hiszen bár gyári Citroënnel száguld, a remek részeredmények mellé eddig általában becsúszott egy-egy baki – legutóbb a Lappföld-ralin például az ablakon keresztül kellett elhagynia a járművet, miután közelebbi ismeretséget kötött egy fával. Akkor azt mondta, az a különbség a Formula–1 és a rali között, hogy előbbi szakágban sohasem kellett -25 fokban versenyeznie. Meg persze, hogy ül mellette valaki (nem is akárki, a világ egyik legjobb navigátora, Kaj Lindström), aki folyamatosan mondja, hogy merre kell menni.

 ÚJ PONTOZÁSI RENDSZER
A Nemzetközi Automobil-szövetség a Formula–1 után a ralivilágbajnokság pontozási rendszerét is megváltoztatta, amelynek köszönhetően nem nyolc, hanem immár tíz célba érkező kap pontot – ez már a hét végi, idénynyitó Svéd-ralin is így lesz. A pontok a következők: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1.
Érdekesség, hogy ha ez az új rendszer élt volna tavaly, az sem változtatott volna semmit sem a világbajnokság élcsoportjának 2009-es végeredményén: 1. Loeb 93 (az új rendszerben: 229), 2. Hirvonen 92 (220), 3. Sordo 64 (151), 4. Latvala 41 (104), 5. P. Solberg 35 (86), 6. H. Solberg 33 (86), 7. Wilson 28 (76), 8. Ogier 24 (61), 9. Villagra 16 (44), 10. Rautenbach 9 (36)

Szóval Räikkönen gyors, ez kétségtelen, de hogy mikor lesz eredményes, az csakis attól függ, minimálisra tudja-e csökkenteni a hibáit. Motivációnak ott van mellette a csapattársa, a jelenlegi mezőny egyik legnagyobb tehetségének kikiáltott Sebastien Ogier.

Mindazonáltal az idén ők ketten még aligha szólnak bele a világbajnoki címért folyó csatába, hiszen ott van az élmezőnyben Sebastien Loeb, az utóbbi évek egyeduralkodója (neki továbbra is Dani Sordo a csapattársa), arról már nem is beszélve, hogy a Ford már évek óta készül a revánsra – a kék-ovál márka ezúttal is Mikko Hirvonent és Jari-Matti Latvalát állította csatasorba. A két finn közül előbbi olyan, mint egy gép: keveset hibázik, utóbbi pedig bár kissé szeleburdi (annyit bukik egy évben, mint más egy egész pályafutás alatt), viszont pokoli gyors.

Ifjabb Érdi most először versenyez az elitben, ahol négy futamra tervez
Ifjabb Érdi most először versenyez az elitben, ahol négy futamra tervez

SZAVAZÁS

Ön szerint mire jut Kimi Räikkönen a 2010-es rali vb-n?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

De ne menjünk bele a végső esélylatolgatásba, nézzük csak a svéd versenyt, amely izgalmasnak ígérkezik. A fentiek mellett azért, mert visszatér a versenypályákra a korábban visszavonuló kétszeres világbajnok Marcus Grönholm, vagy mert a szintén világbajnok Petter Solberg is ütőképes autóban (nem gyári Citroënben) ül, vagy mert az amerikaiak ide is betették a lábukat (Ken Block, Ford), vagy éppen mert a hóréteg nem elég vastag Karlstad környékén, és ennek az lehet a következménye, hogy néhol a szöges gumikkal mennek majd az aszfalton, ami az utakat is rongálja, de a gumikat is tönkreteszi.

Izgalmas versenynek nézünk tehát elébe, magyar szempontból pedig még egy kicsit izgalmasabbá teszi a dolgot, hogy ott lesz a mezőnyben ifjabb Érdi Tibor és Táborszki Attila egy N-csoportos Evo9-es Mitsubishi Lancerrel. A fiatal versenyző tíz éve koptatja a versenypályákat, és most először szerepel az elitben – méghozzá nem is egy, hanem négy vb-futamot tervezett az idényre, mert a hazai bajnokságban nem versenyez.

A magyar páros túl van a pályabejáráson (sokat nem aludtak a fiúk, reggel öttől este 11-ig mentek, hogy fel tudják térképezni az összes gyorsasági szakaszt), valamint egy hosszabb teszten, és Érdi szerint a vártnál könnyebb havon vezetni az autót. A vb-újonc magyarnak a sokszoros svéd ralibajnok, Mats Jonsson adott vezetéstechnikai tanácsokat a havas pályákra – ezek után Érdi teljesen érthetően nagyon várja már a startot.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik