Izgult. Hogyne izgult volna! Két gyorsasági szakasz volt hátra az Arad-raliból, ő vezetett a versenyben, és az volt a tét, hogy ha nyer, átveszi a vezetést az összetett pontversenyben.
Lazsálni pedig nem lehetett, mert veszélyes ellenfél, a korábban szintén magyar bajnoki címet szerző Spitzmüller Csaba üldözte.
Ifjabb Tóth János azonban nem véletlenül hétszeres abszolút bajnok – nem remegett meg a keze, még akkor sem, amikor az utolsó előtti szakaszon bedöglött a sisakba épített átbeszélő, amelyen a navigátorával kommunikáltak, úgyhogy egy mukkot sem hallott abból, amit Tagai Róbert mondott, utóbb pedig már kiabált neki. Így azután a rutinos navigátor egyszemélyes activity show-ba kezdett, mutogatta a kanyarok erősségét... Egy darabig ment is minden rendben, ám Tagai a hídkorlátot nem tudta időben lemodellezni, úgyhogy azt meg is csípték a Peugeot 207 S2000 jobb oldalával.
Szerencsére nem lett nagyobb baj.
„Az itinerben volt egy jel, az volt melléírva: búvár. Először azt hittem, valami új, idegen kifejezés, amit meg kell tanulni, de aztán felvilágosítottak, szó sincs erről. Búvárra akkor lesz szükség, ha elnézzük a patakátkelést" – mondta Bessenyei Zoltán, a 6-os kategória újdonsült magyar bajnoka |
„Amikor észrevettem, hogy nem működik az átbeszélő, azt hittem, itt a vége – vallotta be a Peugeot-Total Hungária Rallye Team pilótája, ifjabb Tóth, s lássuk be, nem volt alaptalan a félelme, hiszen ez az egyetlen verseny a naptárban, amelynek a pályáit egyáltalán nem ismerték a magyar indulók. – Féltem, hogy eltalálunk valamit, de szerencsére viszonylag olcsón megúsztuk. Persze szerencse is kellett a győzelmünkhöz – a Jóisten rajtunk tartotta a kezét és egyszer-kétszer visszatessékelt az útra –, de mikor nem kell szerencse? Robival tökéletesen működtünk együtt – én csak azt csináltam, amit ő mondott, úgyhogy hatalmas szerepe volt a győzelemben."
Abban pedig, hogy ifjabb Tóth idei első futamgyőzelmével átvehette a vezetést az összetett pontversenyben, annak volt szerepe, hogy fél óra leforgása alatt kiesett a versenyből a bajnokság első három helyezettje. Kazár Miklósnak és Aschenbrenner Györgynek a hírek szerint a vízátkeléssel gyűlt meg a baja (Asi autójában a ventilátor kilyukasztotta a hűtőt), míg Herczig Norbert túlcsúszott egy kanyarban és úgy sikerült megütnie a Skodát, hogy kicsúszott a helyéről a féltengely. Filléres probléma, de ahhoz éppen elég, hogy a pálya szélére kényszerüljön miatta a korábbi magyar bajnok Herczig.
„Janika" napja azonban még így sem volt könnyű, hiszen a szintén magyar bajnok Spitzmüller Csaba üldözte egész nap. Volt rá esély, hogy meg is fogja, mert Spici veszélyes ellenfél, ám napközben is voltak technikai problémái, az utolsó szakaszon pedig még meg is ütötte az autó alját („Esküszöm, úgy éreztem, óvatosan mentem át a patakon" – mondta utóbb), úgyhogy elszálltak a győzelmi esélyei. Sőt, a második helyet is elveszítette, mert tíz másodperces büntetést kapott, ezért meg kellett elégednie a dobogó harmadik fokával.
A második helyen pedig Hadik András pezsgőzhetett, aki ha a verseny előtt felajánlják neki az ezüstös pozíciót, szó nélkül aláírta volna. Most az övé lett. S hogy minek köszönhette? Elsősorban annak, hogy rendkívül kiegyensúlyozottan versenyzett, s hogy végre be tudta állítani a Subaruját a murvás pályákra.
Összességében mindannyian nehéznek értékelték a versenyt (nyilván ebben szerepet játszott, hogy nem ismerték a pályákat és mindössze három bejárásból kellett felírni őket), s abban is egyetértettek, hogy a navigátor-pilóta összhang ezúttal még jobban előtérbe került. Így gondolta a kétkerékhajtásúak között egyértelmű futamgyőzelmet arató Ollé Sándor is, aki tökéletesen megbízik navigátorában, Budai Annamáriában, ennek köszönhetően sikerült annyi előnyt összegyűjteniük, hogy még az is belefért: az utolsó szakaszon odaütötték a Suzukit és fél percet vesztettek. Ettől függetlenül megnyerték a kategória küzdelmeit.
Ami az abszolút sorrendet illeti tehát: ifjabb Tóth vezet egy ponttal Kazár Miklós, néggyel Aschenbrenner György és kilenccel Herczig Norbert előtt – úgyhogy keveset állítunk, amikor azt mondjuk, a Mecsek-rali izgalmasnak ígérkezik.
A fent említett pilóták közül Herczig és Asi másodszor, Kazár pilótaként először (navigátorként már nyert), míg ifjabb Tóth nyolcadszor ülhet fel a sportág trónjára. Meglátjuk, melyiküknek sikerül.
Furcsa intermezzóval kezdődött a magyar bajnokság aradi futama: még el sem rajtolt a mezőny, amikor Aschenbrenner Györgyöt máris egy percre megbüntette a felügyelő testület a pályabejárás szabályainak súlyos megsértése miatt. A rendezőtől kapott információ szerint a versenyző a saját és nem a saját rajtszámával is bejárta a pályát, ami miatt jogtalan előnyhöz jutott. (A többiek háromszor mehettek végig a számukra teljesen ismeretlen pályákon, s így elég nehéz dolguk volt a viadalon.)
A pilóta tagadta a vádakat, azt mondta, háromszor ment végig a pályán, nem volt más rajtszáma, csak a sajátja. Ám a felügyelő testület döntése ellen nem fellebbezett. Utóbb pedig (ahogy fentebb említettük) kiesett a versenyből. |
Abszolút végeredmény: 1. ifj. Tóth János, Tagai Róbert (Peugeot-Total Hungária Rallye Team, Peugeot 207 S2000) 1:16:46.6, 2. Hadik, Juhász (Hadik Autósport, Subaru Impreza) 1:01.2 perc hátrány, 3. Spitzmüller, Szőke (Spici Racing Team, Mitsubishi Lancer Evo9) 1:16.5 p h. Az ob állása: 1. ifj. Tóth János, Tagai Róbert 54 pont, 2. Kazár, Percze (Maximmun Racing, Mitsubishi Lancer Evo9) 53, 3. Aschenbrenner, Pikó (Martevo Kft., Mitsubishi Lancer Evo9) 50 |