Gy. Szabó CsillaBár az amatőröknek eddig sem volt könnyű a vitorlás hajóosztályok közötti eligazodás, nemrégiben újabbat kellett listára venni. A nemzetközi vizeken ugyan már jó tíz éve siklanak a 29-esnek nevezett kategória hajói, ám Magyarországon csak egy éve tűntek fel. A szakemberek szerint a pillanatnyilag legdinamikusabban fejlődő osztályban ugyan nincsenek korhatárok, de a megkövetelt ideális súly miatt az Optimist hajóosztályból kilépő, még utánpótláskorú fiatalok csúcskategóriájának számít. Az Európa Kupa-sorozatnak az olaszországi a Garda-tavon rajtoló döntőjében öt magyar hajó érdekelt.Gy. Szabó CsillaBár az amatőröknek eddig sem volt könnyű a vitorlás hajóosztályok közötti eligazodás, nemrégiben újabbat kellett listára venni. A nemzetközi vizeken ugyan már jó tíz éve siklanak a 29-esnek nevezett kategória hajói, ám Magyarországon csak egy éve tűntek fel. A szakemberek szerint a pillanatnyilag legdinamikusabban fejlődő osztályban ugyan nincsenek korhatárok, de a megkövetelt ideális súly miatt az Optimist hajóosztályból kilépő, még utánpótláskorú fiatalok csúcskategóriájának számít. Az Európa Kupa-sorozatnak az olaszországi a Garda-tavon rajtoló döntőjében öt magyar hajó érdekelt.
Cserép Csabát, a 29-es hajóosztály kapitányát az új kategória hazai lehetőségeiről kérdeztük:
„Mivel világszerte ez az egyik legdinamikusabban fejlődő osztály, itthon is az a cél, hogy az utánpótlás-kategóriákban a kétszemélyesek között az első legyen. Teljesen egyforma hajókkal mennek a versenyzők, így kizárólag a tudásukon múlik minden. Amire szükségük is van az irányításhoz, mert a könnyű hajótesthez nagy vitorlafelület tartozik. Egy évnyi tapasztalat van még csupán a hátunk mögött, de már ennyi idő alatt is remekül vizsgáztak a fiatalok, az Európa-bajnokságon a mezőny első felében tudtak vitorlázni. Pár hete nálunk járt a sportág egyik legbefolyásosabb spanyol szakembere, aki nagyon jó véleménnyel volt a fiúkról, ezért optimisták vagyunk. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy versenyzőink az Optimist legjobbjai voltak.”
Hogy mire is jutottak a 29-esek egy év alatt Magyarországon, arra legkésőbb vasárnap este kapunk választ. A Garda-tavon három napon át tartó Európa Kupa-döntőben ugyanis a kontinens legjobbjaival méri össze tudását a Spartacus Vitorlás Egylet tíz versenyzője. Tizenkilenc országból százhúsz versenyző érkezett a Riva del Garda városába a sorozat tizedik, mindent eldöntő állomására. Ebben a kategóriában Olaszországban még soha nem indult ilyen sok hajó, így mindenképpen nagy csaták várhatók a szezonzáró viadalon.
A magyar színeket a balatonföldvári egyesület versenyzői képviselik, hiszen ők voltak az elsők, akik a hajóosztállyal hazánkban foglalkozni kezdtek. A csapat vezetését is a klub 29-eseinek edzője Goszleth Marcell vállalta el, aki a helyszínről tájékoztatta honlapunkat az esélyekről és későbbi tervekről:
„Három jó edzésen vagyunk túl, szerdán már csak pihentünk, és a hajók hangolására figyeltünk. Ezek a gyerekek egy év alatt nagy utat jártak be, sok versenyen indultak, s a végére már az ellenfelek is komolyan vettek bennünket. Mivel az Optimist legjobbjai szálltak ide át, nagyon jó alapokkal rendelkező, ügyes, tehetséges fiúkról van szó, nagy ambíciókkal, akikkel jó dolgozni. A hivatalos válogatott most áll össze, ez a verseny az utolsó válogató. A tervek szerint évente kétszer hirdetünk új keretet, hogy minden dinamikusanfejlődő fiatalnak lehetőséget adjunk a bizonyításra. November végétől barcelonai edzőtáborba megyünk, a legjobb egységünk pedig a kínai ifjúsági világbajnokságra utazik a jövő év elején. A mostani Európa Kupa-döntőnek tehát mindenképpen lesz tétje, nem is kicsi.”
Az új hajóosztályt a magyar szövetség kiemelten kezeli. Hamarosan tizenkilenc új hajó érkezik az országba, amelyek csak arra várnak, hogy rátermett és ambiciózus fiatal gazdákra találjanak.
29-ES HAJÓOSZTÁLY, EURÓPA KUPA-DÖNTŐ, GARDA-TÓ (OLASZORSZÁG)
A magyar egységek
Kocsis Bálint, Pavlik András; Lászlófy Levente, Arányi Barna; Lászlófy Ábel, Petrányi Botond; Ralovich Dávid, Borbás Barna; Jeney Máté, DeJonghe Arthur