Mindenekelőtt a lámpákra vonatkozó KRESZ-szabályt érdemes felidézni. Ennek értelmében éjszaka és korlátozott látási viszonyok között akkor lehet közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson elöl fehér, hátul piros, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpát helyeztek el, amelynek tiszta időben legalább 150 méterről láthatónak kell lennie. (Nyilván egyéb, láthatósággal kapcsolatos rendelkezések is szerepelnek a KRESZ-ben, de ezekkel most nem foglalkozunk.)
A szabályszerű lámpahasználat mellett nagyon fontos az is, hogy ha az autókkal egyazon úton közlekedünk, a ruházatunk lehetőleg ne sötét legyen. Ügyeljünk arra, hogy oldalirányú kiterjedésünk jól érzékelhető legyen.
A lámpákra visszatérve: már annyiféle lámpa kapható, mint égen a csillag, az azonban a lámpák zömében közös, hogy LED-esek. Ha az árak felől nézzük a kínálatot, a néhány ezrestől a több tízezer forintos kategóriáig kaphatóak – de a megrögzött nindzsáknak üzenjük, hogy 1000 forint alatt is be tudnak szerezni egyet.
Elsőre talán nem gondolnánk, de a lámpa súlya is nagyon fontos paraméter, hiszen a hazai utak a legtöbb helyen nem az egyenletességükről híresek: minél nehezebb a lámpa, rázkódás esetén annál nagyobb eséllyel állítódik el. Persze sok múlik a rögzítésén is – ez utóbbival kapcsolatban érdemes szem előtt tartani, hogy nemcsak a rögzítés stabilitása, hanem sokoldalúsága és praktikuma is sokat számít (pl. le tudom-e venni a lámpát kesztyűben, testre is illeszthető-e stb).
Létezik aksis és elemes kivitel is: az elem előnye, hogy sokkal hosszabb ideig bírja, mint az akku. Az elemes verzió könnyen használható aksival, fordítva viszont nem ez a helyzet. Fontos még tudni, hogy mindkettő veszélyes hulladéknak minősül, szóval ha elhasználtuk őket, legyünk lelkiismeretesek, tekerjünk be egy benzinkútra, és adjuk le.
Hasznos a lumen fogalmának ismerete: ez a fényáram, azaz a forrás által kibocsátott látható fény összege. Érdekesség, hogy minél nagyobb egy lámpa szórása, annál nagyobb területet világít be – viszont sokkal jobban vakít is. Gondoljuk át, hogy mire kell a lámpa, milyen körülmények között tekerünk majd vele. Ha például jól kivilágított helyen közlekedünk, szükségtelen nagy területet erős fénnyel megvilágítanunk, hiszen csak elvakítjuk vele a közlekedőket.
Ezzel kapcsolatban – mint egyik korábbi cikkünkben is – újra hangsúlyoznánk, hogy ha nagyon erős az első lámpánk fénye, lehetőleg ne használjuk villogó üzemmódban. A láthatóságunk helyett csupán a baleset kockázatát növeljük vele.